Gå til innhold

En flott konfirmasjonsdag er over!


Væren

Anbefalte innlegg

Så var dagen vi har jobbet fram mot og planlagt i lange tider plutselig over!

I dag ble vår eldste sønn konfirmert, og vi har hatt en fantastisk og uforglemmelig dag sammen med familie og gode venner.

Alt gikk "på skinner", altså akkurat slik som vi hadde håpet, og alle har kost seg - ikke minst konfirmanten som var festens glade og smilende midtpunkt! Det er en kjempegod, positiv og glad gutt som i dag har gått inn i de "voksnes rekker"!

Nydelig mat (bestilte ferdig, lettvint, dyrt og godt...), gode venner som har hjulpet til med servering og rydding, flotte sanger, taler og gode ord! Måtte tørke et par tårer, men jeg var ikke alene om det... Det er merkelig å tenke på at vår "førstefødte" har blitt så stor, og så godt å se at han har blitt en gutt som vi har all grunn til å være stolte av!

Altfor mange kaker, selvfølgelig, men vi får ha restefest for naboer og venner i morgen...

Til andre som skal ha konfirmasjon for første gang; et lite tips om hva som "berget" dagen for oss, og sørget for at da dagen endelig kom, så hadde vi hele roen: Skriv gode lister, bestill det du skal i god tid, lag bordkort, skriv evt. sanger i god tid, og gjør mest mulig på forhånd!

En venninne sa til meg: Alt du skal gjøre må være ferdig allerede fredag kveld; på lørdagen - altså dagen FØR dagen - skal du bare slappe av og kose deg, og ha en kake klar i tilfelle besøk ("visitter" av folk som kommer med gave) og ellers ikke gjøre noenting! Dette hørtes nesten umulig ut, men vi greide det! Lørdag kl. 12.00 var vi ferdig med det meste som skulle gjøres, bordet var til og med dekket i kjellerstuen allerede torsdag kveld! Bare småting igjen til lørdag kveld før vi skulle legge oss.

I dag, søndag, har vi hatt tid til å bare kose oss sammen med konfirmanten og gjestene. Det var flere som gav uttrykk for at de syntes det var så godt å være tilstede ettersom de opplevde at vi også koste oss og slappet sånn av!

Vi hadde tre gode venner som styrte og stelte på kjøkkenet, og serverte og ordnet opp på beste måte. Det var litt rart å bare sitte der og være "gjest i sitt eget hjem", en ny opplevelse, og noe som egentlig var med på å understreke ytterligere hvor høytidelig og fin denne dagen skulle være!

Når de siste gjestene er gått, og en stor gutt på 14 år kommer og holder rundt mammaen og pappaen sin og takker for den fine festen vi har laget for ham; ja, da er det verdt både tid og penger! Da er det godt å kunne svare at denne festen var det en glede å lage i stand for deg, og du fortjente den virkelig!

Dette var bare en liten gledesytring og et lettelsens sukk fra en stolt og fornøyd mor, og samtidig et lite ønske og håp om at alle dere andre som snart har konfirmasjon i vente også får en like fin dag som oss!

:D Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scampi

Guri meg for en flott konfirmasjons-opplevelse!! Kjempebra :D Det er jo en dag som mange nesten gruer seg til for det er så mye styr, men tror jeg skal ta tipset ditt til etterretning når det blir min tur om 4 år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11 mai skal min sønn konfirmeres, og jeg har vel like mye sommerfugler i magen som ham. Jeg har bestilt lokale med kokker og full servering med opprydning og alt, men sangheftet har jeg jo fiksa sjøl. Klærne til alle sammen er handlet inn og jeg håper det blir en flott dag. Vi blir 30 stykker av både stort og smått. Så vi får komme til dekket bord og kan gå igjen når vi vil, da betaler jeg heller ekstra så jeg kan være der for konfirmanten og gjestene. Men så fint at dagen ble så perfekt for deg, håper vi er like heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere har hatt en vellykket og fin dag! :P

Lenge til jeg har konfirmant, og jeg håper virkelig at tiden ikke flyr av gårde i mellomtiden... Men det gjør den vel likevel...

Men kos å høre at du, og din første konfirmant har hatt en fin dag.

Virker som du har all grunn til å være stolt av sønnen din. Er helt sikkert en flott ung mann. :P

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Gratulerer, Væren!

Vi skal ha konfirmasjone den 11.mai, nærmer seg med stormskritt.

Er ikke ferdig med sanghefter ennå, men talen fra meg er i boks!

Vi skal ha selskapet på en gammel herregård hvor de ordner alt, vel kaker må jeg ordne, men det er delegert bort!

:lol:

Gleder meg jeg, men har ennå ikke funnet et antrekk jeg skal ha på meg.

Har sett på en kjole, men ikke prøvd den.

Den er like den hun Elin fra FBI hadde på seg på Melodi Grand Prix, men lurer på om den er litt for romantisk for meg.

Dressen til konfirmanten er i boks, skal bare ha ny skjorte og slips.

Blir sikkert for mye kaker her og, men det meste kan fryses ned og så blir det vel noe etterpålag.

Hva ga du sønnen din i gave, Væren?

Lisa-Beth

*stolt mor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lisa-Beth!

Jeg tenkte på deg, og lurte på om dere hadde hatt konfirmasjon. Men vi er tidlig ute, første helga her i byen i alle fall!

Vi gav ham penger. Det var det han ønsket seg mest.

Apropos det, så synes jeg personlig at dette med pengegaver tar helt av!

En av kameratene hans fikk 10.000 kr. av foreldrene sine. Ære være dem for det, det er sikkert godt ment og alt sånt, men jeg synes faktisk det er veldig mye penger, jeg! Kanskje vi som er gjerrige!?!

Vi gav ham 3000,- men kommer kanskje til å hjelpe ham med å finansiere enten sykkel eller ny PC skjerm i tillegg. Men at det er mye prestisje i dette med hvor mye penger man får, det er det liten tvil om. Jeg synes det blir litt feil!

I tillegg har vi lagt ut ca 20-25.000,- med alt som skulle til av mat, blomster, kaker, klær, duker mm. Mange små summer blir store summer, og jeg har ført regnskap bare "for løye" for å se hva vi endte på til slutt.

I alle fall var det uten tvil verdt hver krone, det var en kjempefin dag!

Håper dere også får en flott dag!

Husk bare å være klar i god tid, sånn at dere kan kose dere og nyte dagen sammen med gjestene når den kommer!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmasjonen hørtes utrolig koselig ut Væren!

Vet du, - jeg tror du har funnet cluet til vellykkede famileselskaper:

Et rolig og avslappet vertskap!

Jeg kjenner det ihvertfall med en gang i maven når jeg er i famileselskap hvor alle har stresset og kranglet rett før vi kommer inn døren. Det blir liksom litt anstrengt.....

GRATULERER MED VEL GJENNOMFØRT!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Litago!

Så gode og snille dere er alle sammen, som er glade sammen med meg!

Vet dere hva?

Jeg hadde faktisk aldri trodd at et konfirmasjonsselskap skulle være så "stort"...

Men det er noe som skjer i en mamma når barnet har blitt så "voksent".

Masse tanker og følelser. Jeg har vært kjempesentimental og hatt følelsene utenpå huden de siste månedene! Har ikke tålt noenting før tårene kom! Heldigvis gikk det bra på selve dagen, da... :ler: Hadde vel fått tatt ut mye på forhånd!

Det med avslappet vertskap tror jeg du har rett i, Litago!

Det gjelder uansett hvilket selskap det måtte være snakk om!

Gode forberedelser er viktig, og så kan man bare kose seg etterpå!

Og i dag har konfirmantsønnen min og jeg kjørt rundt med gave til hans kamerater som skal konfirmere seg i morgen! Koselig!

Klem og kos til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått.

Og det var hyggelig å lese HVOR vel overstått det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

kjæreste Væren

Glad for at d gikk godt med konfirmasjonen og håper du ikke er alt for utslitt etter denen store dagen!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D Takk, Sadie!

Neida, det gikk så bra atte!

Hadde jo hele roen på forhånd, men var nok ganske trøtt dagen etter!

Heldigvis hadde sjefen min sagt jeg måtte ta meg fri mandagen og hvile ut, så hun har passet godt på meg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått konfirmasjon. glad for dere at det gikk så smertefritt, og bøe en fin dag for dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Takk for det, Linemor!

Det er vel det man ønsker seg av en slik dag, uansett begivenhet, at det skal være en fin dag for alle! Det er en veldig god følelse når det blir nettopp sånn!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så koselig at det ble en fin dag! Du har fortalt mest om selskapet, jeg er litt nysgjerrig på selve konfirmasjonen - hvordan var den? Jeg jobber med dette, så det er artig for meg å høre hvordan familien oppfatter konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen var både høytidelig og fin! Tidligere konfirmasjoner jeg har vært i, der har alle konfirmantene knelt rundt alterringen samtidig.

Her sto i stedet konfirmantene på en lang rekke bakover midtgangen på kirken, og en etter en fikk navnet sitt lest opp og gikk fram og knelte.

Presten velsignet konfirmanten ved å legge hånden på hodet hans/hennes og lese et kort vers. På vei ned fikk hver konfirmant en rød rose som et fysisk symbol på Guds kjærlighet. Deretter gikk han/hun ned og stilte seg i en rekke på den andre siden av midtgangen. Det var utrolig fint!

Valget av salmer var ganske spenstig, synes jeg. Da konfirmasjonsgudstjenesten var over, ble salmen "You'll never walk alone" sunget. Jeg tenkte jo "Liverpool" med en gang, men jeg vet jo at det egentlig er en salme... Veldig sterkt og gripende!!! Blir nesten rørt her jeg sitter, bare av tanken... Det var nok en understreking av det presten hilste konfirmantene med, at de alltid vil tilhøre menigheten og være omsluttet av forbønn.

Nå i etterkant av konfirmasjonen har jeg skjønt at den store konkurransen egentlig dreier seg om hvor mye penger den enkelte har greid å "håve inn". Vi har pratet med gutten vår om dette, og at det egentlig ikke forteller noenting om hvor glade vi er i ham om vi gir ham 3000 eller 10.000 kroner i konfirmasjonsgave. Og vi har fortalt at den pengegaloppen vil vi ikke være med på!

Dagens beste var da vår mellomste lurte på hvorfor konfirmanten hadde fortalt jentene i mellomstemann sin klasse hvor mye han hadde fått. Dermed var "faren min er sterkere enn din" konkurransen i gang. Bare at nå heter konkurransen "Broren min fikk mer penger enn broren din!"

Selv om vi forstår at han "føler presset" når det blir snakket om hva de alle fikk, så skjønner han at det ikke er gavene som er det viktigste. Han sier han er glad for det han har fått. Men han lurer jo på hvordan enkelte kan få 20-30.000 til konfirmasjonen. Jeg svarte at det er ulike tradisjoner i familiene, og ulik lommebok. Noen har besteforeldre som har god råd og gir 10.000 kroner til barnebarna ettersom de konfirmeres, mens andre gir et vakkert smykke eller andre gaver.

Ta farmor, f.eks. Hun har ikke så veldig god råd, men gav ham noe som for henne er det viktigste av alt; nemlig en Bibel. Da trakk konfirmanten min raskt paralellen: "Mamma, det er jo sånt som det står i Bibelen, det, om alle dem som gav litt av sin overflod, mens den fattige enken gav mye av det lille hun hadde... Da ble jeg rørt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt herlig opplevelse. Gratulerer med vel overstått, og så bra at alt gikk helt knirkefritt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ gøy!!

Vi, altså min familie skal konfirmere den siste i rekken.

Min yngste bror ( attpåklatten) :blunke: skal konfirmeres den 25 mai.

Det skal ordnes koldbord, og for å hjelpe mamma så skal vi( har begynt) gå sammen om å lage maten.

Mamma er helt ferdig i hoftene sine, slik at jeg og min stemor skal hjelpe med maten++++ alt slitet.

Jeg skal også lage tre kaker.

Dette gjør jeg fordi jeg synest mamma fortjener det. Hun har styret og ordnet for oss ungene gjennom alle disse årene, og da er det fornønn med litt ekstra hjelp.

Det er selvfølgelig også fordi jeg har en super lillebror, som holder på og bli voksen.

Håper det blir en like fin dag som du har hatt..

VI GLEDER OSS! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...