Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Blir det automatisk sendt bekynringsmelding til barnevernet når ett barn er henvist til BUP?
Kosemose Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 NEI!!! Men ansatte på BUP kan i likhet med andre melde bekymring til barnevernet. Jeg vil imidlertid tro at ansatte på BUP vil ta en ordentlig prat med foreldre før de går til det skrittet.
Zarabi Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 trodde det var sånn at bare barnevernet kunne henvise til BUP jeg..mulig jeg tar feil asså...
Bettie Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Det er legene som henviser til BUP. Enten fastlegen eller legen ved helsestasjonen/skolelegen.
Kosemose Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 trodde det var sånn at bare barnevernet kunne henvise til BUP jeg..mulig jeg tar feil asså... Det kan de. Men det betyr ikke at BUP melder bekymring til barnevernet eller at BUP har noen informasjonsplikt for hver eneste henviste barn de får. Men selvsagt, hvis de som jobber på BUP får grunn til å tenke at et barn lider under omsorgssvikt, vil de gjøre jobben sin og melde. Får man håpe!
Gjest Pet Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Det at et barn trenger å gå til Bup trenger da ikke å bety at det er noe galt med forholdene i hjemmet!
Zarabi Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Det kan de. Men det betyr ikke at BUP melder bekymring til barnevernet eller at BUP har noen informasjonsplikt for hver eneste henviste barn de får. Men selvsagt, hvis de som jobber på BUP får grunn til å tenke at et barn lider under omsorgssvikt, vil de gjøre jobben sin og melde. Får man håpe! Tror du misforstod meg...Trodde det bare var primært barnevernt som henviste til BUP. Dvs barnet er allerede inne hos barnevernet. Jeg kan igjen selvfølgelig ta feil. Men jeg trodde det var en ny ordning som er kommet nå..hvertfall i flere kommuner...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Hm, så rart,mottok en innkalling til avhør i dag i en undersøkelses sak, bekymringsmelding fra bv ang mitt barn, jeg skjønner ingenting. Trodde det var ang at jeg har selv tatt intiativ for full utredning fra bup? For ordens skyld så har jeg en høy utdannelse der jeg arbeider med barn, har ingen psykiske problemer eller en "fortid" som det pent heter, barnehage/ skole har aldri snakket om bv... Trodde det var ren "rutine" pga henvisning til bup
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 I vårt tilfelle henviste fastlegen til BUP, etter press fra familievernkontoret. Fikk avslag første gangen legen henviste. Behandlerne ved BUP sa at jeg selv måtte kontakte barnevernet. Fikk ikke hjelp der første gang jeg tok kontakt. Fikk først hjelp fra barnevernet da skolen tok kontakt med barnevernet. Ingen meldte fra til politiet. Taushetsplikten er veldig streng. Særlig ved familievernkontoret. Et annet problem er at det er lite eller ingen samarbeid mellom de ulike etatene. Tror det jobbes med å bedre dette. I vårt tilfelle var årsaken at barna hadde opplevd grov vold i hjemmet.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Hm, så rart,mottok en innkalling til avhør i dag i en undersøkelses sak, bekymringsmelding fra bv ang mitt barn, jeg skjønner ingenting. Trodde det var ang at jeg har selv tatt intiativ for full utredning fra bup? For ordens skyld så har jeg en høy utdannelse der jeg arbeider med barn, har ingen psykiske problemer eller en "fortid" som det pent heter, barnehage/ skole har aldri snakket om bv... Trodde det var ren "rutine" pga henvisning til bup Kanskje det bare har skjedd en kommunikasjonssvikt. Barnevernet formidler f.eks også støttekontakter og andre tilbud til barnet eller familien. Kan det være årsaken til at de ønsker et møte med deg? Uansett er barnevernet innstilt på å hjelpe barnet og familien. Du har nok ingenting å frykte.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Men i dette tifeller er det ikke snakk om noe vold eller omsorsgsvikt overhode. Jeg har selv tatt intiativ ovenfor BUP FORDI jeg vil mitt barns beste og ser at det har spesielle behov. Men må møte på politistasjonen for vitneavhør? Jeg skjønner virkelig ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Vi samarbeider med pp tjenesten. De kan også henvise til Bup. Jeg har smarbeidet med både barnevernet og bup, men det trenger ikke være noe "galt" med familieforholdene. Det kan være at et barn har språkvansker eller unormalt spisemønster eller atferdsvansker som gjør at det blir henvist til bup.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Kanskje det bare har skjedd en kommunikasjonssvikt. Barnevernet formidler f.eks også støttekontakter og andre tilbud til barnet eller familien. Kan det være årsaken til at de ønsker et møte med deg? Uansett er barnevernet innstilt på å hjelpe barnet og familien. Du har nok ingenting å frykte. Cluet er at jeg er utdannet "innen retning barnevern" og vet jeg har ingenting å frykte, hadde vært den første til å ringe dem hvis jeg trengte hjelp;) Har ingen problemer med å følge barnet opp, har ett mer enn godt nok nettverk her vi bor i familie og venner..
