Gå til innhold

familie/parterapi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Jeg og min samboer har kjørt oss fast i et spor dominert av sinne og irritasjon over den andre. Vi elsker hverandre og ønsker ikke å gå fra hverandre, men vi har det såpass dårlig i forholdet at vi ikke kan fortsette uten at det blir endring.

Vi har et barn på 1 år, som vil blir påvirket av den stemningen det er i huset.

Vi har da funnet ut at vi ønsker å gå til familie/parterapi, for å hjelpe oss ut av denne klemmen, eller at vi innser at det ikke er mye å gjøre ut av forholdet.

Jeg/Vi lurer derfor hva det er som skjer under disse timene, er det bare snakking, eller er det også øvelser og eller annet som også skjer.

Takker for evt svar på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og min samboer har kjørt oss fast i et spor dominert av sinne og irritasjon over den andre. Vi elsker hverandre og ønsker ikke å gå fra hverandre, men vi har det såpass dårlig i forholdet at vi ikke kan fortsette uten at det blir endring.

Vi har et barn på 1 år, som vil blir påvirket av den stemningen det er i huset.

Vi har da funnet ut at vi ønsker å gå til familie/parterapi, for å hjelpe oss ut av denne klemmen, eller at vi innser at det ikke er mye å gjøre ut av forholdet.

Jeg/Vi lurer derfor hva det er som skjer under disse timene, er det bare snakking, eller er det også øvelser og eller annet som også skjer.

Takker for evt svar på forhånd.

Samtale kan man si.....Dere nøter sammen og hver for dere.

Det er en 3 person som ser ting med andre øyne enn dere selv. En person som ikke er i samme sporet som dere.

dette er jo erfarne folk. vet om folk som har vert overrasket over innsynet de fikk i sitt eget liv etterpå.

3person kan komme med forslag osv....beundrer dere for å prøve slik hjelp før det har gått for langt.

Gjest Mayamor
Skrevet

Har ikke vært i parterapi; men ville bare ønske dere lykke til og si at dere er heldige som innser at dere har et problem samtidig som dere ikke velger å "bare" gå fra hverandre. Lykke til. :klemmer:

Skrevet

Jeg har vært på en sånn samtale. Det tok to timer, og damen snakket med oss begge samtidig. Hun var opptatt av at begge skulle få si sin historie først, og hjalp oss med å høre etter hva den andre egentlig sa. Vi var på bare en time, og jeg syns desverre ikke det hjalp noe, vi gikk fra hverandre rett etterpå. Jeg ble lei av å vente på at han skulle prioritere meg. Men lykke til, det fungerer sikkert for mange. All ære til dere for å prøve.

Skrevet

Vi prøvde, men for oss var det for sent.

Tror nok det kan fungere for noen, men det kommer veldig an på hvem dere havner hos.

Vi hadde ingen nytte av en terapeut som bare satt der uten å ha konkrete forslag til løsninger og måter å endre væremåter ovenfor hverandre på.

Å bare fortelle hvordan vi følte det ene og det andre uten videre veiledning, var vi istand til å gjøre uten en tredjeperson.

Vi gikk fra hverandre 4 mnd etterpå.

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Hovedinnlegger her. Tusen takk for svar.

Ble litt redd nå da, for vi håper at det vil komme noe konkret vi kan jobbe med, for å snakke om det gjøre vi mye av.

Håper at det vil være typ "øvelser", altså tankeøvelser og andre "redskaper" vi kan ta med ut i det virkelige liv når vi er ferdige med timene..

Men da er det bare å se hva som skjer, om det er noe vi kommer oss igjennom eller om det ikke er håp for å fortsette forholdet.

Takk for svar igjen :)

Skrevet

Fortell oss hvordan det går da :)

Skrevet

jeg og min type har vært hos sexolog og vi fikk bare litt ut av det, men jeg angrer på at vi ikke var mer konkrete på at nå betaler vi deg ikke 700 kr for en time for at vi skal sitte og snakke om jobb og sånt...

Vær litt bestemt mot disse folka, de vil gjerne drøye ut tida og sier at dere må ivertfall komme hit minimum åtte ganger... og ikke la dem snakke om seg selv, det er uinteressant

Gjest Gjest_Hedda_*
Skrevet

Hei, jeg har ikke vært på parterapi, men lærer en del om det nå på det studiet jeg går, og har tro på at det funker hvis dere får en god terapeut, og hvis dere er 100% motivert for å få det til å funke.

Når dere søker om time, så si at dere ønsker konkrete ting å jobbe med, og redskaper som du sier. Jeg tror dere trenger en terapeut som har tro på atferdsendring gjennom læringsteori - du kan jo google litt på nett å lese om det.

HUSK, all atferd som gis oppmerksomhet har en tendens til å gjenta seg. Alltså, hvis jeg bare kommenterer/reagerer på alt det negative min mann gjør, så kan jeg forvente meg mer av de tingene. Hvis jeg derimot overser disse tingene, og lar vær å kommentere/reagere - og heller gir tilbakemelding på de positive tingene han gjør - så vil jeg få se mer av de positive sidene. Enkelt og greit både for voksne og barn:)

Fokuser på det som fungerer mellom dere, ikke på det som ikke fungerer - her ligger store muligheter for endring - det vi tenker mye på påvirker humør og atferd, derfor fokusere på gode ting:)

Tenk tilbake på gode tider, hvordan gjorde dere hverandre glade? Kjenn på følelsen dere hadde da, og prøv å gjør de tingene for hverandre nå:)

Lykke til

Skrevet

Vi var riktignok ikke hos en sexolog, men den typen parterapi vi gikk til var gratis.

Skrevet

Samtaleterapi hos familievernkontoret er gratis, vi fikk beskjed om at vi hadde "rett" på ti timer, også ville det tas opp til vurdering om det var behov for videre "behandling" etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...