skruf Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Hei!! Lurer på om noen har hørt om dette.... Vi giftet oss for snart to år siden og har vært forlovet i tre. Har brukt samme ring som forlovelsering og giftering. Det er en enkel, bred (6mm) gullring. Litt tung og massiv nydelig Niessingring. Tar ringen sjelden av, ikke om natta engang. Ringen er litt stor pga knoken. De siste ukene har jeg fått et eksemlignende utslett under ringen. Rødt, klør og slår sprekker. På den andre ringfingeren har jeg en alliensering, perlering og "prinsesse"diamantring, alle i hvitt gull. Der har jeg ingen reaksjon... Er det mulig å være allergisk mot gult gull eller hur??? Skikkelig kjipt iallefall!!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Hei. Veldig sjelden med gullallergi, da dette er et rent stoff. Er vel mer sannsynlig at det samler seg fuktighet under ringen nå du vasker hendene. Dette gir tørr og sprukken hud. Ta av ringen noen dager og tørk huden og smør med fuktighetskrem. Vel verdt et forsøk.
Nilma Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har opplevd akkurat det samme, men forskjellen er at jeg normalt ikke har noen problemer med gult gull. I morgengave fikk jeg en nydelig Ole Lynggaard-ring i gult gull, og den kan jeg ikke bruke mer enn en dag eller så av gangen før jeg får akkurat sånt utslett du beskriver. Gifteringen og de fleste andre ringene mine er også av gult gull, og dem har jeg aldri reagert på, derimot har jeg en ring i hvitt gull jeg av og til får utslett av. Veldig merkelig fenomen, så om noen har en forklaring hadde det vært interessant.
Susan Sto Helit Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Tror også at dette er et fuktighetsfenomen. Ville anbefale deg å sove uten ringen, eller ta den av deg og tørke fingrene godt før du tar den på igjen, hver gang du vasker fingrene. Har ikke hatt det sånn med ring noen gang, men har opplevd det samme med en klokke. Da ble det så tett under klokka, at fuktigheten aldri tørket ut, og jeg fikk en form for kløende utslett. Det gikk over hvis jeg gikk uten klokka i noen dager. (Og holdt seg borte hvis jeg var flink til å flytte på klokka så den ikke satt på samme sted hele tiden.)
Gjest 10 brud Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Om det hadde skjedd med en gang så hadde jeg begynt å lure på legeringen som var brukt. I enkelte land bruker man faktisk litt kvikksølv i hvitt gull. Men tviler på at det brukes i Langgård eller Niessing ringer. Tror heller at TS har fått noe under ringen som har irritert. Du har jo tålt ringen i flere år.
Alyssa Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Maya76; Er du allergisk mot andre ting? Jeg har og tålt gult gull før men begynte å reagere for noen år siden. Samme hvor mye jeg tøket under og inni ringen etter vask av hender hjalp det ingenting. Fikk den til og med utvidet en str til ingen nytte... Utslettet mitt var rødt og som hudflak som skallet og klødde. Nå skal det sies at jeg er hyperallergiker og reagerer på mer og mer. Feks kan jeg ikke ha øreringer i sølv lengre. Ta ringe med til gullsmed der den er kjøpt og forklar problemet og se om de kan hjelpe deg. Jeg har fått hvitt gull på en av mine ringer. Men det slites fort så om du skal holde ringen pen, må du beregne å gjøre det en gang i året...
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er kjempeallergisk mot gult gull (tåler hvitt gull). Tålte det før, så allergien kom helt plutselig.
Gummi Tarzan Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har opplevd det samme som deg og måtte gå uten giftering i nesten 1 måned før det ble bra igjen. Men for min del handlet det mest om at jeg hadde fått fuktighet etc. unde ringen. Etter at jeg tok på ringen igjen, har jeg vært veldig nøye på å ta den av hver natt, hver gang jeg dusjer og når jeg vasker, trener etc. Har ikke hatt noen problemer etter dette.
skruf Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2008 Maya76; Er du allergisk mot andre ting? Jeg har og tålt gult gull før men begynte å reagere for noen år siden. Samme hvor mye jeg tøket under og inni ringen etter vask av hender hjalp det ingenting. Fikk den til og med utvidet en str til ingen nytte... Utslettet mitt var rødt og som hudflak som skallet og klødde. Nå skal det sies at jeg er hyperallergiker og reagerer på mer og mer. Feks kan jeg ikke ha øreringer i sølv lengre. Ta ringe med til gullsmed der den er kjøpt og forklar problemet og se om de kan hjelpe deg. Jeg har fått hvitt gull på en av mine ringer. Men det slites fort så om du skal holde ringen pen, må du beregne å gjøre det en gang i året... Hei! Ja, har endel allergier, f.eks; laktose, nøtter, skalldyr....og er allergisk for endel kremer og makeup. Reagerer visstnok på parabener.. Ringen er jo allerede veldig rom, så den er ikke for tett inntil huden. Dessuten tørker jeg alltid under ringen etter kontakt med vann også. Vi kjøpte ringene hos en Niessing-gullsmed i tyskland, så det blir litt lang vei å dra... Går uten den her hjemme nå iallefall så får vi se...
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Jeg tåler hvertfall ikke gult gull. Sølv og hvitt gull går helt greit, men gult gull kan jeg bare glemme.
Kanutten Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Hei Jeg har hatt to gullringer, og jeg har reagert på samme måte med begge to. Jeg fikk også den ene av ringene mine utvidet, da jeg trodde det var for at det kom fukt bak, men det hjalp ikke noe. Huden ble rød, tørr og sprakk i flere "striper " bortover. Jeg har en alliansering i hvitt gull som jeg ikke reagerer på i det hele tatt.
skruf Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. februar 2008 Maya76; Er du allergisk mot andre ting? Jeg har og tålt gult gull før men begynte å reagere for noen år siden. Samme hvor mye jeg tøket under og inni ringen etter vask av hender hjalp det ingenting. Fikk den til og med utvidet en str til ingen nytte... Utslettet mitt var rødt og som hudflak som skallet og klødde. Nå skal det sies at jeg er hyperallergiker og reagerer på mer og mer. Feks kan jeg ikke ha øreringer i sølv lengre. Ta ringe med til gullsmed der den er kjøpt og forklar problemet og se om de kan hjelpe deg. Jeg har fått hvitt gull på en av mine ringer. Men det slites fort så om du skal holde ringen pen, må du beregne å gjøre det en gang i året... Hva koster det å legge på hvitt gull da?? Jeg er ikke så veldig interessert i å bytte ut ringen min heller, har et spesielt forhold til den da!! Dyr var den også... Så kanskje det kan være ei løsning!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå