Gjest Gjest_moa_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 jeg er ikke så veldig flink med ord, så dette kommer sikkert til å bli langt og rotete, men bær over med meg. for snart tre år siden ble jeg sammen med min første kjæreste. det var rett før jeg sluttet på videregående da jeg var 18 (er 22 nå), og han er tre år eldre enn meg. allerede kort tid inn i forholdet, en måned ca, lot jeg han låne penger av meg (10.000). han spurte veldig pent, og jeg forstod det slik, eller tok som en selvfølge at jeg fikk det tilbake innen et halvt år, han bare trengte det akkurat da for å komme ajour med en regning, og manglet litt på husleien den måneden. pengene hadde nå bare stått på min sparekonto likevel så tenkte det var greit. etter ett år som kjærester bestemte vi oss for å flytte sammen, både fordi vi hadde et stabilt og godt forhold, men tenkte også at å dele husleie var en fin måte å spare penger på, ihvertfall for hans del. jeg hadde fremdeles ikke fått noe tilbake av det han hadde lånt, men tenkte ikke så mye på det siden jeg ikke hadde hatt behov for de pengene heller. alle abonnementer, strøm, internett, tv osv ble satt i mitt navn da vi flyttet sammen. men etter to mnd fikk jeg plutselig beskjed to uker før skolestart om at jeg var kommet inn på studium i oslo. dette var veldig uventet, jeg hadde egentlig fått avslag, og hadde ikke leid leilighet sammen hvis jeg hadde visst at det var mulighet for å komme inn likevel. siden det var noe jeg hadde drømt om grep jeg selvfølgelig den sjangsen og måtte i full fart flytte til oslo, og han satt da med leiligheten alene. vi bestemte oss for at dette skulle vi klare! de neste årene er jeg i oslo, men drar hjem til han i alle ferier og noen helger. og da viser det seg jo når jeg kommer hjem at han sliter med å klare regningene, og det kommer inkassovarsler i mitt navn. jeg gjør så godt jeg kan for å hjelpe til, men litt vanskelig når jeg bare lever på studielån og sitter borte i oslo store deler av tiden. og han gir inntrykk av at han har oversikt og snart så løser det seg. han er selger, og utrolig flink til å snakke for seg, alltid en forklaring uansett... sommeren før mitt siste år er jeg hjemme, ting har bare blitt værre og værre med antall brev som kommer... jeg får meg sommerjobb som hjemmehjelp og jobber hele sommeren, er kjempestolt når jeg får min første lønning på 13-14 000, mye penger for meg. men alt forsvinner samme kvelden for å betale på en brøkdel av regningene. siste året mitt i oslo har jeg det veldig tøft, veldig mye pga alle de økonomiske problemene, og når jeg er hjemme på juleferie og vinterferie er han helt fraværende. i vinterferien får jeg vite at han ikke vet hva han føler for meg mer. jeg drar tilbake til oslo igjen og har det enda værre og ender opp med å bli sykemeldt og flytter hjem. samme dag som jeg kommer hjem med fly, etter vi har snakket sammen og jeg pusher ham på å være ærlig med meg, får han fram at han ikke vil mer. jeg sitter da fullstendig knust igjen, etter nettopp å ha feilet i å utdanne meg, feilet med min første kjæreste etter tre år sammen, enda jeg hadde prøvd så hardt så lenge, og vært så lojal og støttende og gjort alt jeg kunne for at vi skulle klare det. jeg flytter da ut av leiligheten vi leide sammen siden jeg som student ikke har så mye penger og flytter hjem til pappa, mens han blir boende. jeg er da så nedkjørt og sliten og orker ikke skjule brevene som da begynner å komme hjemme hos pappa, og de får jo da vite hva som har skjedd. heldigvis har han mulighet til å hjelpe meg, og betaler det som kommer i mitt navn av eksens ubetalte regninger. men det viser jo seg at eksen overhodet ikke har noe kontroll på hvem og hva han skylder, eller hva som er gått til inkasso eller det som værre er. brevene bare fortsetter og fortsetter. og da jeg så tar en ringerunde tre måneder etter han dumpet meg og finner ut at han fremdeles har abonnement stående i mitt navn blir jeg mildt sagt rasende. han har hele tiden innrømmet skyld i alt dette, har sagt at det aldri var meningen å blande meg inn, og er ikke noe vanskelig sånn sett. problemet er bare at samme hva jeg gjør skjer det ingenting, bare ord fra hannes side. så kommer høsten, jeg drar til oslo for å gjøre ferdig studiene jeg ble sykemeldt fra. etter en lang og vanskelig høst klarte jeg det, jeg fullførte til jul, og fikk vitnemål, selv om jeg skulle vært ferdig sist sommer. flytter hjem igjen med en gang, har hele tiden hatt hjemlengsel borte i oslo. først bor jeg hos pappa i julen, så videre til min første egne leide leilighet. men fremdeles kommer det brev i mitt navn, og midt i juletiden får jeg brev om at statens innkrevingssentral skal trekke meg i lønn (selv om jeg ikke har jobb, bare studielån), og brev om registrering av betalingsanmerkning som jeg akkurat har unngått til nå til tross for eksen. jeg legger ut 5500 av studielånet i januar for å unngå disse to tingene. selvfølgelig er dette hannes regninger, men han har ikke penger, og siden det kommer i mitt navn må jeg bare få det vekk. men viser seg at det ikke var nok, betalingsanmerkningen er registrert, de skal ha 3000 til. og i tillegg nye innkassobrev på tilsammen 5000... jeg ringte de som satte anmerkning på meg i morges, og brøt bare sammen i gråt etterpå... det hadde ikke falt meg inn at jeg fremdeles skulle slite og ikke være fri fra eksen tre fjerdedels år etterpå... er så uendelig mye mer jeg kunne skrevet om hele situasjonen, men da blir jeg aldri ferdig. vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg må komme meg ut av dette snart. sliter nå i mitt nye studie som følge av alt dette, og er nedfor generelt. det eneste jeg har gjort feil er å være snill, og selvfølgelig lett å se i etterpåklokskapens navn, naiv. men han er forferdelig flink til å snakke for seg, og jeg har ikke hatt kunnskap om slike problemer. jeg har aldri betalt en regning for sent i hele mitt liv. han har ikke mer enn ungdomsskole, og har seriøst problemer med forbruket sitt og selvkontroll, disiplin... jeg kan ikke hjelpe ham mer på noen måte. han skylder meg ganske mye penger nå, og han skylder pappa enda mer..... så langt har han betalt meg tilbake 1000 kr... vet ikke hva jeg skal gjøre nå, blir så sint.. har lært leksen min, det skal være sikkert.
Gjest ts Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 noen som har vært i samme situasjon? hva gjorde dere? er det tåpelig eller fornuftig av meg å gå til foreldrene hans? trenger sårt litt støtte her, føler meg så utrolig alene... dette har slitt på meg lenge, gjorde alt jeg kunne for å "redde" forholdet vårt på alle måter, mens han bare gikk når det ble litt for vanskelig...
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 dersom du kjenner foreldrene hans, synes jeg godt du kan si fra. det verste som kan skje er at de driter i det og da er du akkurat like langt som du er nå. Du har ingenting å tape på det. Men jeg lurer på hvorfor du ikke sa opp alle disse avtalene som sto i ditt navn når dere flyttet fra hverandre?
Gjest Boa Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Vet du, jeg har desverre ikke noen råd å komme med, men ville bare si at jeg fikk virkelig vondt av deg da jeg leste dette, og jeg håper at alt ordner seg til det beste for deg! Eksen din kommer nok aldri til å lære seg pengebruk...men håper iallefall at han blir nødt til å ordne opp selv etterhvert...så utrolig frekt å ubetenksomt å sette deg i denne situasjonen!!! Krysser fingrene for deg!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Hvorfor sa du ikke opp abonnementer mm når du skjønte at eksen ikke betalte? Alt som står i ditt navn er du dessverre ansvarlig for. Ta det som en dyrkjøpt erfaring. Så flott at du klarte å fullføre studiene og at du har familie som støtter. Tror neppe du får igjen noe særlig av eksen.
Frk Johansen Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Her må jeg si du overrsker meg, du må jo si opp ting som står i ditt navn??? Det gjør man jo uansett når man flytter!! Og i alle fall når exen er håpløs med penger! Når det er sagt så ville jeg ganske enkelt dratt til foreldrene hans med hele bunken med regninger og spurt om de ville hjelpe deg ut av knipa, men gjør det da på en ordentlig måte, de er jo på ingen måte ansvarlig for han som er voksen. Godt gjort med studiene, stå på, det ordner seg men en svært dyrekjøpt erfaring ja.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 man forventer ikke noe slikt av en man elsker og stler på, spesielt ikke når vedkommende gir utrykk for at han har kontroll. Kjenner flere som desverre har opplevd det du har opplevd ts. Vet ikke hvor mye hjelp du kan regne med å få av eksen, men det er uansett viktig at du får ryddet opp i det som står i ditt navn. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med inkassoselskpene, få i stand en dialog og forklar dem situasjonen. Så fort en faktisk kommer dem i møte vil de ofte være behjelpelige. kanskje kan du også få prutet ned noe av gjelden. Får du flere regninger, ta kontakt, forklar situasjonen, be om utsettelse. Betalingsanmerkninger er veldig kjedelige å ha med seg videre, da det gjør det vanskelig å få lån til feks leilighet. Husk også å si opp alle abonnementene som står i ditt navn. kanskje hadde det vært lurt å b hjemme litt dersom du har muligheten til det slik at du kan få jobbet for å få betalt ned det du må. Veldig kjedelig å ha dette hengende over seg, spesielt når det ikke er dine utgifter. Føler med deg, høres forferdelig ut!
Glitnir Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Utrolig kjip situasjon ja. Man tror jo aldri at en man elsker/har elsket og stolt på skal sette en i en slik knipe. Men her må du bare ta grep. Har du fremdeles ikke sagt opp alle abonnementer og annet som står i ditt navn? Det må du selvfølglig gjøre omgående. Be om oversikt over hva du skylder hver enkelt, sett opp dette så du har den totalte oversikten selv. Ring rundt, forlar situasjonen, hør om mulighet for å slippe noen renter og gebyrer, betal så mye du kan. Samtidig sender du eksen regning på alt han skylder deg. Siden det står i ditt navn er du ansvarlig ovenfor leverandørene, men han er jo likevel skyldig deg pengene når det er avtalen mellom dere. Dog kan jo dette selvsagt være vanskelig å bevise. Tror ikke jeg hadde involvert foreldrene hans, kommer litt an på hvilket forhold både du og han har til dem. De er jo overhodet ikke ansvarlig for hans handlinger nå når han er voksen. Ta det som en dyrkjøpt, men nyttig erfaring. Og gratulerer med fullførte studier under vanskelige forhold!
valentino Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 betalingsanmerkningen er registrert, de skal ha 3000 til. og i tillegg nye innkassobrev på tilsammen 5000... jeg ringte de som satte anmerkning på meg i morges, og brøt bare sammen i gråt etterpå... [...] han skylder meg ganske mye penger nå, og han skylder pappa enda mer..... så langt har han betalt meg tilbake 1000 kr... vet ikke hva jeg skal gjøre nå, blir så sint.. har lært leksen min, det skal være sikkert. Men en gang kravet er betalt, eller funnet uriktig slettes anmerkningen. Forøvrig kan det ikke registreres anmerkning dersom kravet er omtvistet. Da er det viktig at man tar kontakt med inkassobyrå og forklarer at kravet ikke er godkjent. Du har jo forholdt deg helt passiv. Det du skulle gjort da du flyttet var å melde permanent adresseendring til posten. Da ville du selv fått regningene som var adressert til deg på din gamle adresse. På den måten kunne du sørget for å avslutte alle løpende avtaler. Gjort er gjort. Det du bør gjøre nå er å sende et påkrav til din eks med oppstilling over hvor mye han skylder deg, med frist på 14 dager til å betale. Betaler han ikke, hvilket virker usannsynlig, sender du betalingsoppfordring med en 14 dagers betalingsfrist. Der må du varsle om tvangsfullbyrdelse jfr tvangsfullbyrdelsesloven §4-18. Mottar du ikke betaling etter betalingsoppfordringen sender du varsel før utleggsbegjæring. Der gir du 14 dagers betalingsfrist, og varsler om at utlegg begjæres dersom beløpet ikke er betalt. Betales ikke dette, sender du brev til namsmannen om begjæring om utlegg/forliksklage.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 man forventer ikke noe slikt av en man elsker og stler på, spesielt ikke når vedkommende gir utrykk for at han har kontroll. Hvordan kan du påstå at han "gav uttrykk for å ha kontroll" når han ikke en gang hadde betalt deg tilbake pengene han hadde lånt? Store varsellamper blinker!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Huff, føler med deg, har vært i samme situasjon selv.
Gjest _gjeldsslave_ Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 kanskje hadde det vært lurt å b hjemme litt dersom du har muligheten til det slik at du kan få jobbet for å få betalt ned det du må. Enig. Selv om han har lurt deg, må du gjøre opp det som står i ditt navn, uansett hvor kjipt det er. Men mitt tips til deg er å snakke med eksen og si det er regninger du sliter med, og spør om han er villig til å hjelpe deg med 100kr i mnd. og så får du han til å singnere på et papir at han skylder deg xkr. Da har du plutselig fått et gjeldskrav på han. Og hvis han etter en stund ikke betaler de hundre kronene, kan du ta med deg hele beløpet til forliksrådet og få et gjeldsbrev på han. Da slipper han ikke unna.
Jodi Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Jeg har en eks som skylder meg masse penger. Han sa han skulle betale meg det tilbake, men jeg fikk aldri noe penger. Det jeg gjorde var å skrive ut et standard gjeldsbrev fra nettet, fylle ut hvor mye han skyldte meg og fikk ham til å skrive under. Får du ham til det, så er du halvveis i mål. På det gjeldsbrevet signerer han på at han skal betale så og så mye i mnd. Dersom han ikke betaler til forfall, kan du allerede første mnd. levere det til namsmannen. Da vil han få pålegg om trekk av lønn, og da vil du få igjen pengene dine, litt etter litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå