Gå til innhold

kattebitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man ta noen sprøyte eller noe om katten biter deg til blods?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her finner du gode råd vedr. kattebitt. At kattebitt- og klor ofte fører til infeksjon er for øvrig ingen overdrivelse! Et bittelite risp i øret til hunden min utviklet seg svært raskt til en rimelig stor byll som krever penicilinbehandling :tristbla: .
Skrevet

Du må ta stivkrampesprøyte spesielt om det er en fremmed katt

Skrevet

man skal alltid ta stivkrampesprøyte ved alle dyrebitt!!!

Skrevet
Du må ta stivkrampesprøyte spesielt om det er en fremmed katt

Ikke nødvendigvis:

Leger anbefaler at du får påfyll med stivkrampevaksine hvert 10. år. Hvis det er mer enn 5 år siden du fikk din siste stivkrampevaksine, og såret et dypt og forurenset, vil legen anbefale en dose med stivkrampevaksine. Helst bør denne vaksinen gis innen 48 timer etter skaden.

Sannsynligheten for å få stivkrampe etter dyrebitt i Norge er uansett svært liten. Så vidt jeg husker er forekomsten 1 - 2 tilfeller pr. år.

Skrevet

Den eneste jeg kjenner som har blitt skikkelig bitt av katt holdt på å stryke med av blodforgiftning så en tur til legen ville jeg nok vurdert ja..

Skrevet

Det kan være lurt å ha tatt stivkrampesprøyte så lenge man oppholder seg sammen med dyr. Man vet aldri når uhellet er ute.

Påfylling etter 10 år, slik det står lengre oppe i tråden.

Noen ganger gror et kattebitt/ klor helt fint, mens andre ganger blir det hovent og betent.

Blir det hovent og betent, og området rundt bittet rødt og varmt, må du ikke nøle med å komme deg til legen! Da skal du mest sansynligvis ha antibiotikabehandling, og det kan være fare for blodforgiftning og/ eller streptokokkinfeksjon. Kattens spytt inneholder utrolig mange bakterier, og får man samtidig bittet i fingern/ hånda, er infeksjonsfaren stor.

Kattebitt er ingen spøk, tro meg...Er du i tvil, bør du ringe legevakten!!

Skrevet
Ikke nødvendigvis:

Det er bedre å gjøre det enn å vente til du blir syk.

Dyrebitt=stivkrampesprøyte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...