Gå til innhold

Hvordan blir man kvitt en stalker ?

Anbefalte innlegg

Gjest Long John Silver
Skrevet

Hei

Jeg har ei dame som stalker meg, vi traff hverandre for en 10 år siden etter en fuktig bytur, jeg ga henne klar beskjed om at det aldri ville bli noe mer mellom oss en sex.

Etter er stund begynte hun å sende meg grovt krenkende smser og trusler, en annen dag fikk jeg brev i postkassen min fra henne med masse rare tegninger, jeg gikk ikke til politiet med det siden hun truet å fortelle de at jeg røykte hasj.

Det ble så mye meldinger at jeg rett og slett sluttet å bruke abonnementet mitt, og da jeg registrerte ett nytt abonnement tok det vel en 10 min før det lå en melding fra henne der, dette var ett halvt år etterpå.

I samme periode ringte ei venninne meg å fortalte at det sto noe dritt om meg på dass på ett utested, det er vel nærliggende å tenke hvem det var, jeg fikk venninna mi til å viske det ut.

Hun har også pleid å oppsøke utesteder jeg går ut og prøve å innynde seg hos vennene mine, men de vet hvem personen er så de er klar over situasjonen.

Det gikk vel ett år før det roa seg ned, og da hørte jeg ikke fra henne på en god stund, før jeg traff på henne i fjor da jeg snublet over vedkommende på utsiden av ett utested, da ba hun om unnskyldning til meg og sa at hun nå gikk til psykolog.

Senere i fjor høst registrerte jeg meg på nettby, og plutselig var hun innom siden min å slengte inn en heller dårlig kommentar, da puttet jeg vedkommende på ignore, så går det 5 minutt så får jeg melding fra samme gratis sms tjeneste hun brukte ved siste telefonterror runde.

Da tenkte jeg ikke faen om jeg sitter å ser på dette som sist gang, så jeg mailer opp denne tjenesten og forklarer hva som er ståa, de mmailer meg opp igjen at de har sendt en advarsel til vedkommende om at neste gang vil hun bli politianmeldt, hadde jeg enda husket mitt gamle nummer så hadde de sett på den saken også, og hvis jeg ikke hadde anmeldt henne så hadde de det.

Så dere som blir stalket, ta vare på all info som blir tilsendt dere!

Neste helg er jeg på byen med en kompis, da går vedkommende forbi og stopper opp 2 meter fra bordet å slår ut med armene, før hun går bort til noen andre karer som var der, mens hun prater med de ser hun på meg, skikkelig tenåringsoppførsel mao.

Jeg har lest litt på nettet om stalkere, og der står det at den beste strategien er å overse vedkommende, da vedkommende leter etter en reaksjon hos offeret sitt.

Som dere sikkert skjønner er dette veldig ubehagelig å gå igjennom, selv om det er som enkelte av kompisene mine sier "bare en kvinne"

Har du selv blitt stalket er jeg svært interessert i å høre din historie og hvordan du omgikk problemet.

Mvh

Long John Silver

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig å være konsekvent. Ellers vanskelig å gi noe entydig råd - dette er jo psykisk syke folk.

Ikke tvil om at en stalker - kvinne eller mann - kan forringe livskvaliteten din betydelig!

Skrevet

Ja for al del legg alle kluter til for å ikke få ditt navn besudlet på en eller annen offentlig dass. Ser for meg villige venninner med klut som beskytter ditt gode navn!

Du behandlet henne som en våt serviett men blir støtt av at hun svarer deg med samme mynt!

Si til henne at du beklager din oppførsel så skal du se at hun legger det bak seg like lett som bare det.

Skrevet

Forstår godt ubehaget. Hadde for mange år siden ei jente som ringte og sendte mail og truet med å ta selvmord, selv om jeg aldri hadde truffet henne. Hadde såvidt snakket med henne på et forum. Telefonen min ringte en gang jeg tilfeldigvis var innom en politistasjon for å melde min gamle mobil stjålet, bare la på å beglaget meg til onkel politi, han sa at jeg måtte bare ta den og at det ikke gjorde noe. Da datt det ut av meg at det var bare ei som ringte og trua med selvmord. (ok, vet det høres rart ut, men jeg tenkte virkelig ikke over det når jeg sa det til han, for var på en liten plass der alle kjenner alle). Han tok det imidlertid veldig alvorlig og skrev ned nummer, fant ut hvem det var og sendte politi på den kanten av landet hjem til henne for å snakke med henne. Fikk etterpå en del trusler fra henne om det var jeg som hadde sagt fra osv, men det gav seg til slutt...

Skrevet

Dette hørtes ubehagelig ut:/

Håper det ordner seg:)

Gjest Long John Silver
Skrevet
Ja for al del legg alle kluter til for å ikke få ditt navn besudlet på en eller annen offentlig dass. Ser for meg villige venninner med klut som beskytter ditt gode navn!

Du behandlet henne som en våt serviett men blir støtt av at hun svarer deg med samme mynt!

Si til henne at du beklager din oppførsel så skal du se at hun legger det bak seg like lett som bare det.

Der tar du feil

Jeg behandlet henne svært godt faktisk, noe hun selv faktisk har innrømmet, denne dama er eiesyk, slik oppførsel kan ikke forsvares.

Om jeg beklager dette så vil det mest sannsynligvis gi mer vann på mølla og fortsette det syke spillet som foregår oppe i hodet hennes.

Om jeg hadde vært kvinne og ikke en mann ville du sagt det samme ?

Skrevet

Anbefaler politianmeldelse (du har allerede snakket med politiet èn gang, om jeg forsto deg rett).

Min nå ex-mann drev med den typen terrorisering du beskriver. Etter relativt kort tid henvendte jeg meg til politiet for en "uformell samtale". Etter å ha forklart situasjonen, gikk politiet selv til anmeldelse av mannen - og han ble etterhvert dømt og ilagt besøks- og kontaktforbud. Han ble m.a.o. fradømt muligheten til å kontakte meg på noe som helst slags vis - og dette har han heldigvis respektert. Det er selvsagt viktig at du selv avstår fra all kontakt med personen. Ringer hun, legger du på - snakker hun til deg, snur du deg bort. La all kontakt mellom deg og henne gå via politiet.

Selv ble jeg både overrasket og glad over all hjelp og forsåelse jeg fikk fra politiet - dette er uakseptabel oppførsel, og blir faktisk ikke tatt lett på.

(Du nevnte noe om at hun skulle fortelle at du røyker hasj. Dette er ikke noe som burde hindre deg fra å ta kontakt med politiet. De bryr seg ikke om anklager fra "stalkeren" - det er ikke du som står som anklaget i denne saken).

Lykke til.

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Tviler på at dette hjelper på slike "pasienter", egentlig.

Han sier at han har behandlet henne bra, så forstår ikke hvorfor du ut av det blå fikk det for deg at han har behandlet henne så dårlig?

Enkelte damer tar ikke et hint, og det kan også gjelde menn så klart, men noen damer har det med å tøye grensen alt for langt, og slik han beskriver henne, så høres det ikke bra ut.

Hvis han har behandlet henne dårlig hadde hun vel ikke oppsøkt steder han var på, vel?

Ren logikk?

Du må bare overse henne ts, og kanskje anmelde det hvis hun enda ikke gir seg. Har du prøvd å rådføre deg med politiet, da?

Noen "stalket" meg for noen år siden, og da ringte de bare personen og ba personen slutte. Det holdt ikke det heller. Jeg turte ikke å legge inn anmeldelse.

Denne personen var virkelig psyk, da og trengte hjelp. Han ble etter hvert tvangsinnlagt på psykiatrisk og jeg er "kvitt" han nå. Kunne kanskje vært en mulighet?

Endret av Frøken Titt
Skrevet

Skaff deg hemmelig telefonnummer. Det koster bare noen hundrelapper.

Nå du informerer vennene dine om det nye nummeret så si også at de aldri får gi det videre til noen uten din godkjennelse.

Gjest Long John Silver
Skrevet

Nei jeg har ikke pratet om dette med politiet, noe jeg i ettertid har angret dypt på,en alvorsprat fra dem på ett tidlig stadium hadde nok satt en stopper for denne utageringen jeg gar vært vitne til.

Jeg møtte henne på ett stadium i livet da jeg ikke ville ha ett forhold, noe jeg sa til vedkommende flere ganger, om det var noen som helst form for utnyttelse inne i bilde gikk det nok heller motsatt vei.

Sett i ettertid burde jeg nok lukta lunta, hun hadde alle de klasisske stalkertegnene, hun ga meg ting jeg ikke ville ha for så å anklage meg for å ha tatt imot de, da hun så ett vi menn hos meg kom hun med en diskett med nakenbilder av seg neste gang vi møttes, hun prøvde også å filme meg, noe jeg tvert avsto, dette syns jeg var så bisarrt at jeg kuttet kontakten med henne, og det var vel da helvetet startet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg begynner å tro at det ikke er mulig å bli kvitt en stalker. Jeg har slitt med en mann som har plaget meg i fire år. Jeg gikk til politiet for en samtale etter et halvt år, noe som førte til at jeg senere politianmeldte han. Han fikk et besøksforbud, men brøt det gjentatte ganger. Det ble en rettssak hvor vedkommende ble dømt skylding og fikk en bot. Da besøksforbudet gikk ut, anmeldte jeg han igjen, han fikk et nytt besøksforbud og brøt det flere ganger. Igjen ble det rettssak og han ble dømt skyldig og fikk en litt større bot enn sist gang. Nå går snart besøksforbudet ut igjen. Blir vel nødt til å anmelde han igjen, er litt av en prosess dette...

Synes det er tungt å være et offer for en annens person syke sinn og har vært i kontakt med profesjonelle for å få hjelp til å lære å leve med en stalker. Men i det siste har stalkeren begynt å plage mine foreldre, søsken, samboer, arbeidskolleger, sjefer osv. Føler meg angrepet på alle kanter! Dessverre er det ingenting jeg får gjort med det. Det er virkelig noen huller i lovverket på dette området.

Tre tips fra mine erfaringer med min stalker:

1. Spar på alle brev, SMSer, mailer o.l. og før en logg over alle muntlige henvendelser, telefonoppringninger, besøk på døra osv. Det er veldig nyttig når du sitter hos politiet og skal fortelle om ting som skjedde for flere år siden.

2. Skaff deg et nytt telefonnummer. La stalkeren ringe, SMSe på det gamle nummeret. Hvis du kutter det gamle nummeret tar det ikke lang tid før han/hun finner ditt nye.

3. Hvis du ikke allerede har gjort det: slutt å kommunisere med stalkeren din. Si du ikke vil ha noe mer med denne personen å gjøre kun èn gang, deretter vær stum som en østers. Jeg fulgte ikke dette prinsippet i begynnelsen og forsøkte å snakke vedkommende til fornuft, dette førte kun til at jeg fyrte han opp og fikk dobbel dose tilbake. I tillegg har jeg blitt anmeldt flere ganger for ærekrenkelser. Det er jo helt utrolig at jeg skal bli anmeldt når det er han som plager meg!

Ønsker deg lykke til med å bli kvitt stalkeren din!

Skrevet

Hadde også en stalker etter meg for noen år siden. Mitt beste tips er å overse så langt det lar seg gjøre. I allefall i en periode. Dvs at om du er på et sted og vedkommende kommer, så går du derfra. Jeg fikk faktisk hjelp av en homofil kompis som lot som om vi var kjærester. For mitt vedkommende førte det til at stalkeren intensiverte det hele i noen netter (telefonen kimte i ett - jeg tok den ikke) men så gav han seg.

Jeg synes også godt du kan anmelde saken. Det skulle jeg gjort!

Skrevet

Du kan fortelle henne at du anmelder henne for trakassering om hun ikke gir seg, det kan hende det holder og at hun skjønner alvoret. Gjør hun ikke det, så anmeld henne.

Skrevet

Hva er per definisjon en stalker? Spør ikke for å være vanskelig, men har aldri hørt ordet før..

Skrevet
Hva er per definisjon en stalker? Spør ikke for å være vanskelig, men har aldri hørt ordet før..

Jeg satt akkurat og lurte på det selv jeg..finnes det et godt norsk ord man kan bruke istedetfor?

Gjest Farao på ferie
Skrevet
Jeg satt akkurat og lurte på det selv jeg..finnes det et godt norsk ord man kan bruke istedetfor?

Jeg tror norske psykologer bruker uttrykket tvangsmessig forfølgelse (eventuelt trakassering), men det klinger jo ikke like godt i dagligtalen som stalking.

Skrevet
Jeg tror norske psykologer bruker uttrykket tvangsmessig forfølgelse (eventuelt trakassering), men det klinger jo ikke like godt i dagligtalen som stalking.

Kan man ikke bare kalle det for en forfølger da? Innrømmer at om noen hadde kommet og fortalt meg at de var plaget med en stalker, så ville jeg sett litt forundret på de og lurt på om vedkommende hadde vært hos legen..

Nuvel..nå er jeg vel kanskje mer tilhenger av gode norske ord som man kan forstå da *noterer i boka ordet "stalker"*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...