Gjest gjest, Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Hei!! Nå håper jeg inderlig på gode råd og tips her!!! Situasjonen er som følger; Vi har lenge og vel tenkt på å skaffe oss hund. Sto lenge mellom å kjøpe en valp, eller kjøpe en unghund gjennom seriøs omplassering. Endte opp med omplasseringshund, lette vel og lenge og falt fullstendig for en snart to år gammel hund av ren rase. Hunden kom til oss, men personen som overlot han til oss hadde lite peiling på akkurat den hunden. I papirene som fulgte sto navnet på kennelen hunden kom fra, så vi ringte for å få litt informasjon. Det ble et kjempestyr!!! Viste seg at det var stor konflikt og ulovlig omplassering!! Vi fikk tilbud om å ha hunden hos oss til eierforhold var avklart, men vi valgte å føre hunden tilbake til kennel. Det var to parter med helt villt forskjellige forklaringer. Og vi aner ikke hva vi skal tro på eller ikke. Hunden var uansett kjempefin, rolig, lydig og fin. Nå har kennelen sagt til oss at de vil ha hunden ei stund til seg for å sjekke hvordan hunden er etter alt dette, og hvis alt er bra kan vi få den! Hunden har stamtavle. Det vi lurer på er om alt dette har skadet hunden....den har hatt fire familier på en måned, mye frem og tilbake... Hva tror dere?? Bør vi gå for valp, eller skal vi ta sjansen på dette??
onyx Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Helt ærlig, så lenge hunden faktisk er 2 år så har nok ikke oppdretter noe juridisk krav på hunden, så at forrige eier ikke skal kunne omplassere skjønner jeg ikke. Men at mange oppdretter påstår at de har rettigheter i ettertid er ganske vanlig, så jeg er ikke overrasket.
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Helt ærlig, så lenge hunden faktisk er 2 år så har nok ikke oppdretter noe juridisk krav på hunden, så at forrige eier ikke skal kunne omplassere skjønner jeg ikke. Men at mange oppdretter påstår at de har rettigheter i ettertid er ganske vanlig, så jeg er ikke overrasket. Det kommer vel litt an på kontrakten? Vet det står i kontrakten til vår hund at hunden skal tilbake til oppdretter dersom eier ønsker å omplassere den.
onyx Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Nei, selv om det står i kontrakten er ikke slike forbehold juridisk bindende. Oppdretter har ingen rettigheter etter at valpen er solgt, i likhet med andre varer som blir solgt. Tror nok dette spørsmålet har vært oppe før?
Ugla Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Hunden var uansett kjempefin, rolig, lydig og fin. Nå har kennelen sagt til oss at de vil ha hunden ei stund til seg for å sjekke hvordan hunden er etter alt dette, og hvis alt er bra kan vi få den! Hunden har stamtavle. Det vi lurer på er om alt dette har skadet hunden....den har hatt fire familier på en måned, mye frem og tilbake... Hva tror dere?? Bør vi gå for valp, eller skal vi ta sjansen på dette?? I.o.m. du har hatt hunden, og var godt tilfreds med den, synes jeg du kan ta sjansen på den (når eierforhold blir avklart). Jeg ble fjerde eier til en hund, den var alle tiders! Det kommer vel litt an på kontrakten? Den kan t.d. ha vært plassert hos nr. 1 på fòr, da er det (som oftest) oppdretter som fortsatt står som eier. Sånn var det med min hund nr. 1 (jeg var første og eneste fòrvert). Sånn var det også med hund nr. 2. Der ble jeg den fjerde som hadde den. Jeg var i kontakt med eier (oppdretter) før jeg overtok den, og også når avgjørelsen om avliving skulle tas. Nr. 3 (som jeg har nå) er jeg "rettmessig" eier av, men i kontrakten står det at oppdretter skal ha den tilbake (vederlagsfritt), event. være med på råd, dersom den skal omplasseres/selges. Oppdretter vil også ha beskjed/være med på råd, dersom (når) den må avlives (dersom det er akutt, vil de ha beskjed i ettertid). Synes det er greitt (og betryggende) at oppdretter vil følge litt med jeg.. Så det er nok mange forskjellige kontrakter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå