lillemy8808 Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Bor for tiden med samboer i Hønefoss, men er egentlig fra Haugesund. Skal ta tog til Stavanger for å bli kjørt til Haugesund av en kompis i Stavanger, og da liker i å stikke innom noen morsomme steder. Og han kommer nok mest sansynlig hit i påskeferien også, så tips til slike steder "rundt her" (om vi må til oslo eller lignende så vurderer vi en tur tid også, men vi prioriteter Halden og Svinesund pga festningen og billig snop..) Av spennende/morsomme steder tenker jeg på f eks innvandrersjapper, de har mye gøy ofte (vi liker å teste "merkelig" mat og selv er jeg veldig glad i mye utenlandsk mat). Og jeg stikker ofte innom økologiske matbutikker o.l. da de ofte har glutenfri mat (jeg burde spise minst mulig hvete pga magen ikke liker det, og ofte finner jeg f eks en god te eller noe sånt der også + kanskje billig pasta til meg). Vi har ikke verdens beste budsjett, så ikke nevn superdyre jålebutikker.. ;-). Billig og gøy er stikkordet her! Men kvalitet og en litt høyere pris gjør ikke noe, det er overpriset jeg ikke liker. Av steder i Stavanger jeg vet vi skal på: Dropsen: han sier denne også er på Kvadrat, er det noe jeg "går glipp av" om jeg velger å gå på den på Kvadrat heller? Kvadrat: Vi skal på innvandrersjappa der i første etasjen, pga alt nøttegodteriet (eller hva man skal kalle det) han har der ennå. Vet jeg kjøpte en halvkilo eller noe første og eneste gangen jeg har vært på kvadrat. Innvandrersjappa som ikke ligger i en bakke midt i sentrum.. går man oppover havner man på den videregående skolen der, og rett ned til kafe/restaurantbygget med stor veranda som ligger ett med Breiavatnet. Er det flere steder på Kvadrat verdt å stikke innom? Flere innvandrersjapper verdt et besøk i selve sentrum? Lenge siden jeg har gått i sentrum, jeg bodde der og gikk på skole et års tid.. og det er snart 2 år siden jeg slutta.. ikke fått tid til å "gå å surre" de få gangene jeg har verdt innom etterpå. Andre matbutikker? Vet det var en ganske dyr kafe/butikk midt i sentrum (er den ikke rett over dropsen tro?) I Haugesund Vi skal på Biltema vet jeg (han er bilfrik og "biltema i sandnes er så liten" så siden gratis biltur så kan vi jo godt gå der han vil også . Men da er jo Amandasenteret rett ved siden av. Kan ikke huske at det er noen "matbutikker" der? Lidl: Vet dette ikke er en kvalitetsbutikk i manges øyne, men de har mye morsomt der . Spesielt jordbær-jogurt-sjokoladen Ege mat? Aner ikke om navnet stemmer ingen av oss husker det.. ligger i samme gate som Wrangelhuset, og vi har vært der før. Mye rart og mye godt der! Han fant chilinudler og jeg fant rischips. Over gata derfra er det jo en matbutikk til, noe som er verdt å besøke? Andre steder i Haugesund? Har da ikke bodd der så mye siste årene, først Stavanger og så her, og heller ikke hatt den matlysten før siste årene.. så sikkert noen uoppdagede perler! Østfoldsområdet er jeg helt blank på, og også Svinesund. Vi skal jo innom alle "klassiske" stedene der, men om vi kjører til f eks Strømstad og det er noen persler å oppdage der, kom med dem! Og helst fulle navn og addresser slik at vi kan skrive ut kart.. Og er det noen steder i Hønefoss verdt å besøke? Vet jeg så ei innvandrersjappe i nærheten av Hønengata, men typen er litt skeptisk til slike ting og det er et stykke og gå fra der vi bor nå. Verdt å besøke?
Munachimso Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 (endret) Har kun peilig på Svinesund av de områdene du nevner her.. Jeg synes de har et ganske godt utvalg av økologisk mat på matbutikken på Nordby kjøpesenter. Billigere er det jo og De har også litt asiatisk mat der, og litt amerikansk, men ikke så _kjempemye_ å skryte av i forhold til andre steder (dra heller på et asiatisk supermarket). Men verdt et besøk om dere er i nærheten ja Endret 29. januar 2008 av Munachimso
Tabris Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 På Ullandhaug i Stavanger har de et økologisk gårdsutsalg som selger utelukkende økologiske dagligvarer. I tillegg til "det vanlige" har de også ganske mye spennende mat du ikke finner i vanlige butikker. Der har de også glutenfri, så vidt jeg husker.
lillemy8808 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2008 På Ullandhaug i Stavanger har de et økologisk gårdsutsalg som selger utelukkende økologiske dagligvarer. I tillegg til "det vanlige" har de også ganske mye spennende mat du ikke finner i vanlige butikker. Der har de også glutenfri, så vidt jeg husker. Tror jeg har vært der med skolen faktisk om det er den jeg tror? Ligger den i nærheten av Vinhøyskolen eller hva den heter? Jeg gikk servitørlinja der så derfor var vi innom for å se hvilke muligheter vi hadde. Og da kjøpte jeg meg ihvertfall en type te der og drakk en jus/melk eller hva det var som var litt "spesiell". Husker ikke helt. Munachimso: Er det asiatisk mat på nordby? Det er det "nyeste" store senteret der ikke sant? Litt utenfor "gamle" Svinesund? Og da har jeg vel kun verdt i godteributikken der.. Godtebiten eller hva den het. Dit skal vi definivt!
Munachimso Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Ja, de har en sånn stor hylle med importert mat fra thailand o.l Og så har de billig (eller.. "billig") Yogi Tea der, kjøper en del av det når vi er der De har også et godt utvalg av soyamelk og andre laktosefrie podukter. Det nyeste store senteret ja.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Dropsen på Kvadrat er mye mindre enn den i sentrum, ikke det samme i det hele tatt! (Tar litt forbehold, det er et par år siden jeg har vært der, men hvis den ikke har utvidet, er det altså ikke det samme)
Gjest marihan Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Dropsen på Kvadrat er litt mindre enn den i byen ja, men tror ikke en går "glipp av" så veldig mye.. Ellers ligger det en liten klesbutikk i Stavanger sentrum som absolutt er verdt å besøke. Nå kommer jeg selvfølgelig ikke på navnet, men den ligger i en sidegate til kinoen. De har masse morsomme t-skjorter der, men også "vanlige" klær, bare litt mer spesielle enn på H&M Amfi Madla er også verdt et besøk. Etter utvidelsen er det blitt kjempefint der. Er en liten kaffebar der som heter Newsman's (den er også på Kvadrat), og de har utrolig god kakao der!
lillemy8808 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. januar 2008 Dropsen på Kvadrat er litt mindre enn den i byen ja, men tror ikke en går "glipp av" så veldig mye.. Ellers ligger det en liten klesbutikk i Stavanger sentrum som absolutt er verdt å besøke. Nå kommer jeg selvfølgelig ikke på navnet, men den ligger i en sidegate til kinoen. De har masse morsomme t-skjorter der, men også "vanlige" klær, bare litt mer spesielle enn på H&M Amfi Madla er også verdt et besøk. Etter utvidelsen er det blitt kjempefint der. Er en liten kaffebar der som heter Newsman's (den er også på Kvadrat), og de har utrolig god kakao der! Tror jeg vet hvilken du mener, bak kinoen var vi ganske mye pga vi stakk ofte på Amy's nedi der.. og der er det jo diverse "alternative" butikker.. "sjåføren min" har aldri vært på Amy's så vi skal nok innom der en tur også, om vi har tid.. (jeg kommer med nattoget rundt 8 og håper jo at han er såpass tidlig oppe selv han er også helt gira på at vi skal rundt massevis av steder, og om jeg ikke er i Haugesund før kvelden driter jeg i. Jeg har bursdag snart og masse penger å bruke . Bruker altfor lite penger på meg selv...) Gjest: Siden vi skal til sentrum uansett så kan vi jo alltid stikke innom begge 2.. og ser da Kvadrat-Dropsen mye mindre ut så dropper vi den, er mer på Kvadrat vi vil se på.
Tabris Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Tror jeg har vært der med skolen faktisk om det er den jeg tror? Ligger den i nærheten av Vinhøyskolen eller hva den heter? Jeg gikk servitørlinja der så derfor var vi innom for å se hvilke muligheter vi hadde. Og da kjøpte jeg meg ihvertfall en type te der og drakk en jus/melk eller hva det var som var litt "spesiell". Husker ikke helt. Den ligger ved siden av universitet, ja. Det som var Høgskolen i Stavanger før. Hotellhøgskolen ligger også der, hvis det er den du mener.
lillemy8808 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2008 Den ligger ved siden av universitet, ja. Det som var Høgskolen i Stavanger før. Hotellhøgskolen ligger også der, hvis det er den du mener. Ja det er nok garantert den. Vet bare vi var der pga vinlinja de hadde der, fulgte ikke så mye med, vinkelner er det siste jeg gidder å utdanne meg som :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Stavanger ... Det er mange innvandrerbutikker i Pedersgata og omliggende gater. Norvina på Nytorget er favoritten med Asiatisk mat. Den franske kafe i Østervåg har deilig sjokolade og oljebutikken rett over gaten har en Basilikumsolje som bør prøves. Slakter Idsøe i Verksgaten er berømt for sine pølser. Ostehuset i Klubbgaten er bra. Søstrene Grene ligger i 2 etasje over gaten og har et lite utvalg av matvarer og snop og masse dill dall til en billig penge.
Gjest StockDama Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Er to litt spesielle matbutikker i Hønefoss. En ved senteret, et lite hus som er ovenfor Lisa kafeen ved Hønefoss senteret, er ikke så mye der, men det som er der er litt spesielt. Inntørka akkar av alle ting, enda ikke skjønt hva den kan brukes til. Også er det en større en i nærheten av Elixia skulle jeg mene, er ganske ny i fossen selv, så hvor ting ligger er enda litt...rotete for meg =D Også er det forresten en hippie dilldall butikk som åpnet før jul, men vet ikke om slike butikker var av interesse.
Rosenrød Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Du må absolutt velge Dropsen i sentrum fremfor den på Kvadrat, myyyye større utvalg der! Ellers ville jeg også tatt turen innom Oliviers&co som ligger i Østervåg, litt bortenfor Body shop, masse gode oljer og kjempegod sjokolade formet som oliven. Amfi Madla er jeg ikke så begeistret for, bare de vanlige kjedebutikkene, lite spennende....med unntak av matbutikken da, den er flott!
lillemy8808 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2008 Rosenrød: Jeg må snakke med sjåføren min, som er mer kjent enn meg der.. bodde selv midt i sentrum og tok buss til skolen så lokalkunnskap utenfor stavanger er jeg ikke god på. Blir det for langt å kjøre til Madla og han selv ikke gidder, så dropper vi det. Matbutikker er jo alltid gøy, noen steder har ting andre ikke har osv. Og ha med noe snacks på reisen skader nok ikke! Og selv har jeg kun vært på Dropsen i sentrum og den var jo GIGANTISK! Så det blir nok garantert et besøk der. Stockdama: Tørket akkar er sikkert til supper! Vet man selger tørkede øgler i visse asiatiske land nettopp for å lage suppe. Samboeren min er overhodet ikke engasjert i mat, han eter det han får (så lenge det ikke er merkelig og med minst mulig grøntfòr). Så han vet nok heller ikke hvor disse butikkene er. Så det får jeg og "sjåføren" min finne utav om det blir til at han kommer hit en tur. Hvis jeg ikke får med sambo en runde da . Gjest: Pedersgata høres kjent ut, tro om det ikke er der jeg mener? Husker knapt hva gata jeg bodde i heter... får prøve å søke litt på kartsøk å se hva jeg finner, det er jo uansett ikke så mye vits å kjøre i sentrum så vi går sikkert rundt og surrer (det beste for han er vel å parkere over togstasjonen, siden det er der vi møtes.. får se, men da går vi jo forbi den gata jeg tenker på på vei til sentrum, og vi får jo med oss det meste når vi går.. lett å kjøre forbi spennende steder i farten..
evilla Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 I Stavanger bør du gå innom Food Story. De har masse god mat. Lurer på om de kun selger mat uten tilsetningstoffer eller noe sånt? Ikke helt sikker, men det er hvertfall noe sånt. De har en fantastisk god chili marmelade!! Ellers mye annet godt.. De lå i klubbgata før, men tror de har flyttet rett rundt hjørnet fra der de var. Hospitalgata tror jeg den heter. Så i nærheten av ostehuset, der har de som sagt også masse godt. Og disse to ligger jo rett over veien for Dropsen
lillemy8808 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 3. februar 2008 (endret) Da er det ca ei uke til jeg reiser, og har fått mange gode tips rundt omkring . Er det flere tips så sleng dem ut! Det er også ganske sikkert at vi skal til Halden/Svinesund osv i påsken, hvilken dag er det lurest? Jeg vet det er ganske kaotisk der skjærtorsdag.. fredagen er det vel ganske mye stengt? (eller det er svinesund vi snakker om her..). Lørdagen er det jo lite vits å reise dit uansett føler jeg, og en lørdag midt mellom helligdager må jo være helt bortkastet (tenker på kø+folk overalt). Søndagen eller mandagen regner jeg med at det er åpent, men mye folk da også kanskje? Aner ikke hvilke dager han kommer enda, mulig onsdagen er og blir lurest? Eller er det kaotisk da også? Endret 3. februar 2008 av lillemy8808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå