Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei god venninne som nå ikke er en så god venninne lenger. Grunnen er at hun, i følge en felles venninne av oss, har løyet om følgende i løpet av den tiden jeg har kjent henne:

* Hun sa først at hun var gravid. Dette viste seg å være blank løgn, men ble først oppdaget da hun løy om at hun hadde spontanabortert.

* Hun løy deretter om at hun var steril.

* Nå er hun visstnok gravid igjen. Om det stemmer eller ikke er det ingen som vet.

* I tillegg har hun løyet om en voldtekt: Det hun sa var frivillig først ble senere gjenfortalt som å være mot hennes vilje. Hun viser derimot INGEN tegn til traumatisering i det hele tatt (bare så det er sagt så er det færre falske anmeldelser for voldtekt enn for annen type kriminalitet som f.eks forsikringssvindel, og hun har heller ikke anmeldt).

* Hun har stjålet penger fra flere av venninnene sine.

Hun vet ikke at jeg vet om dette, og hun spinner seg inn i et stadig større nett av løgner, så jeg er helt sikker på at hun lyver meg midt opp i trynet. Samtidig har hun, gang på gang, sagt at hun ikke skjønner hvorfor hun har så få venninner. Faktum er jo at ingen av venninnene hennes føler at de kan stole på henne når hun lyver og dikter opp ting sånn helt uten videre. Til slutt orker de ikke mer, og de snur henne ryggen. Det samme vurderer jeg å gjøre. Det hører med til historien at hun er alvorlig psykisk syk, og veldig glad i oppmerksomhet. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne lenger. Samtidig skjønner hun ikke hvorfor hun mister vennene sine!

Tror dere at personer uten venner skjønner hvorfor de ikke har venner? Er mangel på selvinnsikt rett og slett en grunn til at noen mennesker ikke klarer å holde på vennene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke noen god forklaring på hvorfor noen er sånn. Har en bekjent som også lyger om mye rart, og jeg syns det er underlig at vedkommende ikke forstår at det er lett å gjennomskue, og at det er grunnen til at mange av vennene har trukket seg unna..

edit:skrivefeil

Endret av wind-up bird
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Det nevnes ikke at ts skylder venninna det er snakk om, 12 000 kr! Hvis det er riktig person det er snakk om... Så hun skal anmelde ts for svindel dersom ts avstår fra kontakt. Men som sagt, jeg vet ikke om dette er den situasjonen jeg kjenner til, eller bare ligner veldig, men bare så det er sagt.

Skrevet

Hvis du likevel er på vei til å bryte med henne som venninne, hvorfor ikke fortelle det som det er? "Sorry, men du er avslørt, og jeg foreslår at du venner deg av med å lyve hvis du vil beholde vennene dine". Kanskje klarer hun å løse det med din hjelp, men hvis hun blir sur og kutter deg ut så har du ikke tapt mer enn om du bare snur ryggen til henne nå. I beste fall kan du da ha gitt henne noe å tenke på, som kanskje trenger inn etterhvert..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det høres ut som denne jenta ikke har det så godt med seg selv. Alle trenger venner, men det betyr ikke at venner skal finne seg i hva som helst. Det kan høres ut som hun finner på ting for å gjøre seg interessant. Kanskje tror hun at det er den eneste måten folk vil være venner med henne på - at hun fremstår som interessant på en eller annen måte.

Kunne du fortalt henne det du vet? Jeg kan fort se for meg at ingen tør å fortelle henne sannheten. Om du ikke ønsker å opprettholde vennskapet, så kanskje du kan gi henne noen tydelige signaler om hva som gjør at hun mister venner, slik at hun hvertfall har muligheten til å endre væremåte?

Gjest Har selvinnsikt
Skrevet

Her følte jeg meg truffet gitt! :(

For 15-20 år siden kunne innlegget ditt vært skrevet av noen av mine bekjente.

Ikke fordi jeg alltid løy, men fordi de alltid trakk alt jeg sa i tvil!

Jeg var alltid veldig åpen, men det har jeg sluttet med nå etter at de satte spørsmålstegn ved alt jeg fortalte dem.

Det virket som om uansett hva jeg sa, og uansett på hvilken måte jeg sa det, så skulle alt jeg sa misforståes. Og når jeg prøvde å oppklare misforståelsen, var det også galt... da ble det til at jeg løy for å dekke over løgnen som hadde blitt gjennomskuet.

Poenget med at jeg forteller dette er at det du gjengir er sladder fra en felles venninne, og sladder gjenspeiler ikke alltid sannheten!

Nesten alt du forteller om her kan dreie seg om misforståelser...

Et eksempel på det:

Jeg hadde, som din venninne, spontanabortert, og legen var nesten sikker på at jeg i framtiden ville ha vanskeligheter med å bli gravid, og at om jeg ble gravid, ville jeg mest sannsynlig ikke kunne klare å bære barnet fram...

Dette var veldig tungt for meg å høre, og jeg fortalte det til venninnene mine.

Vel, han hadde i det minste 1 rett!

Jeg hadde ikke vanskeligheter med å bli gravid, men jeg måtte gjennom 9 graviditeter og 7 sponatanaborter for å bære fram 2 barn.

Men det faktum at jeg likevel ikke hadde problemer med å bli gravid var nok et "bevis" for dem om at jeg løy om alt....

For det går jo ikke an at legen hadde tatt feil... :ironi:

For å være ærlig synes jeg du er en like dårlig venninne som henne, og kanskje enda verre, siden du baserer hva du mener om henne på rykter fra en felles venninne.

Nei, snakk med venninnen din, konfronter henne med det du har hørt fra deres felles venninne, da får du kanskje oppklart en del misforståelser hvis du lytter til hva hun har å si, og ikke går inn for å dømme eller misforstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...