Gå til innhold

Trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at paier kan lages ferdige og settes i kjøleskapet. For så å stekes noen timer etterpå eller dagen etter. Går dette bra med alle paier?

Jeg skal lage en i dag med kjøttfyll, hermetiske tomater, creme fraiche, majones og hvitløk. Og med ost på toppen. Og selvf. paideig i bunn. Går det greit å sette denne i kjøleskapet noen timer før den stekes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken form bruker du? Med en metallform går det bra, men med en glassform hadde jeg ikke tatt sjansen.

Jeg ville ha forstekt paibunnen og laget i stand fyllet. Rett før steking ville jeg ha fylt paien og satt den direkte i ovnen. dette for at paibunnen ikke skal bli bløt av fyllet. da trenger du heller ikke å sette paibunnen i kjøleskapet, bare fyllet.

Skrevet

Ok, ja det er glassbunn. En ganske stor en.

Kan jeg ikke da heller bare lage deigen, og kjevle den ut i formen. Så setter jeg den kaldt og legger på fyllet før jeg steker den.

Forsteking hørtes litt stress ut da jeg ikke helt vet hvor lenge den skal stekes etterpå. Med forsteking, mener du at den da skal stekes helt ferdig?

Skrevet

Det er vanlig å forsteke paibunner, viss ikke blir det veldig deigete. F.eks. på 200 grader i 10 minutter, slik som i denne oppskriften http://www.tine.no/page?id=28&key=8304&cat=698. Det kan du gjøre på forhånd, slik at den er avkjølt når du tar fyllet i.

For steketiden etterpå, ville jeg brukt det som står i oppskriften din. Tiden til forsteking ville jeg altså hatt i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...