Gå til innhold

Føler du hat?

Fremhevede innlegg

Gjest Farao på ferie
Skrevet

I løpet av en vanlig måned, føler du hat ofte? Altså en sterk vrede mot en bestemt person fordi han/hun har gjort noe du misliker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I løpet av en vanlig måned, føler du hat ofte? Altså en sterk vrede mot en bestemt person fordi han/hun har gjort noe du misliker.

Nei, jeg kan ikke si det.

Hva med deg?

Gjest Farao på ferie
Skrevet
Nei, jeg kan ikke si det.

Hva med deg?

Vanligvis ikke, men i det siste har det vært mer av det :(

Skrevet

Jeg synes det blir mindre og mindre hatfølelser med årene.

Jeg ble utsatt for grusomme overgrep i oppveksten, men jeg tror jaggu jeg er i ferd med å tilgi overgriper til og med også. Det hadde jeg ikke trodd for noen år siden hadde gått an.

Skrevet

Hat er et veldig sterkt ord ...

Det er en person i livet mitt som jeg ikke har noe spesielt godt forhold til.

Men som jeg er tvungen til å omgås med ved enkelte anledninger.

Det er ikke spesielt artig. Denne personen overkjører meg totalt

og trives godt med det. For meg virker det som om denne personen

gleder seg over mitt ubehag. Har ikke møtt noen, før eller siden,

som har oppført seg så grusomt mot meg.

Denne personen skyver meg bort fra min egen familie,

uten at noen andre enn meg selv reagerer.

Jo mer jeg reagerer, jo værre blir det.

Er det virkelig mulig for en person å være så manipulerende

at din egen famile ikke merker at du mister kontakten med dem?

Hat er et veldig sterkt ord ... men i mitt tilfelle ikke sterkt nok.

Skrevet

Hat? Nei, tror ikke det. Men sinne og avsky kan jeg føle, oftere mot selve handlingen og ikke personen.

Skrevet
Hat? Nei, tror ikke det. Men sinne og avsky kan jeg føle, oftere mot selve handlingen og ikke personen.

Men det er jo personen som utfører handlingene.

Hvordan kan du da ikke hate personen?

Det skulle jeg gjerne likt å vite.

Må være lettere å omgås en person med grusome handlinger da ...

Skrevet

Vel, det er mange mordere og kriminelle jeg absolutt ikke ønsker noe vondt, selvfølgelig er handlingene de utfører grusomme, jeg ønsker av hele mitt hjerte at de skal forstå det de gjør og forandre seg, men som sagt så ønsker jeg ikke se dem lide på noen som helst måte.

Andre ganger er handlingene gjort så bevisst fra personens side og h*n er så ondskapsfull at jeg føler avsky mot selve personen.

Kommer litt an på, som sagt gjelder dette ikke alle tilfeller.

Skrevet

Nei, jeg føler ikke hat mot konkrete personer på den måten.

Skrevet

Ikke hat nei, men sinne, fortvilelse, å mislike noen osv. Men ikke ofte heldigvis, tror man får det mye kjipere selv av å gå rundt med negative følelser hele tiden.

Men det er jo selvfølgelig et spørsmål om hvordan man definerer "hat". Det kan være så forskjellig, og følelser lar seg ikke alltid putte i en bås. Og i alle fall ikke i samme bås for alle mennesker.

Skrevet

Nei, Eugenie/snake

Skrevet

Signerer denne.

Fordi det går an å skille sak og person.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har så lett for å hate, men det finnes personer som jeg kun vet om eksistensen til, uten å vite hvem de er, og disse hater jeg!

Ellers har jeg følt forakt for enkelte gjennom livet, og det er egentlig en mer negativ ting enn hat.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Nei, heldigvis ikke. Men jeg kan mislike enkelte eller tingene de gjør. I bunn og grunn er jeg ganske tilgivende. Men så er det jo med at hvor tilgivende man tenker at man er, kan ha sammenheng med hva man har vært utsatt for.

En person består av mer enn enkelthandlinger. En ond handling kan f.eks. veies opp av mer positive handlinger og egenskaper. Men hvis de aller fleste handlingene en person gjør er noe man føler hat mot, kan jeg skjønne at man begynner å hate personen.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Det nærmeste jeg kommer hat er vel hat mot overgripere av alle slag. Altså mennesker som påvirker livene til uskyldige i så stor grad i negativ retning at de bukker under..

Har forøvrig i dag fått føle å få hat mot med på jobb da en gutt på SFO der jeg jobber sa han hatet meg fordi han måtte rydde opp legoen etter seg..... Prøvde bare å overse kommentaren i håp om at han forstår at slikt snakk ikke får han noen steder, men må si det stikker litt i meg å ha en jobb der jeg får høre dette av de mest utfordrende barna vi har der. Jeg har da følelser jeg også...

Skrevet

Nei hat føler jeg aldri.

Jeg liker de fleste mennesker jeg har møtt, og de jeg ikke liker har jeg et likegyldig forhold til.

Jeg kan forholde meg nøytralt til dem, men å kaste bort tid og energi på å mislike eller hate, det gidder jeg ikke. Det er å gi dem en del av tankene mine.

Det samme gjelder mennesker jeg ikke har møtt, bare hørt eller lest om... enten føler jeg sympati for dem, eller så er de likegyldige for meg.

Jeg kan føle avsky for handlingene deres, men er likegyldige til dem som personer.

Men det hender også at mennesker jeg liker gjør handlinger jeg misliker, og da blir jeg lei meg. Jeg liker dem fremdeles, men jeg kan bli sinna, skuffet over handlingene deres.

Skrevet

Jeg føler hat mot en bestemt person. Men dette er en person jeg omtrent aldri ser, så derfor tenker jeg ikke på dette så ofte lenger.

Skrevet

Egentlig ikke, hat er utrolig sterk og resurskrevende følelse, har ikke tid eller grunn for dette akkurat nå.

Skrevet

Jeg kjenner heldigvis ingen som har gjort meg så vondt at mine følelser for dem er så ekstreme som hat.

Skrevet

Ikke hat, men irritasjon mot noen spesielle personer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...