Gjest GossipGirl Skrevet 29. januar 2008 #1 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei. Jeg studerer for tiden journalistikk, men må innrømme at jeg savner en mer kreativ innfallsvinkel til yrket mitt. Jeg er derfor usikker på om jeg kommer til å fortsette studiene til høsten. I det siste har jeg hørt/lest mye positivt om tekstforfatterutdanningen ved Westerdals Reklameskole, og skal jeg bedømme utfra lærere og elevers synspunkter, er studieopplegget nesten for godt til å være sant. Jeg har inntrykk av at studiet retter seg mot alle sjangere, men kanskje spesielt reklamesjangeren? Dere kan lese mer om Westerdals her: www.westerdals.no Men er det noen her inne som vet hvordan jeg vil stille med en slik utdannelse ifht. f.eks journalisutdanning? Kommer jeg inn på Westerdals, vil det helt klart bety jeg at jeg har talent for å skrive, skolen tar kun inn en håndfull elever hvert år. Så, jeg har inntrykk av at det er mye status forbundet med å gå der, kanskje særlig i reklamebransjen. Jeg vil gjerne høre synspunkter om studiet, og hvor dette kan føre meg journalistisk i ettertid, på både godt og vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #2 Del Skrevet 30. januar 2008 Nå synser jeg litt, men jeg tenker at journalistisk er det kanskje ikke så mange fordeler ved å ha gått på Westerdals framfor en journalistutdanning. Grunner til det: 1. journalister jobber innen endel sjangermessige rammer og det er viktigere å beherske disse fullt ut enn å være en spesielt kreativ skribent. Min mening er at gode journalister er dyktige skribenter fordi de formidler ting på en klar og forståelig måte med gode resonnementer, ikke at de har et/n original(t) språk/skrivemåte. 2. journaliststudiene omfatter også en eller annen form for medievitenskap med tekst/bilde/medieanalyse, etikk o.l. Endel av dette er nokså relevant for yrket. Dessuten er det linket opp mot aktualitet på en annen måte enn andre medie- og tekstutdanninger. 3. vet ikke hvordan det er ved alle studiestedene, men der jeg gikk (ikke journalist, men studerte delvis sammen med dem) var det mye praktisk undervisning slik at man er godt rustet til å gå rett i jobb i en redaksjon når man er ferdig utdannet. Vet ikke hvordan dette er på Westerdals. (dette kompenseres selvsagt for om en jobber med relevante ting underveis) Jeg TROR at tekstforfatterstudiene er mest rettet mot reklame- og kommunikasjonsbyråer og dess like. Jeg vet ikke hvor mange med Westerdalsutdanning som jobber som journalister (men vet at noen jobber innen film og sikkert ganske mange som kommunikasjons/pr-rådgivere?). Samtidig er det nok veldig opp til deg selv hvor du ender om du først kommer inn. Om du føler du går lei på journaliststudiet kan det hende Westerdals e.l er riktig for deg. Og som sagt, jeg synser endel, men utfra studiebeskrivelsen virker utdanningen ganske forskjellig fra journaliststudiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 30. januar 2008 #3 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei, Takk for godt svar. For å si litt mer om bakgrunnen for hvorfor jeg ønsker å forsøke noe nytt; i mine øyne handler studietiden om å utvikle seg, og jeg føler at store deler av det vi går gjennom på journaliststudiet er repitisjon. Jeg gikk medier-og kommunikasjons-linja på videregående, har gått ett år på en medierettet folkehøgskole, og har arbeidet som frilansjournalist i snart tre år. Med andre ord, jeg har arbeidet mye med media. Jeg har i tillegg fått diverse kurs i de ulike redaksjonene jeg har skrevet for, og jeg har fått høre at jeg er en stødig skribent. Jeg ser på Westerdals som en sjanse til å vise at det er featurejournalist jeg ønsker å bli, og at jeg har mot nok til å gå en litt utradisjonell vei. Jeg håper, og tror, likevel jeg er dyktig nok til å konkurrere med de som studerer to år journalistikk. Jeg har dessuten vært innom fire-fem aviser, samt to magasiner allerede, så jeg føler at jeg har kontakter i mediebransjen. Det er ikke slik at praksisen på studiet er første gang jeg prøver meg ute i en redaksjon, for å si det slik. Grunnen til jeg synes det er leit å fortsette her, er at jeg føler at jeg kunne brukt tiden min på å lære noe annet, noe jeg ikke kjenner til, og kan ha bruk for senere. Nå synser jeg litt, men jeg tenker at journalistisk er det kanskje ikke så mange fordeler ved å ha gått på Westerdals framfor en journalistutdanning. Grunner til det: 1. journalister jobber innen endel sjangermessige rammer og det er viktigere å beherske disse fullt ut enn å være en spesielt kreativ skribent. Min mening er at gode journalister er dyktige skribenter fordi de formidler ting på en klar og forståelig måte med gode resonnementer, ikke at de har et/n original(t) språk/skrivemåte. 2. journaliststudiene omfatter også en eller annen form for medievitenskap med tekst/bilde/medieanalyse, etikk o.l. Endel av dette er nokså relevant for yrket. Dessuten er det linket opp mot aktualitet på en annen måte enn andre medie- og tekstutdanninger. 3. vet ikke hvordan det er ved alle studiestedene, men der jeg gikk (ikke journalist, men studerte delvis sammen med dem) var det mye praktisk undervisning slik at man er godt rustet til å gå rett i jobb i en redaksjon når man er ferdig utdannet. Vet ikke hvordan dette er på Westerdals. (dette kompenseres selvsagt for om en jobber med relevante ting underveis) Jeg TROR at tekstforfatterstudiene er mest rettet mot reklame- og kommunikasjonsbyråer og dess like. Jeg vet ikke hvor mange med Westerdalsutdanning som jobber som journalister (men vet at noen jobber innen film og sikkert ganske mange som kommunikasjons/pr-rådgivere?). Samtidig er det nok veldig opp til deg selv hvor du ender om du først kommer inn. Om du føler du går lei på journaliststudiet kan det hende Westerdals e.l er riktig for deg. Og som sagt, jeg synser endel, men utfra studiebeskrivelsen virker utdanningen ganske forskjellig fra journaliststudiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #4 Del Skrevet 30. januar 2008 Det du nevner er jo gode grunner for å ville utvikle seg på en annen måte enn du får mulighet for på journaliststudiet. Jeg kan godt forstå at mye føles som repetisjon eller i hvert fall lite fordypning om du har gått medier og kommunikasjon på vgs (mulig høyskolene ikke har tilpasset seg det at denne linja har utviklet seg mye de siste årene? Da jeg studerte mediefag hadde nesten alle "vanlig" allmennfaglig bakgrunn og få av oss hadde hørt om denne linja, men ikke få av medstudentene mine har jobbet som lærere på medielinjene på vgs etterpå...). Om du føler at tekstforfatterlinja virker riktig for deg og tenner på det du leser og hører om skolen synes jeg det er tegn på at det ikke er så dumt å søke... Skolen har godt rykte - selv om noen av oss med offentlig høyskoleutdanning kanskje har litt lett for å fnyse av reklamebroilerne derfra er det nok ikke tvil om at skolen kan sidestilles med mange offentlige utdanninger og i noen tilfelle er et bedre alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 31. januar 2008 #5 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Takk for at du følger opp tråden. Ja, jeg føler at jeg har gode grunner til å søke meg inn på et annet studium. Jeg vet det er mulig å få opplæring i presseetikk via diverse kurs, så hvis jeg velger å begynne på en annen utdanning, er det svært sannsynlig at jeg følger opp journalistikken på den måten. Det eneste jeg føler jeg går glipp av mtp. en eventuell journalistutdanning er faktisk praksisen. Jeg nevnte praksisproblemet for redaktøren min, (jeg jobber nå i vikariat og leser fagene på egenhånd), men hun mente at jeg ikke hadde noen grunn for å bekymre meg. Jeg har allerede praksis, og jeg merker at jeg har fått en fot innenfor en del av mediehusene jeg har vært innom. Det største problemet, slik jeg ser det, er vel at journalistutdanningen bør så høyt verdsatt av enkelte redaktører. Jeg