Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Min mor har en bror som ikke har barn, å foreldrene er døde. Kan broren til min mor gjøre henne arveløs? hvist han dør først så arver jo hun han, men de er i konflikt, å det kommer trusler fra han om å gjøre henne arveløs, kan han det?
Sol79 Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Ja det kan han. Man har ingen pliktdel overfor søsken.
Malama Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Helt klart, så lenge han ikke har barn kan han testamentere alle sin eeiendeler til den han måtte ønske.
Gjest Raptuza Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Då må han gå til advokat og ordna med et testamente der det framgår kven/kva som skal arva han.
Sol79 Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Når barnløse dør og ikke har testamente fordeles arven på deres søsken. Er noen av søsknene døde går den delen igjen til søsknenes barn.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Når barnløse dør og ikke har testamente fordeles arven på deres søsken. Er noen av søsknene døde går den delen igjen til søsknenes barn. Ikke helt korrekt. Dette gjelder kun dersom foreldrene er døde. Ellers går arven til foreldre alene.
jente 79 Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Ja, det kan han. Må bare skrive et testamente. Mannens stefar har ikke egne barn, så han har testamentert sin formue til mannen og søstra. For at hans søsken og mor ikke skal arve.
Gjest Helen Parr Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 (endret) Då må han gå til advokat og ordna med et testamente der det framgår kven/kva som skal arva han. Man trenger ikke ha opprettet testamentet hos advokat for at det skal være gyldig, det holder at formkravene for øvrig er oppfyllt. Endret 4. februar 2008 av Helen Parr
Sol79 Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Ikke helt korrekt. Dette gjelder kun dersom foreldrene er døde. Ellers går arven til foreldre alene. Trodde det var innlysende i eksempelet.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Trodde det var innlysende i eksempelet. I denne saken ja, men jeg leste ditt innlegg generelt. Men da er vi i alle fall enige da!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Man trenger ha opprettet testamentet hos advokat for at det skal være gyldig, det holder at formkravene for øvrig er oppfyllt. Mangler et ikke her, kanskje?
Gjest Helen Parr Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Mangler et ikke her, kanskje? Selvfølgelig, takk skal du ha! Jeg retter opp innlegget mitt, så ser det ikke feil ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå