Dragana Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Hei, hei! Jeg skal gifte meg kirkelig den 17.mai, og så lurer jeg på om det er vanlig for nordmenn at man gifter seg den dato. Jeg er nemlig ikke norsk, bodd flere år her i Norge og vet hvor stor pris nordmenn setter på den dato. Nå har jeg nemlig allerede halveis i å planlegge bryllupet den 17.mai, men alle blir helt overassket når jeg forteller hvilken dato bryllupet skal stå Så jeg lurer på om det er på en måte "fornærmelse" å ha bryllup på den dato? P.S: Er det noen som vet om det er mulig å skaffe noen som kan sminke meg profesjonelt den dagen, med tanke på at alle vanlige salonger er stengt da det er en høytydelig dag?
smaksløk Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Kan ikke skjønne at det skal være noe problem mulig du vil få problem med å skaffe frisør osv siden det er offentlig helligdag som du sier. Men synes det høres ut som en flott dag! Du får høre med noen salonger om de er villig til å ta jobben på 17.mai. Må da være noen som kan det...
Dragana Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2008 Takk for svaret:) Håper det blir fint vær da, med tanke på at vi var ikke så heldig med fin vær på 17.mai alltid:) Frisøren har jeg fant selv, det er en som skal komme som gjest på bryllupet og er frisør:) Sminke må jeg nok informere meg rundt om det er noen som vil komme hjem og sminke meg mot betaling:)
smaksløk Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Så bra Det pleier somregel å være fint vær på 17.mai synes jeg! Frisører pleier jo som regel å gjøre sminke delen også? Kanskje du kan få han til å gjøre det også da siden du alt har det i boks! Lykke til med planleggingen
rsa Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Det første som falt meg inn var at resten av byen også er festkledd, og det er jo kjempegøy! Tenk deg å komme ut av kirken, og se pynta glade mennesker overalt! Noen vil nok stusse over datoen, men det er ikke noe galt i å gifte seg da. Man kan gifte seg når man vil spør du meg. (Kanskje litt rart med julaften?) Begynn å forhøre deg i forskjellige salonger, og hør om noen kan sminke deg. Eller kanskje det er en hudpleieskole i nærheten? Innbiller meg at de kan sminke også...? I "verste" fall får du får en venninne til å sminke deg. Lykke til med planleggingen
Gjest barelillemeg Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Kanskje litt lurt å planlegge festen godt, slik at det ikke krasjer med tog og andre arrangement som dine gjester sansynligvis ønsker å få med seg. Kjedelig å dra en 8-åring i bryllup når h*n helst vil gå i tog sammen med skolevenner! Det lar seg selvfølgelig ordne. Tvi tvi
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville synes det var dumt å bli invitert i bryllup 17 mai. Den datoen skal jeg jo allerede feire noe annet. Jeg er veldig glad i 17 mai. Den dagen har mange tradisjoner for meg. Jeg skal se på toget, og så er det en dag i året hvor familien samles og spiser masse god mat sammen (og da har vi gjerne ikke vært samlet siden julen..). Det er jo også den dagen i året hvor vi skal feire landet vårt, feire grunnloven. Da synes jeg det er litt dumt å ta fokus vekk fra det, og gjøre seg selv til det som blir feiret i stedet. For de som har barn vil det jo ihvertfall være dumt. Feiringen er jo enda større for barna, som gjerne skal delta i tog med skolen. Her i byn er det ihvertfall tradisjon at skolene i bydelen går i tog om ettermiddagen, og så er det tivoli og festligheter etterpå. Som barn gledet jeg meg like mye til 17 mai som til jul, og hadde blitt veldig snytt om jeg ikke fikk feiret som vanlig fordi noen skulle gifte seg. Det er da mange andre dager å velge....
Alyssa Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville synes det var dumt å bli invitert i bryllup 17 mai. Den datoen skal jeg jo allerede feire noe annet. Jeg er veldig glad i 17 mai. Den dagen har mange tradisjoner for meg. Jeg skal se på toget, og så er det en dag i året hvor familien samles og spiser masse god mat sammen (og da har vi gjerne ikke vært samlet siden julen..). Det er jo også den dagen i året hvor vi skal feire landet vårt, feire grunnloven. Da synes jeg det er litt dumt å ta fokus vekk fra det, og gjøre seg selv til det som blir feiret i stedet. For de som har barn vil det jo ihvertfall være dumt. Feiringen er jo enda større for barna, som gjerne skal delta i tog med skolen. Her i byn er det ihvertfall tradisjon at skolene i bydelen går i tog om ettermiddagen, og så er det tivoli og festligheter etterpå. Som barn gledet jeg meg like mye til 17 mai som til jul, og hadde blitt veldig snytt om jeg ikke fikk feiret som vanlig fordi noen skulle gifte seg. Det er da mange andre dager å velge.... Signerer... Det finnes andre dager og skal du ha gjester med barn er det nok mange grettne unger som ikke får gå i tog/være med venner.. Hvis du bestemmer deg for den dagen så må du booke selskapslokaler kjapt. De fleste er vel kanskje allerede booket til 17- arangemet..
Gjest AnneShirley Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Å gifte seg på denne datoen ser jeg for meg som noe problematisk mhp å skaffe folk til å jobbe (de fleste som "har valget" pleier jo å ville ha fri denne dagen). Og med tanke på gjestene så må jo de velge om de vil delta på 17. mai feiring eller bryllup.. Noe som kan bli vanskelig, særlig for de med barn. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en dag i løpet av året som jeg anser som mindre egnet for bryllup. Selv juleaften tror jeg fungerer bedre.. Men det var bare mine tanker.. Lykke til uansett
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville også helst bli bedt i et bryllup en annen dag enn 17. mai. Vi har vår tradisjoner denne dagen som jeg helt ikke vil gå glipp av. F.eks arrangerer vi alltid stor 17. mai frokost. Ved å legge to "fest-dager" oppå hverandre går man på en måte glipp av en...
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 På 17 mai vil jeg feire 17 mai, ikke bryllup. Vi har masse tradisjoner for hvordan denne dagen blir feiret, og hvis jeg må i bryllup går jeg jo glipp av 17 mai feiringen. Jeg vet at mine besteforeldre ville tatt det ille opp om noen "kuppet" grunnlovsdagen. Dagen betyr ofte mye for eldre mennesker som har krigen med feireforbud friskt i minne (friskere enn hva barnebarna deres heter til og med )
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Det er ingen fornærmelse å gifte seg på denne datoen, eller å bli bedt i bryllup på denne datoen. MEN: Du/dere må ikke bli fornærmet hvis mange av de dere ber ikke har tid til å være med på hele arrangementet deres. Selv er jeg nesten alltid fullbooket på denne datoen, med faste lunsjer/måltider som er et av årets høydepunkter, og pga at jeg er med i en musikalsk organisasjon er det mange oppdrag som betyr mye for gruppa. En av årets viktigste spilledager. Hadde jeg hatt barn, ville jeg prøvd å innprente hos dem hvor viktig og bra og gøy det er å feire nasjonaldagen, og være med på togene og tradisjonene. Jeg ville nok prioritert et bryllup til en nær venn høyt, men hadde nok ikke kunne satt av absolutt hele dagen. Likevel legger det kanskje litt press på dere - i allefall hadde JEG følt det slik - når så mange gjester ofrer nasjonaldagsfeiringa, så blir det viktig å sørge for at alle koser seg ekstra mye på deres fest
Rosalie Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville synes det var dumt å bli invitert i bryllup 17 mai. Den datoen skal jeg jo allerede feire noe annet. Jeg er veldig glad i 17 mai. Den dagen har mange tradisjoner for meg. Jeg skal se på toget, og så er det en dag i året hvor familien samles og spiser masse god mat sammen (og da har vi gjerne ikke vært samlet siden julen..). Det er jo også den dagen i året hvor vi skal feire landet vårt, feire grunnloven. Da synes jeg det er litt dumt å ta fokus vekk fra det, og gjøre seg selv til det som blir feiret i stedet. For de som har barn vil det jo ihvertfall være dumt. Feiringen er jo enda større for barna, som gjerne skal delta i tog med skolen. Her i byn er det ihvertfall tradisjon at skolene i bydelen går i tog om ettermiddagen, og så er det tivoli og festligheter etterpå. Som barn gledet jeg meg like mye til 17 mai som til jul, og hadde blitt veldig snytt om jeg ikke fikk feiret som vanlig fordi noen skulle gifte seg. Det er da mange andre dager å velge.... Veldig enig. For meg korpsmennesket, er 17. mai helligdag, og alt som kræsjer med korpsdagen, takker man nei til. Samme tenker nok mange barnefamilier - 17. mai er høydepunkt for de fleste barn. Men - får du booket kirke på 17. mai? Da er det jo høytidsgudstjeneste i alle kirker jeg vet om, ihvertfall!
MiniMjau Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville også helst bli bedt i et bryllup en annen dag enn 17. mai. Vi har vår tradisjoner denne dagen som jeg helt ikke vil gå glipp av. F.eks arrangerer vi alltid stor 17. mai frokost. Ved å legge to "fest-dager" oppå hverandre går man på en måte glipp av en... Litt uvanlig med 17.mai, men det er jo ikke ulovelig da. Eneste vi nordmenn tenker på er at vi blir "snytt" for en festdag. :-) Skal dere gifte dere i kirka? Da kan det være kranspåleggelser(må minnemonumenter) og andre arrangementer der i tillegg..
Pastor Knut Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Hei, hei! Jeg skal gifte meg kirkelig den 17.mai, og så lurer jeg på om det er vanlig for nordmenn at man gifter seg den dato. Jeg er nemlig ikke norsk, bodd flere år her i Norge og vet hvor stor pris nordmenn setter på den dato. Nå har jeg nemlig allerede halveis i å planlegge bryllupet den 17.mai, men alle blir helt overassket når jeg forteller hvilken dato bryllupet skal stå Så jeg lurer på om det er på en måte "fornærmelse" å ha bryllup på den dato? P.S: Er det noen som vet om det er mulig å skaffe noen som kan sminke meg profesjonelt den dagen, med tanke på at alle vanlige salonger er stengt da det er en høytydelig dag? Nei, det er ingen fornærmelse å gifte seg 17. mai, men det er uvanlig å gifte seg på vår nasjonaldag. Men jeg lurer litt på hvordan dere skal få dette til i praksis. Hvem er det som vigsler på 17. mai? Prester har gjerne mer enn nok å gjøre den dagen. Og det har jo mange andre også. Er det i det hele tatt noen som har tid til å ordne med bryllup på 17. mai? Jeg bare spør fordi jeg lurer ...
Gjest imli Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Lurer på hvordan man får prest den dagen ja... Og ganske upraktisk å bli invitert i bryllup 17.mai, i alle fall for barnefamilier.
estrella Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Jeg synst det høres helt greit ut, hadde ikke gjort meg noe å gått i bryllup 17 mai. (Jeg er ikke så glad i 17 mai-feiringa uansett)
Dragana Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 1. februar 2008 Nei men, nå ble jeg lei meg for at det er så mange som er negative mot det jeg har skrevet. Men tydeligvis så føesteparten av dere har ikke lest alt som står i inlegget mitt. For det første så har alle takket ja til å komme på bryllupet og den blir ikke før om kvelden, festen altså. Så de som vil være i toget,trenger ikke å komme i kirken. Men jeg skal ikke gifte meg i den norske kirken,men den gresk-ortodokse og presten har sagt ja, så det er ordnet. De at jeg feirer bryllupet mitt på17.mai, betyr ikke at jeg ikke respekterer og gleder meg til den dato som alle andre som bor i Norge. De fleste av de som kommer, har veldig små barn,som ikke har begynt på skolen enda, men det er ikke mange barna som kommer, de har skaffet besteforledrene som barnevakta og sånt. Selskapslokale er alleredebooket, vi tar med mat og drikke selv. Alt annet er i boks også . Bare for informasjon, så er det ikke så mange norske som kommer, bare våre nærmeste bekjente. Alle andre er familie og nære venner som kommer fra hjemmelandet mitt. Og det at jeg stjeler fokuset fra 17 mai og over på meg, gjør meg litt fornærmet, med tanke på at jeg selv er kjempe glad å feire 17.mai. Og ikke tro at 17.mai feiring skal være glemt på bryllupsfesten. Det blir ikke det.
Frey Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 Nei men, nå ble jeg lei meg for at det er så mange som er negative mot det jeg har skrevet. Men tydeligvis så føesteparten av dere har ikke lest alt som står i inlegget mitt. De har nok lest innlegget ditt, men den informasjonen du kommer med her er jo ny og da stiller saken seg noe annerledes I første innlegget skriver du jo at du er "halveis i å planlegge bryllupet" men i det siste innlegget ser det jo ut til at det er ferdig planlagt, invitasjonene sendt og takket ja til. Men når det er sagt så bør man kanskje ikke stille slike spørsmål på et åpent forum hvis man ikke tåler at folk kommer med sinemeninger...
Dragana Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #20 Skrevet 1. februar 2008 Oj, takk at du påpekte det. Er litt trøtt, så vet ikke engang hvordan jeg formulerer meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå