Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 ja, selvfølgelig. men hvis en ikke får seg jobb? jeg søker og søker. har vært på 6 intervjuer på 14 dager, men får ikke napp. unnskyldningen deres er at jeg mangler erfaring. hvordan få erfaring når jeg ikke får jobb?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Hvor lenge har du vært på attføring? Tror du kan ha arbeidspraksis gjennom Nav i inntil 3 år hvis du er på attføring. Da får jobbe et sted. Arbeidsgiver betaler ingenting for å ha deg der og har ingen andre forpliktelser enn å lære deg opp til jobben du skal gjøre der. Gjensidig oppsigelse er en dag hvis det ikke funker. Du mottar samme trygd (66% av tidligere lønn). Dette er en fin måte å få jobberfaring på. Hvis du er heldig får du kanskje ekstravakter eller et vikariat der etterhvert. Uansett er det lettere å få andre jobber hvis du har jobberfaring og en referanse. Jeg er på yrkesrettet attføring nå. Har praksisplass på et sykehjem. Startet med en dag i uka og trapper opp gradvis. Nå er arbeidsgiver interessert i at jeg skal ta betalte ekstravakter. Da får jeg like mye ansvar som de andre som jobber der. Det er greit for Nav. Da får jeg tilsvarende lavere trygd.
Gjest prestekrage Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Kassa på Rimi, renholdere, avisbud og telefonselgere/intervjuerer trenger sjeldent så mye erfaring... Noen ganger her i livet er en nødt til å ta jobber som en kanskje er overkvalifisert for. Og plusset er da at en fremtidig arbeidsgiver da ser at du ikke er en "latsabb" som går å venter på noe bedre uten å gjøre noe i mellomtiden!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Hvor bor du? Jeg ser på stillingsannonser av og til fordi jeg muligens kommer til å trenge ekstra inntekt (er selvstendig med variabel inntekt og planlegger huskjøp), og mange steder er det behov for produksjonsmedarbeidere, deltidsansatte/ringevikarer som er ufaglært både innen butikk, helse og industri osv, så jeg ville prøvd å søke slike stillinger også. Noen slike jobber er faktisk ganske greit betalt. Jeg vet det kan være vanskelig å komme inn i arbeidslivet om man mangler erfaring eller har vært borte en stund, men vil tro det ikke er umulig å få en slik jobb. Vis interesse - si at du kanskje håper på videre opplæring og ansvar om arbeidsplassen er fornøyd med deg. Det er mangel på kvalifisert arbeidskraft innen flere næringer og det er nok folk med relevant utdanning som har det lettest i dagens arbeidsmarked, men det bør ikke være håpløst for en ufaglært heller.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Søk deg gjennom et vikarbyrå. Er sånn jeg har fåt jobb, og flere andre venner av meg. Det er faktisk den enkleste måten og du kan selv velge hva du vil jobbe med. Derimot har jeg sagt at jeg kan jobbe med alt og hadde kanskje 1 dag i mnd hvor jeg ikke hadde noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå