jannamor Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Var hos nevrolog spesialist i dag og har banket og dunket og skrapte og "torturerte" meg, slik de pleier å gjøre, etterhvert lyttet han med et vanlig stetoskop på hjertet mitt, halsen, armene og til slutt magen (les livmoren) Da sa han; Å, her var det flott fosterlyd Jeg spurte om jeg kunne få høre, så jeg lånte stetoskopet hans og jeg kunne høre babyens hjerte slå fortfortfort inne i magen min. Legen trodde jeg var 4 uker lengre på vei enn jeg er da, både pga hjertelydem men også størreslen på livmoren. jeg var på UL og da sa de en halv uke lengre enn mens termin. Men ikke mer enn det Jeg tror jo selv jeg er 4 uker lengre på vei også, så lurer på; Er det vanlig og høre hjertet til babyen slå, med et vanlig legestetoskop når man er 13+2 på vei????? Eller er jeg lengre på vei? Hva tror dere?
Gjest imli Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Trodde man måtte være over halvveis for å kunne høre fosterlyden med stetoskop...
jannamor Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2008 ja det trodde jeg også, derfor jeg ikke skjønner noe nå.. For jeg hørte det klart og tydelig men jeg har kjent bevegelse daglig i snart to uker også
Mirabella83 Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Jeg kan si det lille jeg vet... Jeg var hos legen min på 12+1, og legen mente han kunne fornemme fosterlyden (med doppler!). Jeg og mannen klarte ikke å høre babyen bak mine hjerteslag og for mye skurr. Legen lovte oss at på neste undersøkelse (15 uker) vil vi helt sikkert kunne høre fosterlyden. Sånn sett vil man kanskje kunne tro at på over 13 uker kan man høre babyen?! Det er jo ved 12 uker at livmora begynner å krype opp over skambenet. Men jeg vet ikke om det er forskjell på stetoskop og doppler... Lykke til likevel Andre kan sikkert svare bedre enn meg.
jannamor Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2008 alle svar mottas med takk. Livmora har vært over bekkenet i 3-4 uker ( Jeg er førstegangsfødende) og jeg er bare 162 cm
jannamor Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 flere som har noen synespunkter.. Blir jo nesten helt redd her jeg sitter jeg...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Kan ikke du bestille deg tidligere ul for å være helt sikker?? Ellers kan jeg legge til at jeg er 14+4 idag, førstegangsfødende, ca like høy som deg, livmora har vært over bekkenet i hvertfall 3-4 uker allerede og jeg ser ut som om jeg er rundt 17 uker..
jannamor Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2008 Sånn er det med meg og. Jeg har jo vært på tidlig UL. Da var jeg 12+0 og legen mente jeg var 12+4.
La Guapa Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Hei. Vi var på tidlig ultralyd.Jeg mener ( er sikker på) at jeg da var 10 + 1...legen var sikker på 11 + 4.... Jeg tror ikke du skal bekymre deg jeg. Jeg er såvidt over 1.60 og er 16 uker på vei.ser ut som om det er mye mer egentlig dttersom magen er fordelt på lite kropp Når du kommer på ordinær ultralyd får du orntlig termindato skal du se...
jannamor Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2008 Spiller jo egentlig ingen rolle, men er det vanlig og høre så tidlig?
Gjest 5 barnsmor Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Man kjenner ikke bevegelse så tidlig som 13 uker. Har født 5 barn og aldri kjent bevegelse før ca 17-18 uker. Så hvis du er sikker på at du kjenner babyen bevege seg, og at det ikke bare er dine egne magebevegelser du kjenner, da er du nok lenger på vei.
Lavalampe Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Det er ikke vanlig å høre fosterlyd med legestetoskop så tidlig, nei. Det er vanlig å ikke høre den med doppler heller på den tiden.
Umuriel Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Prøvde å høre med stetoskop på magen min på jobb rundt uke 30, hørte ikke en døyt. Visste jo hvilken vei han lå, og omtrent hvor jeg skulle lytte, men jeg hørte altså ingenting. Fikk høre hjertelyden med doppler i uke 12, og da hørtes det bare helt svakt. Og når man er på tidlig UL er det lett for legen å måle noen mm feil, slik at du kan være litt lenger på vei enn det som er målt. Men han er dårlig til å måle dersom han har bommet på 4 uker. Endret 1. februar 2008 av Umuriel
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Var hos nevrolog spesialist i dag og har banket og dunket og skrapte og "torturerte" meg, slik de pleier å gjøre, etterhvert lyttet han med et vanlig stetoskop på hjertet mitt, halsen, armene og til slutt magen (les livmoren) Da sa han; Å, her var det flott fosterlyd Jeg spurte om jeg kunne få høre, så jeg lånte stetoskopet hans og jeg kunne høre babyens hjerte slå fortfortfort inne i magen min. Legen trodde jeg var 4 uker lengre på vei enn jeg er da, både pga hjertelydem men også størreslen på livmoren. jeg var på UL og da sa de en halv uke lengre enn mens termin. Men ikke mer enn det Jeg tror jo selv jeg er 4 uker lengre på vei også, så lurer på; Er det vanlig og høre hjertet til babyen slå, med et vanlig legestetoskop når man er 13+2 på vei????? Eller er jeg lengre på vei? Hva tror dere? Når du har fått termin ved tidlig ultralyd, ville jeg stolt veldig mye mer på ultralydundersøkelsen enn på en nevrolog. Nevrologer er spesialister på nervesystemet, ikke på gravide mager Stethoskop er ikke bra til å høre fosterlyd med, men babyen din har sikkert ligget ideelt til. Fortfortfort forteller at det ikke var ditt hjerte som ble hørt.
Gjest Moonshadow Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Man kjenner ikke bevegelse så tidlig som 13 uker. Har født 5 barn og aldri kjent bevegelse før ca 17-18 uker. Så hvis du er sikker på at du kjenner babyen bevege seg, og at det ikke bare er dine egne magebevegelser du kjenner, da er du nok lenger på vei. Jeg er førstegangsgravid og jeg kjente godt bevegelser i uke 13 så det tror jeg varierer. Til spørsmålet ditt. Jeg vet ikke om det er noe forskjell på doppler og stetoskop. Men hos meg har de funnet hjertelyd på hver kontroll siden uke 7-8. De trodde det var for tidlig og finne det men de ble overasket da de lett fant den.
jannamor Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 1. februar 2008 Skulle være rart om det var knipsing i livmoren i urytmiske bevegelser som responderer når jeg trykker på livmoren, og det ikke er babyen. Hvis jeg drikker litt sjokolademelk feks, og legger meg på sengen etter en 10 minutter, sparker den. og dyter jeg på livmoren når den slutter da, og venter en 10-20 sekunder, får jeg respons. Så det må være babyen, kan ikke være noe annet. og jeg har og hørt at man kan kjenne det tidlig eller sent. Nå ligger livmoren min veldig høyt oppe allerede, og helt ute mot magen, så kan ok kjenne godt og da, pga plasseringen. Det er nettopp det at det var en nevrolog og ikke en JM som hørte det, men jeg hørte jo selv og det var ikke mitt hjerte, det er nå helt sikkert. Hjertet mitt slår ikke 150+++ når jeg ligger på en benk. hehe Men synes det er rart hvis legen på UL har målt 4 uker feil. Det er jo ikke helt vanlig da.. kanskje jeg bare er heldig som hører så tidlig da?
Gjest imli Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Det er i alle fall stor forskjell på doppler og stetoskop. Mye vanskeligere å høre hjertelyd med det siste.
Malama Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 Men det er en dårlig UL-lege om han bommer med en hel måned ja. Greit at de bommer med noen millimetre på en liten knøtt, og med en sak osm vokser en millimeter for dagen, så blir det kanskje fort noen dager, en liten uke... (jeg mener han antakelig bomma med 4-5 dager på meg på UL da jeg mente jeg var 7+0 og han satte meg til 7+5 men det er jo så lite, og som han sa, det er lett å bomme emd et par millimeter) Men å bomme med 4 uker er jo ganske så mye, og grov bom da, så det tror jeg ikke er så sannsynlig. Men samtidig er jo såpass konkrete babyspark heller ikke vanlig så tidelig da, så enten er du veldig tidelig, eller så har de bomma på UL... Men noen kjenner jo bevegelse tidligere enn andre, det har jo litt med retning på livmor og sånn å gjøre også. Svaret får du vel på den ordinære UL om en måneds tid?
jannamor Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 2. februar 2008 Jepp, jeg gjør nok det. Det er jo bra så lenge man kan høre hjertet, så det er jo ingenting og være bekymret for, men det er interessant og vite om dette er vanlig eller veldig tidlig, og hva som er årsaken til at det evt kan høres så tidlig
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 17. september 2008 #20 Skrevet 17. september 2008 Jeg har idag 3 barn, og rundt 8 aborter, alt fra tidlig til det vi kan kalle for tidlig fødsler. Jeg har lært meg å bli kjent med kroppen min... Etter mange lange dager hos flere ulike gynokologer har jeg fått høre om mange ulike tilfeller av både det å kjenne bevegelse og fosterlyd. Jeg har en såkalt nervete livmor, og kjenner beveglese gjerne rundt uke 10. På samme måte som jeg kjenner eggløsningene mine, at morkaken løsner osv. Vi kvinner kommer hvis nok i to varianter på dette. Følsome/nervete livmorer og de som ikke kjenner så mye. Mine allmen-leger har avfeid det når jeg sier jeg kjenner liv, men gynekologene er enig med det kroppen min opplever. Ang fosterlyd: Jeg har en doppler hjemme, og den skal i følge "bruksanvisningen" kunne finne lyden fra 12 uke, men en annen doppler jeg fikk låne fra en lege kunne finne den fra uke 6. Kommer vel ann på elektronkken og antall hertz osv. Stetoskop vet jeg har en nedre grense, men husker ikke hva den var, men der spiller nok naturen inn også, med sine ulikheter... Er nå på vei med forhåpentligvis nr 4...ca 12 uker på vei. Starta dagen med å lytte på hjertelyden med doppler. Da er jeg roligere resten av dagen 145 slag i minuttet...ligen gutt kanskje? Jeg tror det meste er individuelt jeg, og så hvordan morkaken ligger osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå