Gå til innhold

Leie leilighet for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på visning i dag på en nyoppusset leilighet. Og det er ganske sansynlig at jeg får den!

Har noen tips til ting jeg må tenke på når jeg skal leie leilighet for første gang? Har bare bodd på hybel hos slektninger til nå. Leiligheten har kjøkken, bad, soverom og stue. Strøm er ikke inkludert i leieprisen.

Jeg har ikke mye bo-for-seg-selv stesj ennå. Litt bestikk, fat og kopper som jeg har fått til jul oppigjennom årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja er jo mye man må tenke på når du flytter inn i ny leilighet? Det du kan gjøre er jo å kjøpe en sånn start pakke på Ikea

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60065946

Du må vel sikkert også betale depositum. Og når leiligheten er ny, er det ikke sikkert du får lov til å henge opp ting på veggen. Er hvertfall min erfaring med nye utleieleiligheter. Men er som sagt mye man må tenke på, så bare kommer med noen forslag ut i luften her.. Lykke til :)

Gjest Utlogget sykkellås
Skrevet

Skriv kontrakt! Gå nøye gjennom leiligheten etter at du har fått den og sjekk etter feil eller mangler. Dette er viktig! Ta gjerne bilder om det er noe spesielt. Gjør det så raskt så mulig etter overtakelse og ta kontakt med utleier om det skulle være noe.

Husk å skriv opp i kontrakten hva slags feil eller mangler du finner, også småting - som f eks at et vindu er vanskelig å lukke eller at det mangler et dørhåndtak på et skap etc.

Pass på at depositumet står på en depositumskonto i DITT navn. Utleier skal betale opprettelse av kontoen.

Lykke til.

Skrevet

Takk for tips! Dette med depositum har jeg ikke helt skjønt ennå. Finnes det steder på nett man kan lese om dette og andre slike ting?

En IKEA-startboks har faktisk mamma lovt å kjøpe til meg når jeg flytter inn. ^^

(Håper jeg gjør det da, får ikke svar fra huseier før leiligheten er ferdig om en måned).

Skrevet

Du kan få gratis møbler, hvite- og brunevarer.

Bare søk på f.eks. finn.no under gis bort.

Gjest jente37
Skrevet
Pass på at depositumet står på en depositumskonto i DITT navn. Utleier skal betale opprettelse av kontoen.

Riktig. Mange utleierer vet ikke dette, og pålegger deg å opprette en depositumskonto. Banken tar kr 500,- for å opprette en slik konto. Det skal utleier betale.

Jeg brente meg på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...