Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Hei! Har en osteklokka fra Tupper Ware, kanskje 5 år gammel. Den har for det meste stått inne i et kjøkkenskap, men prøvde den igjen nå for en ukes tid siden. MEN gulosten blir hard på alle kanter, æsj. Den holder seg mye lenger i en plastpose. Hvorfor funker det med osteklokke så dårlig? Som i overskriften... er det MEG eller osteklokka? Kommer til å kaste hele overprisa plasthelvete, hvis jeg ikke får noen svært gode tips her.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Det har vært solgt orskjellige typer, hvilken har du?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Forskjellige skulle det være ja. F-en henger, sorry!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Hm, hvilken jeg har? Den er ca 5 år gammel, kanskje eldre(?) Blå og rektangulær. Ingen luftehull. 4 buer på plaststykket man løfter lokket av med. Ser i den nye katalogen at designet er helt nytt nå.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har den. Tror den finnes i to str. Jeg har den med plass til en liten ost i, og har ikke hatt det problemet du nevner nei. Sikker på at den er tett nok? Vask den i oppvaskmaskinen og sett den sammen mens den er varm så former plasten seg etter delene til hverandre... Prøv det..
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har den. Tror den finnes i to str. Jeg har den med plass til en liten ost i, og har ikke hatt det problemet du nevner nei. Sikker på at den er tett nok? Vask den i oppvaskmaskinen og sett den sammen mens den er varm så former plasten seg etter delene til hverandre... Prøv det.. Takk for tipset!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Følrste gjest her. Ja, kan desverre ikke hjelpe deg da, har en type med "luftefilter" selv og det var mange som ikke likte den fikk jeg høre da jeg kjøpte den.
Gjest *Mim* Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Var på Tupperware her om dagen, og dama sa rett ut at den gamle osteklokka ikke var noe særlig.
Gjest nextlife Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 HAr samme type osteklokke, hos meg var problemet at det dannet seg kondens inne i osteklokka, osten ble fuktig og ekkel Så nå står den inne i et kjøkkenskap
Gjest Cheesy Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Jeg har den nye typen, er luftelokk på toppen, men dette skal jeg vel ikke åpne? Osten blir akkurat som TS skriver, hard på kantene og blir småmugg på den med engang. Nei, mye bedre med plastpose... kan jo selvfølgelig hende at jeg ikke gjør ting riktig, men ikke fornøyd
Gyda Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Har sånn med luftfilter på toppen. Skikkelig skit. Osten blir hard i kantene på den også. Kanskje man rett og slett skal levere den tilbake. Er det ikke sånn at man får pengene tilbake hvis den ikke holder det den lover??
Arwen Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Jeg fikk høre en gang at man ikke skulle oppbevare brunost og gulost sammen. Da fungerte ikke osteklokka.
Chiquita Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Med den gamle typen osteklokke, så er det mange som opplever kondens. Veldig enkel forklaring og løsning. Når man tar ut osteklokka på benken, tar av, og setter på lokket på benken, blir det varm luft inne i osteklokka. Varm luft holder på mer fuktighet enn kald luft, så når lufta inne i osteklokka blir avkjølt i kjøleskapet - blir det fukt... Løsning - la lokket på osteklokka ligge igjen i kjøleskapet når dere tar ut osteklokka, og sett på lokket igjen "i kjøleskapet", eller hvordan jeg skal forklare det. (når døra på kjøleskapet er åpent går det også ann å sette på lokket der, for der er jo luften kald) Ny type osteklokke med kondensfilter... Har dere aktivert filteret? (altså strøket med fingeren på innsiden av filteret, slik at det høres ut som om noen bobler som sprekker?) Da først vil det fungere som det skal. Filteret er vel ikke vasket i oppvaskmaskin? (for da blir det ødelagt) Hilsen tidligere TW-konsulent...
Sunbird Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 En annen ting som også er viktig med den "nye" osteklokka med luftfilter, er at den skal stå så langt ned i kjøleskapet som mulig. Dette for å forhindre kondens. Hørte også noen nevnte at det er en fordel at den får stå med litt "luft" rundt seg.
Lilith Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Osteklokke høres forferdelig tungvint ut ... *sverger til plastpose*
Gjest ts Skrevet 5. februar 2008 #16 Skrevet 5. februar 2008 Osteklokke høres forferdelig tungvint ut ... *sverger til plastpose* Motsatt trodde jeg, men nå har jeg kastet dritten i søppelet. Er lei av å se den stå i skapet, ubrukelig!
Gjest Raptuza Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Ei eg kjenner som solgte TW sa at sidan osten er "levande" så vil den kunne kondensera uansett, eller forandre seg på andre måtar.
bella domina Skrevet 6. februar 2008 #18 Skrevet 6. februar 2008 Har både stor og liten med og uten buer, men ikke med luftefilter. Er veldig fornøyd, og bruker den alltid. Men jeg har litt kondens ja - skal begynne å ha lokket i kjøleskapet, håper det hjelper.
lulle Skrevet 6. februar 2008 #19 Skrevet 6. februar 2008 HAr samme type osteklokke, hos meg var problemet at det dannet seg kondens inne i osteklokka, osten ble fuktig og ekkel Så nå står den inne i et kjøkkenskap Samme her. osten mygler fortere enn svint....
ceca Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 Hadde samme type som TS - kastet den jeg- ubrukelig her hos oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå