Gå til innhold

Jeg trenger ett liv...

Fremhevede innlegg

Gjest Ute og kjører
Skrevet

Hjelp! Jeg trenger ett liv!! Jeg er ei i utgangspunktet sporty dame på 35 år som nå ikke orker noen verdens ting. Jeg er lei av å gjøre alt alene. Har mann, men han er opptatt med sitt. Barna begynner å bli store. Jeg har så godt som ingen venner. Jeg er på attføring men vet ikke hva jeg vil bli. Jeg sliter med litt angst og er ikke i like bra form hver dag, det er en av grunnene til at jeg ikke har venner, jeg har skjøvet de bort selv.

Jeg trenger HJELP, jeg vil ha ett LIV :gråte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kommunen din selvhjelpsgrupper? Kanskje du kan snakke med noen andre i samme situasjon? Ellers kan du sjekke om det finnes Frivillighetssentral i kommunen din, og se om du kan hjelpe til gjennom dem, uten å binde deg mer enn du føler for.

Skrevet

Frivillighetssentral var et fint tips. Jeg skal kontakte det her jeg bor, men for å tilby hjelp. De har også mange arrangemetner, gratis trening etc, og det er vel mye mulig du kan treffe andre i din situasjon også der.

Videre kan du kjøpe bøker av Wilhemsen, som er en psykiater som har skrevet mye om hvordan man skal få kontroll over tankene sine. Spør på bokhandelen, og se hvilke av hans bøker som passer best for deg.

Pass på å tren. Finn det et klasisk/rolig musikkverk som du liker, skru på og tren deg virkelig sliten. Da kan du gi deg helt henn til bare deg selv, og fokusere på kun deg selv og dion ytelse. Dette hjelper virkelig til å få fokuset tilbake på deg selv også i hverddagslivet. Kanskje oppdager du noen interessante tanker hos deg selg også underveis. Om ikke annet vil du i alle fall få mer energi.

Få mannen din til å hjelpe til hjemme. Fortell han om at du er lei av å føle at du alene driver det dagelige gjøremålene og familien. Dere må komme frem til at du kan ha en følelse av å ha en partner. Det er ikke så mye som skal til, bare det at han planlegger middag/handleliste/tar en maskin med klær uten at du må spørre hjelper mye. Poenget er faktisk ikke hvor mye/lite han gjøpr, men at du føler han ikke ser hva som trengs og at du derfor sitter med allt ansvaret alene, og det er denne delen som må fokuseres på, og finne ut hvordan dere kan forandre.

Det er ikke noe galt med deg som gjør at du ikke har venner. Det er helt normalt at slikt skjer i en overgangsfase i livet, slik som du er i nå på attføring og at barna begynner å bli store. Slike forandringer går ikke unna uten at man merker at man begynner å få nye behov. Jeg skal love det at det finnes mange som deg rundt deg, så om du klarer å snu oppmerksomheten utad er det helt sikkert en annen mor, nabo, tidligere kollega etc som gjerne vil være med på en ost og vin kveld etc.

Håper noen av disse tipsene kunne styre tankene dine i riktig rettning. husk at livet er et rposjekt, og at ting må ta stegvis. Lykkes du ikke første ganger gjør man det på ny til man kommer til målet. Ikke forvent en gigantisk forandring med en gang, men se på de små gradvise forbedringene.

Skrevet

Innsats i frivilllig organisasjonsliv er synkende og det er mange som trenger en hjelpende hånd, alt fra treningsorganisajsoner og interesseorganisasjoner. Da yter man noe, tenker på andre enn seg selv, bidrar til fellesskapet og det er lett å få venner med felles interesser.

Lykke til!

Skrevet
Videre kan du kjøpe bøker av Wilhemsen, som er en psykiater som har skrevet mye om hvordan man skal få kontroll over tankene sine. Spør på bokhandelen, og se hvilke av hans bøker som passer best for deg.

Dette er et bra tips, Ingvard Wilhelmsen har mye bra på hjertet. Sliter selv med angst og etter tips her på KG bestilte jeg en bok av ham på bokkilden.no, var det vel. Mye å lese og lære.

Men innse at det tar tid å endre deg. jeg ville helst forandre hele meg med en gang, men ting tar tid! Du vet jo at hvis du skal f.eks slanke deg, så er det ikke uvanlig med en sprekk eller to. Vel - slik er det med angst også! Jeg så på det som verdens undergang omtrent. Men etter å ha lest i den boka jeg kjøpte at jeg heller skal se på det som en læresituasjon, går det bedre. Jeg kjenner jo igjen angsten og vet hva det er, at det ikke er farlig. Lykke til!!

Skrevet

Boken Tenk deg Glad er veldig annerkjent av psykologer til bruk mot angst. Det er en selvhjelpsbok som baserer seg på teknikkene som brukes i vanlig terapi.

En god ide kan være å begynne med yoga og meditasjon. Det hjelper veldig godt mot angst, det gir overskudd og energi og gjør deg langt lykkeligere. I tillegg så kommer du deg jo ut og får møtt mennesker. Ellers er jo alle aktiviteter som bringer deg i kontkakt med andre mennesker bra. Det finnes turforeninger som går turer sammen i marka og sikkert mye annet.

Skrevet
En god ide kan være å begynne med yoga og meditasjon. Det hjelper veldig godt mot angst, det gir overskudd og energi og gjør deg langt lykkeligere.

Må man gå på kurs for å lære seg yoga, eller kan det læres ved å lese om det, f.eks? Kunne godt tenkt meg å prøve!

Skrevet

Ang. yoga: Jeg ville gått på et kurs eller fått noen timers privatundervisning til å begynne med. Har vært på et par yogatimer i forbindelse med Pilatestrening som ikke ble noe av, og hadde nok slitt med å pønske ut hvordan man *egentlig* skal utføre noen av øvelsene, selv om jeg hadde både hatt bilder og beskrivelse.

Gjest Raptuza
Skrevet

Å lage/skape noko får og tankane vekk frå problemer og samtid som du får et konkret og håndfast "produkt" til deg/heimen!

Skrevet

finn deg en hobby, noe du kan utfolde deg kreativt med! f.eks sy, strikke, male, matlaging, smykkelaging, keramikk, fotografi, osv. er jo så mangt! eller så kan du jo melde deg inn i en treningsklubb, e.l. yoga, pilates ellernoe f.eks. mange å bli kjent med der f.eks. :) gå på biblioteket og lei deg noen bøker, filmer, musikk og nyt. ring noen gamle venner og hør om de har lyst å finne på noe gøy igjen. inviter dem på middag, tapas og film eller noe sånt f.eks. :) bli frivillig støttekontakt for f.eks noen med en psykisk sykdom etc, tidligere fengselsinnsatser. håper du finner noe interresant å drive med ihvert fall. :) lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...