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Vi samarbeider med pp tjenesten. De kan også henvise til Bup. Jeg har smarbeidet med både barnevernet og bup, men det trenger ikke være noe "galt" med familieforholdene. Det kan være at et barn har språkvansker eller unormalt spisemønster eller atferdsvansker som gjør at det blir henvist til bup. Vet det, men vil tro det også går gjennom bv vakt. ( prosedyre )
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Men i dette tifeller er det ikke snakk om noe vold eller omsorsgsvikt overhode. Jeg har selv tatt intiativ ovenfor BUP FORDI jeg vil mitt barns beste og ser at det har spesielle behov. Men må møte på politistasjonen for vitneavhør? Jeg skjønner virkelig ingenting. Prøv å ikke la dette stresse deg. Enten er det nok en missforståelse eller så er det kommunikasjonssvikt. Jeg har selv vært i kotakt med både politi og barnevern. De aller fleste er dyktige medmennesker som er der for å hjelpe. Du kan vel ringe i morgen og høre om de kan informere deg om hva saken gjelder? Greit å få oppklart det, hvis du ikke allerede har fått slik informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Prøv å ikke la dette stresse deg. Enten er det nok en missforståelse eller så er det kommunikasjonssvikt. Jeg har selv vært i kotakt med både politi og barnevern. De aller fleste er dyktige medmennesker som er der for å hjelpe. Du kan vel ringe i morgen og høre om de kan informere deg om hva saken gjelder? Greit å få oppklart det, hvis du ikke allerede har fått slik informasjon. Vet det, jeg er utdannet innen den retning... Prosedyrer er vel forskjellige fra kommune til kommune antar jeg... Høres så alvorlig ut med "politisak under etterforskning", må nesten bare le av det, blir for dumt liksom...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Det er ikke tilfeldigvis noen som av en eller annen grunn ikke liker deg og har levert inn en falsk bekymringsmelding? En sprø tanke, men noen mennesker er ganske sprø....
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Det er ikke tilfeldigvis noen som av en eller annen grunn ikke liker deg og har levert inn en falsk bekymringsmelding? En sprø tanke, men noen mennesker er ganske sprø.... Har "ingen slike aktuelle kandidater"- men dette er jo hos politiet av alle ting? Jeg forstår virkelig ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Har "ingen slike aktuelle kandidater"- men dette er jo hos politiet av alle ting? Jeg forstår virkelig ingenting. Jeg skal innrømme at jeg også hadde begynt å lure. Dette er merkelig. Men så lenge man vet at man ikke har gjort noe "galt" så er det jo ikke noen grunn til bekymring. Men som jeg nevnt tildligere, ring dem i morgen og prøv å få litt mer info. Det verste er ofte uvissheten, spekulasjonene og tankene/grublingen som man blir helt utslitt av.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 Jeg skal innrømme at jeg også hadde begynt å lure. Dette er merkelig. Men så lenge man vet at man ikke har gjort noe "galt" så er det jo ikke noen grunn til bekymring. Men som jeg nevnt tildligere, ring dem i morgen og prøv å få litt mer info. Det verste er ofte uvissheten, spekulasjonene og tankene/grublingen som man blir helt utslitt av. Sant nok, skal holde foredrag for en vel 40 mennesker i morgen så en kan si dette kommer på ett "ganske feil tidspunkt"...Skal ringe dem i morgen for " å høre hva jeg skal etterforskes for" kremt.." Gjør jo ikke en flue for tred jo, jobber og står på som bare det pluss at barnet settes først i mitt liv, synes bare det er urettferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå