Gå til innhold

Katt på ferie, vaksiner og pris

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Hei!

Tenker på å få meg katt. Og da tenker jeg at jeg skal kunne ta den med ferie.

Og da trenger den jo vaksiner bla mot rabis, den trengs også å bli chip ID merket.

Jeg lurer da på hva dette koster og ca hvor lang tid det evt tar.

På forhånd, Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på hvilket land du skal til.. Hvert land har forskjellige regler, og i de fleste land (tror jeg) må katten sitte i karantene fra den kommer til landet og til du kan få den, tror de karantene som oftest er 1 måned.

Skrevet
Kommer helt ann på hvilket land du skal til.. Hvert land har forskjellige regler, og i de fleste land (tror jeg) må katten sitte i karantene fra den kommer til landet og til du kan få den, tror de karantene som oftest er 1 måned.

Hva i alle dager er det du snakker om?

Trådstarter, om du vil ha med katten din på ferie til et EU land må du ha et kattepass. For å få kattepass må katten din være merket med en chip og fått rabiesvaksine + godkjent blodprøve for antistoffer mot rabies. Dette tar tid, ca 5-6 måneder. Dette er generelle regler, men mange land har tilleggskrav for inførsel av kjæledyr, til England er det for eksempel veldig strengt, så du bør sjekke de lokale reglene for innførsel av kjæledyr i det landet du skal til. Disse finner du som regel på nettsidene med tollregler etc. Det er veldig viktig at du sjekker NØYE før du reiser. Vær også obs på hva som kreves for å få katten inn i Norge igjen, med hensyn til ormekurer etc.

Det finnes også et par vaksiner mot sykdommer som er vanlige i Europa, men ikke i Norge og disse er det lurt å vaksinere mot. Også sykdommer i forbindelse med flåttbitt er vanligere, så man bør være oppmerksom på dette.

Skrevet
Hva i alle dager er det du snakker om?

I noen land må jo dyrene sitte i karantene når de ankommer, som f.eks australia.

Ved innførsel fra EU er det i de fleste tilfellene krav om rabiesvaksinasjon og testing for antistoffer mot rabies, samt krav om behandling mot echinococcose (bendelorm) i løpet av de ti siste dagene før innførsel til Norge. Norske dyr, som oppholder seg i utlandet for kortere periode enn ti dager, skal behandles i utlandet før innreise til Norge. Behandlingen skal gjentas senest sju dager etter innførsel.

Ved innførsel fra land utenfor EØS-området, kreves det enten at dyret oppfyller kravene for innførsel fra EU, eller at de settes i karantene etter ankomst.

Her er også en link.. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...d_og_katt_16370

Skrevet
I noen land må jo dyrene sitte i karantene når de ankommer, som f.eks australia.

Her er også en link.. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...d_og_katt_16370

Var nettopp og vaksinerte katta for å kunne ta den med til sommerhuset vårt i Finland. Den måtte ha rabiesvaksine (for rabies finnes i Finland) og kattepass. Rabiesvaksinen koster ca kr 450,- pr gang og den må vaksineres 2 ganger med 3 ukers mellomrom. En blodprøve taes etter 120 dager for å sjekke om katta har dannet antistoff mot rabies. Kattepasset er gyldig når vaksinen er gyldig og katten er merket med id-chip. Skal du reise i sommer, bør du forte deg til veterinæren slik at katta blir ferdig med vaksinetiden. Det tar ca 6 mnd fra du vaksinerer og til du kan reise med den til utlandet.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_isa_*
Skrevet

Noen som vet pris på echinococcose vaksine?

Skrevet
Noen som vet pris på echinococcose vaksine?

Det finnes ingen vaksine mot ecchinoccociose. Det er en parasitt, som man behandler med prazikvantel. Jeg tror jeg betalte ca 600 for at dyrlegen skulle gi kattene mine tablettene og stemple passene deres.

• 1 år senere...
Skrevet

har akkuratt snakket med vet på gardemoen- man trenger rabies test kun hvis man skal ha dyret tilbake til norge.

Skal nå flytte til brasil og ble nesten redd for min pus har fått rabies vaksine men ikke blitt testet og jeg ikke har tid lengere til å vente på svar.

du kan ringe til 64820400 for å få info om det du lurer på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...