Gjest Prøve på nytt Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Vi har vært separert noen måneder, men har bestemt oss for å prøve på nytt. I ekteskapsloven § 20 står det : En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen. Betyr det at når (hvis) vi finner ut at det funker kan flytte sammen igjen, sende et brev til fylkesmannen og vips, så er vi gift igjen? Kortvarige forsøk teller ikke står det, men hvor kort er et kortvarig forsøk? Noen som vet?
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Vi har vært separert noen måneder, men har bestemt oss for å prøve på nytt. I ekteskapsloven § 20 står det : En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen. Betyr det at når (hvis) vi finner ut at det funker kan flytte sammen igjen, sende et brev til fylkesmannen og vips, så er vi gift igjen? Kortvarige forsøk teller ikke står det, men hvor kort er et kortvarig forsøk? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Du er gift uansett, en seperasjon er ikke det samme som skilsmisse, det har ingen betydning for ekteskapet. Du har tok ut seperasjon, og men en gang du gjenopprette samboerskap så er den seperasjonen ugyldige. Skilsmisse får man etter ett år, når man har bodd hver for seg og søkt om det. Ellers får du det etter to års seperasjon. Kortvarig besøk betyr akkurat det: besøk. Når dere ble samboer igjen så opphører seperasjonen.
Gjest TS Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Nå er det ikke akkurat snakk om besøk, men forsøk.... Så jeg spør igjen; noen som vet noe om hvor lenge ett kortvarig forsøk er?
Frk Johansen Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Jeg vet ikke men om dere nå bor hver for dere og dere melder adresseendring til felles bolig igjen vil jeg anta det kan være nok til at dere har gjenopptatt samlivet. Men dette er da en problemstilling som først kommer etter at forsøket er blitt mislykket??? Synes du tar sorgene på forskudd jeg! Prøv å finn tilbake til hverandre, om dere ikke lykkes så kan dere vel bare prøve å la den opprinnelige separasjonstiden være den dere forholder dere til? Jeg vil anta dette ikke er noe problem før en av dere tar ut skilsmisse og den andre da velger å sette seg på bakbena med å mene at separasjonen faktisk ikke har vart lenge nok. Vil anta fylkesmannen kan gi deg et godt svar på dette. Lykke til med ekteskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå