Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må det være en gård for å ha odel? Eller bare en tomt? spørsmålet er: en far til to barn har en stor tomt, det er odel på tomten, hvem arver jenta som er eldst eller gutten som er yngst? eller begge to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta som er eldst har odelsrett. Det blir satt en odelstakst på eiendommen og jenta må betale broren sin ut hvis hun önsker å drive videre. Det er ikke slik at jenta arver alt og gutten ingenting.

Jeg tror ikke det må höre bygninger til en eiendom for at det skal vaere odelsrett på den, men dette vet jeg ikke sikkert. Du finner sikkert mer i odelsloven:

lovdata.no

Skrevet
Jenta som er eldst har odelsrett.

Dette gjelder vel å merke dersom jenta er født etter 1. januar 1965...

Skrevet

Så da har bare gutten odelsrett å jenta som er eldst ikke krav på noen ting? ho er født før 1965

Skrevet
Så da har bare gutten odelsrett å jenta som er eldst ikke krav på noen ting? ho er født før 1965

Nei! Nå blander du arv og odelsrett og de har ikke noe med hverandre å gjøre. Alle har like stor rett til arv enten det dreier seg om en eiendom med odel eller uten.

Odelsretten er kun en rett til å kjøpe tilbake en eiendom som har blitt solgt til noen med dårligere odel enn en selv (evt ingen odel).

Dvs at om faren selger gården til noen utenfor familien kan begge barna kreve å få den tilbakekjøpt pga odelsretten. Dersom faren selger gården til ett av barna kan det andre barnet kreve å kjøpe tilbake gården dersom dette barnet hadde bedre odel enn det barnet som egentlig kjøpte gården.

"Odelsretten" benyttes så godt som aldri. De fleste overdragelser av eiendommer med odelsrett gjøres helt uavhengig av odelsloven. Og odelsloven har i alle fall ingenting med arverett til verdier å gjøre.

Skrevet

Er du sikker på at det er odel på tomta. Hvis jeg ikke husker feil må det være gård av en viss størelse for at den skal ha odel. Mener det er noe sånt noe ja. Eller er det vanlig hvis en gård som er på odel blir solgt på åpent marked at de med odelsrett blir forespurt om de vil frasi seg odelsretten.

Skrevet

Etter Odelloven (behandler hva som er odelsjord):

§ 1. Odelsrett kan hevdast til fast eigedom som kan nyttast til landbruksdrift og har ein viss storleik. Slik eigedom blir kalla odlingsjord. Den som eig odlingsjord når odelshevdstida går ut, blir kalla odlar.

Eigedom som det kviler odel på, blir kalla odelsjord.

§ 2. Ein eigedom blir rekna som odlingsjord når anten jordbruksarealet er minst 20 dekar, eller det høyrer til så mykje anna areal, rettar og lunnende at den produksjonsmessige verdi tilsvarar minst 20 dekar jordbruksareal.

Ein eigedom der jordbruksarealet er under 5 dekar er likevel aldri odlingsjord. Det same gjeld ein rein skogeigedom der det produktive arealet er under 100 dekar.

Videre tar loven opp hvem som har odelsrett o.l. Tror egentlig jeg ville tatt meg en tur på lovdata, fordi der er det litt mer hold i argumentene enn hva som kommer fram på et vanlig forum... :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...