har jo ikke lyst å ødelegge sjansene mine for å få kremjobb nr 1 ved å "droppe ut av", (føler det blir litt feil uttrykk, men likevel), av utdanninga. Men, jeg får se hva jeg gjør. Jeg har faktisk lekt med tanken om å lese siste del av studiet på egenhånd, og avlegge eksamen, slik jeg gjør nå. Da vurderer jeg å arbeide mye ved siden av, eventuelt søke meg inn på en annen utdanning. Westerdals-studenter studerer gjennom praktiske oppgaver, og når de kommer ut i arbeidslivet har de ofte en portofolie vi andre kan drømme om... Så, hvis jeg skulle være så heldig å komme inn på tekstforfatterstudiet, er jeg ganske i tvil om hva jeg bør gjøre. Det er jo dette jeg virkelig vil... Ps: Jeg må bare legge til at jeg har inntrykk av at ulike skoler praktiserer ulike former for mediefag. Klassen jeg gikk i hadde f.eks. en tidligere som journalist som lærer i medieproduksjon og medier, individ og samfunn, og jobbet derfor mye med journalistikk. Klassen til eksen min, (han gikk på en annen skole), hadde en tidligere regissør som lærer, de arbeidet først og fremst med foto og film. Når det er sagt, en del av teoristoffet er rettet mot mye av det vi lærer det første semesteret på Journalisthøgskolen, og jeg tror journalistutdanningene generelt kan bli flinkere til å legge opp studiet på en måte som fenger alle studentene. Mange som studerer her, har jo kommet inn ved hjelp av praksispoeng, og har derfor en god del erfaring. En i klassen min har f.eks jobbet i Nordstrands Blad i fem år, og da er det klart det føles grunnleggende, om ikke fordummende, å repetere hvordan en skal skrive nyhetsreportasjer og andre sjangere. Det du nevner er jo gode grunner for å ville utvikle seg på en annen måte enn du får mulighet for på journaliststudiet. Jeg kan godt forstå at mye føles som repetisjon eller i hvert fall lite fordypning om du har gått medier og kommunikasjon på vgs (mulig høyskolene ikke har tilpasset seg det at denne linja har utviklet seg mye de siste årene? Da jeg studerte mediefag hadde nesten alle "vanlig" allmennfaglig bakgrunn og få av oss hadde hørt om denne linja, men ikke få av medstudentene mine har jobbet som lærere på medielinjene på vgs etterpå...). Om du føler at tekstforfatterlinja virker riktig for deg og tenner på det du leser og hører om skolen synes jeg det er tegn på at det ikke er så dumt å søke... Skolen har godt rykte - selv om noen av oss med offentlig høyskoleutdanning kanskje har litt lett for å fnyse av reklamebroilerne derfra er det nok ikke tvil om at skolen kan sidestilles med mange offentlige utdanninger og i noen tilfelle er et bedre alternativ. Endret 31. januar 2008 av GossipGirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 31. januar 2008 #6 Del Skrevet 31. januar 2008 Har dere noen frie studiepoeng på journalistlinja? Da kan du jo studere det du vil, og få det innlemmet i graden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 31. januar 2008 #7 Del Skrevet 31. januar 2008 Har dere noen frie studiepoeng på journalistlinja? Da kan du jo studere det du vil, og få det innlemmet i graden. Jeg skal snakke med en studieveileder neste gang jeg er i hovedstaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julianne Cecilie Skrevet 5. februar 2008 #8 Del Skrevet 5. februar 2008 Stiller en sterkt i reklamebransjen om man tar det studiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_journalist_* Skrevet 6. februar 2008 #9 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, jeg er journalist og har bakgrunn fra studier på universitetet og fra høgskolen i Volda. Jeg har jobbet kun i etermedier, men jeg har inntrykk av at tekstforfatterbakgrunn ikke er noe de ser etter, hverken i eter- eller trykkmedier. Hvis det er featurereporter du helst vil jobbe som, tror jeg at det kan være like lurt å heller prøve å styre frilansoppdragene dine mot det. Det som imidlertid er viktigst å tenke på, etter min mening, er hva du synes er gøy. Synes du det tekstreklamestudiet er artig, og mener det passer veldig godt for deg, så ta det. Min erfaring er i hvert fall at det er best å følge hjertet både ved utdanning og arbeid, og ikke tenke så mye på hva som er lurt eller fornuftig å gjøre. Du skal tross alt tilbringe store deler av livet ditt på jobb, det er viktig at du trives med jobben din. Og så sant du ikke studerer noe veldig sært, tror jeg du kan finne en jobb der du får bruk for det du har lært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 6. februar 2008 #10 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, jeg er journalist og har bakgrunn fra studier på universitetet og fra høgskolen i Volda. Jeg har jobbet kun i etermedier, men jeg har inntrykk av at tekstforfatterbakgrunn ikke er noe de ser etter, hverken i eter- eller trykkmedier. Hvis det er featurereporter du helst vil jobbe som, tror jeg at det kan være like lurt å heller prøve å styre frilansoppdragene dine mot det. Det som imidlertid er viktigst å tenke på, etter min mening, er hva du synes er gøy. Synes du det tekstreklamestudiet er artig, og mener det passer veldig godt for deg, så ta det. Min erfaring er i hvert fall at det er best å følge hjertet både ved utdanning og arbeid, og ikke tenke så mye på hva som er lurt eller fornuftig å gjøre. Du skal tross alt tilbringe store deler av livet ditt på jobb, det er viktig at du trives med jobben din. Og så sant du ikke studerer noe veldig sært, tror jeg du kan finne en jobb der du får bruk for det du har lært. Hei. Takk for svar. Jeg har skrevet, og skriver, en god del featurereportasjer, og portrettintervjuer, så jeg har en del arbeidsprøver å vise til. Jeg er enig i at det er viktigst å følge hjertet, og etter hvert har jeg fått inntrykk av at det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg vil uansett tro at redaktører som ansetter featurejournalister ser mer på vedkommendes skrivekunnskaper enn hvorvidt vedkommende har journalistutdanning. Jeg har faktisk hørt, (ikke det at jeg nødvendigvis er enig), at noen redaktører mener journaliststudier er drepende for kreativiteten. Håper på flere innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest revhaug Skrevet 16. juli 2008 #11 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei. Takk for svar. Jeg har skrevet, og skriver, en god del featurereportasjer, og portrettintervjuer, så jeg har en del arbeidsprøver å vise til. Jeg er enig i at det er viktigst å følge hjertet, og etter hvert har jeg fått inntrykk av at det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg vil uansett tro at redaktører som ansetter featurejournalister ser mer på vedkommendes skrivekunnskaper enn hvorvidt vedkommende har journalistutdanning. Jeg har faktisk hørt, (ikke det at jeg nødvendigvis er enig), at noen redaktører mener journaliststudier er drepende for kreativiteten. Håper på flere innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. juli 2008 #12 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei GossipGirl, Skjønner om mitt svar er noe sent for denne tråden, men.. Jeg er student ved Westerdals tekst- og skribentutdanning. Dersom det kan være til hjelp for deg, er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 17. juli 2008 #13 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei GossipGirl, Skjønner om mitt svar er noe sent for denne tråden, men.. Jeg er student ved Westerdals tekst- og skribentutdanning. Dersom det kan være til hjelp for deg, er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan! Har du brukernavn, eller en e-postadresse jeg kan nå deg på? Et par av spørsmålene er litt for personlige til at jeg vil legge dem ut her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #14 Del Skrevet 17. juli 2008 Har du brukernavn, eller en e-postadresse jeg kan nå deg på? Et par av spørsmålene er litt for personlige til at jeg vil legge dem ut her. ja, du kan nå meg på [email protected] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå