Gjest Gjest_Mamsen_* Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Vi har vært inne på NAV for å finne ut av sånn ca hva som blir bidrag Saken er den at vi har to tenåringer. De har bodd delt (en uke hos mor og en uke hos far) noen år. Vi har delt barnetrygden og byttet på hvem som har skatteklasse2 hvert år. Nå skal den ene bo fast hos far og den andre har ikke helt bestemt seg for om hun vil bo fast hos mor eller fortsette og bo delt. Jeg trodde først at om vi hadde et barn boende fast begge to så ble det som om vi hadde det som før. Dvs. delt omsorg, fordi vi i prinsippet da har et barn hele tiden. Jeg ser ikke at denne kalkulatoren tar noe hensyn til delt omsorg??? Forsjellen på oss er at far er enslig om mor har samboer. Mor tjener 320000,- og far 550000,- Bidragskalkulatoren setter jo helt feil skattetrekk!!! Sier ar han som tjener 550000,- betaler 118000,- men han faktisk betaler 48% i skatt!.Også på meg settes skatten feil. 64000,- mens jeg betaler over 90.000 i skatt. Det er umulig å beregne vilke faktiske utgifter man har! Far har skatteklasse 2 i år og jeg har skatteklasse 1. Hvis jeg setter at jeg har et barn hjemme og at han har et barn hjemme så får vi at jeg skal betale han 1800,- om han er bidragsmottaker. Og 3700 om jeg er bidragsmottaker (altså hvis vi har omsorgen for et barn hver) Er dette riktig??? Nå jeg l
Gjest Gjest_Mamsen_* Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Og en ting til... Far har søkt om (og skal ha) utvidet barnetrygd for et barn og få halve barnetrygden for hun som bor halv tid hos mor. (= ca 2500 i mnd) Bor de begge fast hos en forelder så får far utvidet barnetrygd fordi han er singel og mor får barnetrygd for en fordi hun er sambo.
Far til 2 Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Det ble mye info og mulig jeg misforstod. Hvis jeg bruker tallene du referer til, og det blir en løsning hvor barna på papiret bor hos hver sine foreldre får jeg følgende resultat. Far betaler 1870 til mor (far bet. 2140,- i bidrag til mor og mor betaler 270,- i bidrag til far). Forutsetter da at ingen av partene har omsorgen for fler enn de 2 barna som er nevnt. Mor får i tillegg barnetrygd for 1 barn mens far får barnetrygd for 2 barn (barnetrygd for ett barn mer enn han egentlig har). Hvis dere derimot velger en løsning hvor ett barn bor hos far og det andre barnet bor like mye hos begge blir det hele mye mer komplisert fordi det blir skatteklasse 2 og barnebidrag annethvert år for mor, mens hun ant. skal betale ca 540,- i bidrag til far. DET ER IMIDLERTID STORE ROM FOR FEIL I DETTE REGNESTYKKET (noen her inne kan sikkert peke på hva jeg har glemt), og personlige kontakt med NAV er nok å foretrekke.
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Dette her lurer jeg litt på også. Noen som vet mer om dette? Betaler man bidrag når man har delt omsorg??? Når man har et barn boende fast hos hver, skal man bytte på å ha skatte klasse 2 da? Eller får man skatteklasse 2 uansett når man har hovedomsorgen for et barn? Kan man regne ut mer nøyaktig selv? Særlig dette med skatt er jo viktig. Som trådstarter skrev så beregner bidragskalkulatoren helt feil (og altfor lite) skatt.
Far til 2 Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Dette her lurer jeg litt på også. Noen som vet mer om dette? Betaler man bidrag når man har delt omsorg??? Når man har et barn boende fast hos hver, skal man bytte på å ha skatte klasse 2 da? Eller får man skatteklasse 2 uansett når man har hovedomsorgen for et barn? Kan man regne ut mer nøyaktig selv? Særlig dette med skatt er jo viktig. Som trådstarter skrev så beregner bidragskalkulatoren helt feil (og altfor lite) skatt. Ja, man bruker bidrag. I teorien betaler dere bidrag til hverandre, noe som oftest medfører at en av dere får tilført noen kroner. Ang skatteklasse så er dette også avhengig av om en har fått ny samboer, etc. Om ingen av dere har ny samboer vil begge få skatteklasse 2. Og om dere har et barn hver som bor mer hos den ene enn den andre, så skal begge ha barnetrygd for et ekstra barn. Løsningen er utvilsomt den beste løsningen en kan gi både barn og foreldre som ønsker å se begge sine foreldre mest mulig, og foreldre som ønsker nok tid til å lade batteriene den tiden barnet er hos den aktuelle forelderen. At det totalt sett også gir den beste økonomien er en bonus. I tillegg er det den beste måten for å slippe langvarige konflikter Skatten må du regne ut på skattedirektoratets sider ettersom bidrag/barnetrygd ikke er NAV's "greie". Men bidraget kan du regne ganske nøyaktig på NAV sin side. Men du må kjøre bidragsveilederen 2 ganger ettersom dere skal betale bidrag "til hverandre".
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Skatten må du regne ut på skattedirektoratets sider ettersom bidrag/barnetrygd ikke er NAV's "greie". Men bidraget kan du regne ganske nøyaktig på NAV sin side. Men du må kjøre bidragsveilederen 2 ganger ettersom dere skal betale bidrag "til hverandre". Men hvordan får du lagt inn riktig skatt i NAV kalkulator da? Har litt problemer med å få regnet ut bidraget manuelt med riktig skatt. Vi skatter jo begge myer mer enn hva NAV mener.... Og det vil vel påvirke bidragsbeløpene?
Far til 2 Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Men hvordan får du lagt inn riktig skatt i NAV kalkulator da? Har litt problemer med å få regnet ut bidraget manuelt med riktig skatt. Vi skatter jo begge myer mer enn hva NAV mener.... Og det vil vel påvirke bidragsbeløpene? Dette kan jeg desverre ikke hjelpe deg med ettersom jeg på papiret ble bostedsforelder for kort tid siden (dvs at jeg vet ikke hvor mye skatt jeg skal betale). Håper noen andre kan komme med innspill. Skal det f.eks. skattes av barnetrygd og barnebidrag ?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #8 Skrevet 2. februar 2008 Skal det f.eks. skattes av barnetrygd og barnebidrag ? Nei. Men jeg må si at jeg skjønner ikke helt problemstillingen her. Man skal da ikke legge inn skatt i bidragskalkulatoren? Og far betaler uansett ikke 48% skatt. Han har sikkert 48% marginaltrekk, men det er noe annet. Han betaler garantert ikke 48% av inntekten sin i skatt.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 Nei. Men jeg må si at jeg skjønner ikke helt problemstillingen her. Man skal da ikke legge inn skatt i bidragskalkulatoren? Og far betaler uansett ikke 48% skatt. Han har sikkert 48% marginaltrekk, men det er noe annet. Han betaler garantert ikke 48% av inntekten sin i skatt. Nei man skal ikke legge inn skatten i bidragskalkulatoren. Men bidragskalkulatoren beregner hva den tror du betaler i skatt. Sånn for meg da så beregner bidragskalkulatoren at jeg betaler 65.000,- i skatt av min inntekt, når fakta er at jeg betaler 90.000,-. Jeg mener at det påvirker sluttbeløpet (bidraget) som kalkulatoren regner ut, og at det ikke blir riktig når bidragskalkulatoren tror at jeg betaler lavere skatt enn hva jeg faktisk gjør. Jeg spør da om noen vet hvordan man manuelt kan regne ut bidraget selv med riktig skatt. Så lenge bidragskalkulatoren beregner skatten så må den da ha en betydning.
Gjest BeeBee Skrevet 2. februar 2008 #10 Skrevet 2. februar 2008 Nei. Og ja. Man må skatte av barnebidraget man mottar. Ikke av barnetrygden.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 Og ja. Man må skatte av barnebidraget man mottar. Ikke av barnetrygden. Nei, det må man ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #12 Skrevet 2. februar 2008 Så lenge bidragskalkulatoren beregner skatten så må den da ha en betydning. Bare for bidragsevnen. Dermed har det bare noe å si hvis det beregnede bidraget blir høyere enn bidragsevnen. Det er standardregler for når man har bidragsevne.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #13 Skrevet 2. februar 2008 Ja, denne tråden blir nok en slager på Kjerringguiden.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #14 Skrevet 2. februar 2008 Ja, denne tråden blir nok en slager på Kjerringguiden. Hæææææ?
Gjest Gjest_Cecca_* Skrevet 2. februar 2008 #15 Skrevet 2. februar 2008 Hva mener Bidragskalkulatoren med at jeg har en bidragsevne på 17.000,- når jeg får utbetalt kr. 22.000 ,- i lønn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå