Gjest Gjest_Kathinka_* Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Min mann tjener 300.000 kroner i året på et enmanns fraktfirma. Han kjøper medisiner i utlandet og selger dem videre til grossister i byens sentrum. Det er seriøse folk, og betaler alltid kontant. Eller er de nå det? Jeg tror faktisk de snyter litt på skatten! Min mann går på jobb annen hver dag. Allikevel mottar han arbeidsledighetstrygd.Og firmaet hans er ikke registrert i brønnøysund. Han er en hardtarbeidende kjernekar, og jeg forstår ikke hvorfor han ikke betaler skatten sin! Selv jobber jeg på Kiwi, og betaler masse skatt. Han tjener mye mer enn meg, og jeg tror ikke han betaler skatt i det hele tatt. Har tatt det oppmed ham flere ganger, for jeg synes det er å snylte. Hvis han blir syk, er det sånne som jeg som må betale innleggelsen. Han gir jo ikke ei krone i skatt. Men han mener at transportselskapet hans er en vernet bedrift og derfor er skattefri. Men han kunne vel i det minste registrert seg i Brønnøysund, evt. avstå fra ledighetstrygden? Hva synes dere? Jeg har litt problemer med å respektere ham når han gjør sånn. Men jeg elsker ham jo!
ToveM Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Hvis han hever arbeidsledighetstrygd og likevel arbeider, gjør han noe ulovlig, som faktisk kan gi fengselsstraff når det blir oppdaget
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Tviler på at det han sier er sant. Er det ikke sånn at hvis han jobber i en vernet bedrift så får man bare litt lønn i tillegg til trygd? Vil ikke si at 300 000 er litt. En i min familie har ikke betalt noe skatt de siste hvertfall 25 årene. H*n har også eget "firma" som ikke er registrert. Vi vet at h*n ikke har gjort det, men han nekter for det for det. Bare ikke la deg utnytte på samme måte som mitt familiemedlem har utnyttet sine nærmeste (ved å sette ting i deres navn osv., slik at de har fått masse problemer i ettertid). Nå sier jeg ikke at din mann er sånn, men jeg syns det han gjør (hvis han faktisk ikke betaler noe skatt, tar i mot trygd uten å trenge det, OG ljuger om det) vitner om utrolig dårlig moral.
Malama Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 SERIØSE folk kjøper ikke uregistrert og neppe lovlig importert medisin og svart med kontant betaling, så nei, det er ikke "seriøse" folk han handler med, og han er en snylter og en lovbryter, ikke bare "litt" heller, her er det antakelig ulovlig medisinsalg, definitvt skattesnylteri, og absolutt i aller høyeste grad trygdemisbruk. Om dette blir oppdaget risikerer han fengels og stoooore krav om tilbakebetaling, og fortjener hvert et øre. Han FORTJENER at noen anmelder ham.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Jeg tviler veldig sterkt på at det finnes "vernede, uregistrerte enkeltpersonforetak" fritatt for skatteloven... Riktignok kan man i oppstartfasen av et foretak fortsatt motta arbeidsledighetstrygd, men inntekt på foretaket skal alltid meldes, og antagelig nedjusteres trygden i takt med inntekten også. Det virker også rimelig muffens at kundene kun betaler kontant. Har han en konto han setter pengene inn på (ikke det nei..?)? Skriver han kvitteringer (ikke det?)? Hvorfor han ikke betaler skatten sin - tja, han synes vel det er fristende å beholde alle pengene selv? Men lovlig er det ikke, og han risikerer store problemer om han blir anmeldt eller oppdaget. Grossistene som kjøper av ham risikerer bokettersyn og det kan da komme fram at medisiner er kjøpt utenom boka, og selv risikerer dere skjønnlikning og andre problemer (og straff) dersom myndighetene lurer på hvordan dere opprettholder høyere levestandard enn inntekten din skulle tilsi.
Gjest StoreSky Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Vernede bedrifter er i utgangspunktet vanlige bedrifter, men tilpasset ulike mennesker med behov for ekstra oppfølging. De mottat kun en symbolsk lønn fra bedriften, resten er gjerne uføretrygd/trygdepenger, etc. Så dette han sier henger ikke på greip! ALLE foretak skal være meldt til brønnøysundregisteret. Man kan ikke motta både lønn og arbeidsledighetstrygd. INGEN er skattefri! Og hvertfall ikke bedrifter. At de får noe tilbake i skatt-/avgifts-trekk er en annen sak. ( de som har en personinntekt på noen få tusen slipper å betale skatt - alle andre må betale skatt, også de på trygd.) Han her lurer deg trill rundt. Sorry.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Som kone har du faktisk rett til informasjon om hans økonomi. Hva man skal gjøre når mannen er en kjeltring, er jo ikke et hyggelig dilemma.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Min mann tjener 300.000 kroner i året på et enmanns fraktfirma. Han kjøper medisiner i utlandet og selger dem videre til grossister i byens sentrum. Det er seriøse folk, og betaler alltid kontant. Eller er de nå det? Jeg tror faktisk de snyter litt på skatten! Min mann går på jobb annen hver dag. Allikevel mottar han arbeidsledighetstrygd.Og firmaet hans er ikke registrert i brønnøysund. Han er en hardtarbeidende kjernekar, og jeg forstår ikke hvorfor han ikke betaler skatten sin! Selv jobber jeg på Kiwi, og betaler masse skatt. Han tjener mye mer enn meg, og jeg tror ikke han betaler skatt i det hele tatt. Har tatt det oppmed ham flere ganger, for jeg synes det er å snylte. Hvis han blir syk, er det sånne som jeg som må betale innleggelsen. Han gir jo ikke ei krone i skatt. Men han mener at transportselskapet hans er en vernet bedrift og derfor er skattefri. Men han kunne vel i det minste registrert seg i Brønnøysund, evt. avstå fra ledighetstrygden? Selger medisiner til grossister i byens sentrum??? meg bekjent så er det veldig regulert det med medisiner. Er det apotek du mener...det er jo bare de som har lov å selge medisiner. Ikke får du solgt svart til Apotek heller. Om du lurer på hva din mann tjener/betaler i skatt, så kan du bare ta kontakt med likningsm. Om du går inn på skattesøk, så ser du hva han bet i fjor. Du "nyter" jo godt av hans svindel da....du er jo med å bruke disse pengene. Også ledighetstrygden. dere bor jo under samme tak! Dette kan du gjøre noe med ...du kan eks ringe og sifra at ledighetspengene skal stoppes..... Hva synes dere? Jeg har litt problemer med å respektere ham når han gjør sånn. Men jeg elsker ham jo!
Sol79 Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Min mann tjener 300.000 kroner i året på et enmanns fraktfirma. Han kjøper medisiner i utlandet og selger dem videre til grossister i byens sentrum. Det er seriøse folk, og betaler alltid kontant. Ingen seriøse firmaer kjøper varer og betaler kontant uten å motta en faktura...
Kaffeavtalen Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Her er det ikke bare skattesvindel, men trygdesvindel og ikke minst avgiftssvindel, for han betaler vel meppe mva eller toll heller hvis han ikke er registrert i Brønnøysund. Denn mannen vet jeg at både skatteetaten og tollvesenet ville blitt glad for å få tak i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå