Gå til innhold

Bekymra for venninna mi..

Anbefalte innlegg

Gjest venninne25
Skrevet

Har en beste venninne jeg har hatt siden jeg var liten.. Hun ble singel for godt over et år siden, etter å ha vært i forhold helt siden hun var 17..(er 25 nå). Hun hadde samboer i over 5 år, men det var hun som gjorde det slutt da.

Tidligere festet hun sjelden, var mer hjemmemenneske. Vi pleide ofte å leie filmer, lage mat, spise snop og kose oss..

Etter hun ble singel begynte hun å feste veldig ofte.. nå har hun ikke vært edru en eneste helg på 8 måneder! Og noen uker drikker hun både 2 og 3 ganger. Har truffet noen folk jeg synes er tvilsomme.. Hun har ubeskyttet sex med fremmede gutter, og lever helt på kanten. Har hatt sex med 6 stk på få måneder fortalte hun meg. Forstår ikke hva hun driver med.

Jeg kan aldri treffe henne i helger lenger, for da skal hun jo uansett feste. (Jeg drikker ikke). Så nå har jeg ikke sett henne på lenge. Men hun sender ofte sms.

Føler vi lever på hver vår planet :tristbla:

Men hva kan en vel gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. da jeg var ung, singel student festet jeg ofte flere ganger i uka, sikkert minst en gang i uka i snitt. Hadde ikke sex med så mange, men noen få ble det da :ler: Men jeg hadde tid og ro til å finne på ting med venner UTEN å drikke eller fly på byen også. I utgangspunktet ville jeg ikke reagert så mye på slik oppførsel hos andre, og jeg tror også det er "naturlig" ( i gåseøyne fordi folk selvsagt reagerer forskjellig) å endre oppførsel for en periode etter å ha vært bundet i et forhold hele ungdomstiden.

Men det slår meg kanskje at hun muligens "flykter" fra følelser i forbindelse med bruddet? At hun kanskje ikke tør sette seg ned og kjenne på noe som kanskje er vondt, eller tenke over hva hun vil framover (sette seg mål etc), og heller løper fra fest til fest. Prøv å snakke med henne om følelser, om hun har det bra med seg selv. Men ikke legg det fram som at du tror det nødvendigvis må være noe i veien med henne fordi hun lever som hun gjør akkurat nå - det kan faktisk hende hun har det helt ok. Foreslår du å finne på noe synes jeg det er synd om hun aldri synes det passer - du kan kanskje si noe om det også, at det hadde vært hyggelig om dere kunne gjøre noe sammen igjen og at du "savner henne".

Gjest StockDama
Skrevet

Rent lite du kan gjøre, hun vil vel bare herje fra seg siden hun ikke hadde muligheten før.

Spør om hun kan ta en festfri helg for din skyld?

Skrevet

ganske vanlig etter et brudd tror jeg. Lett å bli rastløs! Selv har jeg det på samme måte som venninden din, ble slutt med typen i juni, i fjor, og tiden etter har forsvunnet i et dragsug av fyll og tilfeldig sex. Plutselig ble det en trang jeg hadde, mulig det var for å fylle et tomrom, ikke vet jeg, men å gå på byen ble i alle fall førsteprioritet for meg, og er det vel til en viss grad ennå. Når man kommer ut av et forhold har man gjerne tilbrakt en del tid sammen med ett menneske, og det er vel ikke til å komme i fra at kjærligheten kan gjøre en ensporet. Selv ble jeg dumpa, og da kjærlighetssorgen hadde lagt seg syntes jeg rett og slett det var drit deilig å komme litt tilbake til livet igjen. treffe nye mennesker som jeg ikke hadde hatt anledning til å treffe mens jeg var i et forhold. At hun drikker hver helg og puler rundt ville jeg ikke bekymret seg må mye for. Hun kommer til å "lande" snart :)

Skrevet

Jeg var også såkalt "snill jente" og likte best å være hjemme en stund (var en ganske rolig tenåring). Men jeg ble til slutt litt lei av dette og ble kanskje litt "vill" som venninnen din. Dette er helt normalt, selv å ha ubeskyttet sex (selv om det ikke er særlig klokt), og hos de fleste er dette bare en periode. Jeg har selv samboer nå og er nesten aldri på byen lenger.

Ellers må du kanskje dessverre godta at hun får rase fra seg litt, etter 5 år i et forhold. Du kan jo si at du ikke har sett henne på lenge, at du savner henne og ønsker at hun kommer hjem til deg en kveld i uken, hvis hun ikke vil i helgen? Hun ønsker tydeligvis fremdeles å være venner med deg. Si gjerne fra at du skulle ønske dere kunne se hverandre oftere. Føler du, TS, at hun står i fare for å miste deg som venninne?

Skrevet

Jeg kjenner haugevis av folk med den typen alkoholkonsum, jeg har i stor grad hatt det selv, og jeg synes heller ikke 6 partnere på noen måneder er så mye så lenge man ikke fortsetter i den farten i årevis. Ubeskyttet sex er derimot ikke så lurt. Ta noen hjemmekvelder med venninen din på hverdagene i stedet.

Gjest venninne25
Skrevet

Hun sier selv at hun føler seg i dårlig form, drikker gjerne HB flere dager på rad. Sier hun sitter å skjelver på søndagen etter å ha drukket hele helga.. jeg synes ikke dette er så normalt. Og heller ikke å ha sex med mange uten å bruke kondom..Er redd hun vil bli syk rett og slett. Og nå har hun vært singel i 15 mnd også..

Vi kan treffes i ukene ja, men da er vi ofte opptatt med jobb og annet..og jeg har ikke tenkt å droppe henne som venninne nei..

Kunne fortalt flere ting for at dere skulle forstå hele historien, men vil ikke legge ut mer info her inne.

Gjest nextlife
Skrevet

Det er kanskje en slags reksjon etter "snill pike "- tilværelsen? Eller kanskje hun har det så vanskelig at hun trnger å flykte fra seg selv, og gør det med å drikke, ha sex o.sv.

Uansett så må du gi henne støtte, og være der for henne, i alle fall ikke kutte henne ut.

Prøv å snakk med henne, kanskje avtale å gjøre noe ei helg som ikke inkluderer utagerende festing o.l

Skrevet

du skal ikke være bekymra når hum sender deg SMSèr....

Da har hun jo ikke mistet helt kontakten med sitt "gamle jeg".

Hun vil nok bare rase fra seg litt.....tror ikke du skal bekymre deg. :klemmer:

Gjest Gjest_Stina_*
Skrevet

Syns ikke du skal bekymre deg med mindre det er sånn at festingen hennes går utover jobb/skole. Klarer hun å jobbe vanlig, eller fullføre studier på normert tid er det ingen grunn til å gripe inn på noen som helst slags måte. Da jeg var mellom 19 og 22 ca var det festing så og si hver helg. Gjerne en og annen ukedag også. Sånne perioder har alle i min omgangskrets hatt i livet. (Bortsett fra de som etablerte seg i 20-års alderen, og de som vanker i kristelige miljøer). Ingen har fått varige men av dette, og nå sent i 20-årene er vi veldig skjelden ute.

Men skjønner at det er leit for deg, og sikkert vanskelig å forstå siden du ikke drikker selv.

Og ja, man føler seg i dårlig form og skjelver dagen etter en fyllekule. Det er helt normalt:-) Hadde mange søndager jeg bare så vidt klarte å kravle meg til sofan da jeg var 20. Klarte likevel å bli ferdig m lærerskolen på normert tid.

Men foreslå noe hyggelig en helg. En hyttetur bare dere to feks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...