Gå til innhold

Første innkalling til tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor gamle barna deres var da de fikk den første innkalling til tannlege.

På hjemmesiden til helsestasjonen vår står det: "Barn og ungdom blir innkalt til regelmessige undersøkelser og nødvendig behandling fra de er 3 år."

Hvordan syntes barna deres det var?

Hvordan var tennene ved kontrollen, og var "resultatet"som forventet?

Har dere brukt fluortabletter, og uansett svar, er dere blitt anbefalt dette fra helsestasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke så mye svar til deg, men har lurt på det samme selv.

Jenta mi er 1 år og har fått mange tenner. Helsesøster så ikke på tennene ved 1års kontroll, men spurte om tannpuss osv. Hun sa at det ikke var nødvendig å gi fluortabletter til barn under 3 år visst man klare å pusse godt både morgen og kveld. Hun sa også det at det var noen ingen vits å gi en fluortablett til en 1åring, forde de mest sannsynlig bare kom til å svelge den og ikke tygge den...

Skrevet

Min gutt er 3 1/2 år og vi har ikke sett snurten til innkalling enda iallefall.

Vi ga han fluor en periode, men han fikk misfargete tenner av dem så da slutta vi med det (etter anbefaling fra min tannlege). Vi pusser godt morgen og kveld med fluorholdig tannkrem og det er nok.

Skrevet

Vi har fått innkalling til tannlege det året barna har fylt tre år. Det har gått veldig bra her, men så er det jo ikke lenge de sitter i stolen første gangen heller da. Tror de bare ser etter alvorlige skader og om barnet har fått de tennene det skal.

Skrevet (endret)

04 barna som er født etter 1 juli blir innkalt nå i vår, mens de som ble født før den dato blir innkalt i høst.

Endret av theamoren
Skrevet

Vesla mi fikk innkallelse litt etter treårsdagen i høst.

Hun syntes på forhånd det var spennende og vi snakket en del om det for å forberede henne.

Da vi kom til tannpleieren ble hun nesten hysterisk. Klamret seg til meg og nektet å se på noen av oss, og skulle iallefall ikke åpne munnen.

Tannpleieren og jeg prøvde å få henne til å slappe av og vise det lille speilet osv, men det var nytteløst. Hun bare gråt.

Til slutt sa tannpleieren at vi skulle prøve igjen om et års tid.

Så det var bare å reise hjem igjen.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...