Gå til innhold

Finnes det andre kjæledyr enn hund og katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst på et kjæledyr. Dessverre er katt utelukket på grunn av allergi, så det eneste alternativet vi kommer på er hund.

Dyr som lever i bur/akvarium er utelukket fordi jeg mener at det ikke er riktig i forhold til dyrets beste. Fugler skal fly i trær, kaniner skal kunne hoppe rundt, fisker skal kunne svømme over store distanser osv.

Finnes det andre dyr som det går an å ha? Jeg klarer i hvert fall ikke komme på andre dyr enn katt og hund som er "moralsk riktig" å ha som kjæledyr når man bor i enebolig og ikke på gård.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du det er til katten/hundens beste å være i fangenskap? Mtp at "fugler skal fly i trær" osv, så skal vel strengt tatt også katter og hunder kunne fly rundt som de vil - hvis det er det du er opptatt av.

Skrevet

Jeg ser hvor du vil og hva du mener, petzl, men jeg mener ja; Det er til hunden og kattens beste.

(De fleste) hunder og katter slipper å sitte i små bur hele livet uten å se natur. Kattene i Norge i dag er tamdyr - som trenger mennesker for å overleve. I et godt og normalt katte- og hundehjem har dyrene det veldig godt - i motsetning til hamstere, marsvin, undulater etc - som i og for seg sikkert har det helt OK, men de lever som regel alene og i små bur - noe som er totalt unaturlig for dem.

Skrevet

Katter trenger ikke mennesker for å overleve.

Men samma det, jeg syntes bare det virket litt ulogisk.

Minigris?

Skrevet

Ildere kan leve ganske "fritt" selv om den er i fangenskap. De sover veeeldig mye, men trenger ikke være i bur, kan gå fritt rundt i huset som en katt, og gå på tur i bånd som en hund.

Skrevet

I Norge trenger katter mennesker for å overleve. Ihvertfall om de skal leve et godt katteliv. Den norske vinteren er som kjent ikke husløse katters beste venn.

Rotter er intelligente og tilpassningsdyktige dyr. Vår løper fritt inne med katter og hund, og har i tillegg et veldig stort bur og trekke seg tilbake til når han føler for det. Han er også ute, men ikke uten ettersyn.

Skrevet

ei venninne av meg har hamster... og han har et stooort bur...

Skrevet

Men samma det, jeg syntes bare det virket litt ulogisk.

Minigris?

Joda, det trenger de. Du skulle bare visst hvor mange katter som årlig sulter i eller fryser i hjel i Norge årlig. Kattene her til lands er rett og slett ikke villdyr, de klarer seg ikke uten oss.

Minigris, ja. Jeg tror de fort blir litt for sære rett og slett. Dessuten virker det som at det er vanskelig å få tak i en ordentlig minigris som ikke er blandingsrase med store griser. Takk for forslag uansett. :)

Ildere kan leve ganske "fritt" selv om den er i fangenskap. De sover veeeldig mye, men trenger ikke være i bur, kan gå fritt rundt i huset som en katt, og gå på tur i bånd som en hund.

Mannen har faktisk hatt ilder tidligere. Litt usikker på hvor forsvarlig/riktig det er å ilder ha som kjæledyr.. Hm.. Den må jeg tenke litt på. Takk for tips. Ser at de ikke lever så lenge, det er jo litt dumt.

Skrevet

Rotter er intelligente og tilpassningsdyktige dyr. Vår løper fritt inne med katter og hund, og har i tillegg et veldig stort bur og trekke seg tilbake til når han føler for det. Han er også ute, men ikke uten ettersyn.

Kult!

Bare synd at de ikke lever mer enn et par-tre år. :(

Skrevet
Joda, det trenger de. Du skulle bare visst hvor mange katter som årlig sulter i eller fryser i hjel i Norge årlig. Kattene her til lands er rett og slett ikke villdyr, de klarer seg ikke uten oss.

Jeg skrev ikke katter i Norge, jeg skrev "katter". Det er jo moralsk uforsvarlig å ha katt i Norge i det hele tatt, etter din logikk?

Skrevet
Jeg skrev ikke katter i Norge, jeg skrev "katter". Det er jo moralsk uforsvarlig å ha katt i Norge i det hele tatt, etter din logikk?

Ser du ikke forskjellen på dyr i fangenskap som lever i små bur, ofte alene, og dyr som kan utfolde seg mer eller mindre fritt både ute og inne?

Det gjør jeg nemlig - og etter "min logikk" kunne jeg sikkert tatt vare på en hel marsvinflokk, men da måtte jeg hatt store uteområder i tillegg til husly til dem - det har jeg ikke mulighet til.

Skrevet

Jeg ser selvfølgelig forskjell på det - men jeg syntes det virket rart slik du fremstilte det. Det er jo ikke sikkert du er så fanatisk som jeg oppfattet deg i førsteinnlegget, og da er jeg forsåvidt litt med på tanken.

Skrevet

Jeg er ganske så enig med deg, ts. Hund og katt er vel de eneste kjæledyrene som kan gå løse (dog hund under kontroll og oppfølging) ute, mens alle andre dyr er nødt til å leve sitt liv i bur/inne i huset/bånd. Sånn sett så klarer ikke jeg heller å se at noen andre dyr er "moralske", for å bruke ditt uttrykk

Det eneste må være hvis du bor slik til at du kan ha kanin eller høner gående fritt i hagen, men det er det vel ikke mange som har anledning til.

Skrevet

Siden du har enebolig kan du sikkert gjerde inn hagen. (rekner med at du har en hageflekk?) Da kan du ha kanin med god samvittighet. Våre går fritt inn og ut gjennom kattedør, har vann, matskål og dokasse inne i stua. Masse frihet, lite jobb med dem, men mye kos.

Men hund er det optimale kjæledyret for meg. :jepp:

Skrevet (endret)

Tam-ilder synes jeg er etisk betenkelig, både frodi den er ett rovdyr i langt større grad enn katt og hund, og derfor burde få muliheten til å leve ute, og fordi det er en art som nesten har blitt ødelagt av dårlig avl, noe jeg synes man skal være forsiktig med å støtte.

Endret av Eir
Skrevet

Hvis du tenker at hund og katt ikke klarer å overleve uten mennesker og dermed er de moralsk å ha, så vil også akvarium være moralskt å ha. De aller fleste akvariefiskene vil ikke kunne overleve i noe annet enn et akvarium, de er for ihjelavlet for å leve fritt.

Gjest Gjest_Katt_*
Skrevet

Enkelte hunde- og katteraser er ikke allergifremkallende.

Kort, nyvasket pels er mindre farlig enn lang, skitten pels.

Søk på nettet. Noen raser er helt OK for allergikere.

Skrevet

Ingen hunderaser(vet ikke katteraser) er garantert ikke allergifremkallende, bare for å ha det sagt. Noen raser er allergivennlige, hvilket betyr at flere allergikere tåler disse typene hund enn de gjør med andre typer. Hvis man har hundeallergi så er man aldri helt sikker på at man faktisk tåler hunden som kommer i hus før man har hatt den noen måneder.

Skrevet
Jeg er ganske så enig med deg, ts. Hund og katt er vel de eneste kjæledyrene som kan gå løse (dog hund under kontroll og oppfølging) ute, mens alle andre dyr er nødt til å leve sitt liv i bur/inne i huset/bånd. Sånn sett så klarer ikke jeg heller å se at noen andre dyr er "moralske", for å bruke ditt uttrykk

Det eneste må være hvis du bor slik til at du kan ha kanin eller høner gående fritt i hagen, men det er det vel ikke mange som har anledning til.

Takk for svar. Jeg tenker nok mye på samme måte som deg. Vi skulle gjerne hatt høns, men det har vi ikke anledning til, midt i et boligfelt som vi bor, med naboer på alle kanter. (Og det med utrykket "moralsk" som jeg har brukt er kanskje et litt klønete ordvalg, men det var bare for å få frem poenget mitt. ;) )

Siden du har enebolig kan du sikkert gjerde inn hagen. (rekner med at du har en hageflekk?) Da kan du ha kanin med god samvittighet. Våre går fritt inn og ut gjennom kattedør, har vann, matskål og dokasse inne i stua. Masse frihet, lite jobb med dem, men mye kos.

Men hund er det optimale kjæledyret for meg. :jepp:

Kan man lære opp kaniner til å gå i dokasse? Jøss.

Tam-ilder synes jeg er etisk betenkelig, både frodi den er ett rovdyr i langt større grad enn katt og hund, og derfor burde få muliheten til å leve ute, og fordi det er en art som nesten har blitt ødelagt av dårlig avl, noe jeg synes man skal være forsiktig med å støtte.

Det du skriver først er noe jeg også tenkte på, men jeg ville lese litt mer om såkalte tam-ildere før jeg sa noe. Jeg vil tro ilder er en ganske ny type kjæledyr (i forhold til for eksempel katter, som vi har hatt som kjæledyr i tusenvis av år), så jeg ser for meg at de på en helt annen måte har rovdyrinstinktet i seg.

Hvis du tenker at hund og katt ikke klarer å overleve uten mennesker og dermed er de moralsk å ha, så vil også akvarium være moralskt å ha. De aller fleste akvariefiskene vil ikke kunne overleve i noe annet enn et akvarium, de er for ihjelavlet for å leve fritt.

Joda, men hvis fiskene er ihjelavlet så er jo ikke akkurat det noe positivt. Jeg synes lite om fisk som må svømme rundt i små akvarium - uansett.

Hund reagerer ikke allergikeren her på. Det er katt som er problemet. De fleste katteallergikere reagerer ikke på pelsen, men på hudrester, urin osv. Jeg tviler sterkt på at det finnes en katterase som er såpass allergivennlig at en allergiker kan leve og bo sammen med den. Dessverre. Jeg vet at det finnes midler man kan putte i pelsen på katten, men jeg er usikker på om det er noe langsiktig løsning da dette sikkert til en viss grad vil være en plage for katten.

-

Tusen takk for svar alle sammen!

Det har i hvert fall fått meg til tenke på litt av hvert. Jeg skulle gjerne hatt geiter, lamaer og høns. Synd jeg ikke bor på et helt annet sted enn jeg gjør. :lol:

Skrevet

Jeg skulle ønske flere tenkte som deg, TS. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...