Gå til innhold

Sauekraftfor til kaniner? kattefor til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner gir sine 2 kaniner brød og kraftfor for sauer (mel). Brød liker ikke kaninene noe særlig, di spiser veldig lite av det. Saue kraftforet spiser de, men er det noe for kaniner?

Salat, gullerot og potetskrell gir ho dem også, men sjelden, til tider oftere enn andre ganger. Di får ikke daglig gullerot/salat/potetskrell.

Hender at kanine får kaninmat (gnagerblanding), men det er sjelden. På sommeren fikk de gress og løvetann blad hver dag og friske greiner. Så på sommeren må di nå vel ha det best?

Hvor ofte bør det gjøres rent i buret, hun bruker ikke halm, bare flis. Å hun rengjør 1 - 2 ganger i mnd, av og til sjeldnere. Hun har en balje som hun vil at de skal bruke til do, den er full av flis og avføring, den tømmer hun ikke før den er helt full av avføring.

Hovedsaklig består maten deres av litt gamle brød (ikke myglet) og kraftfor for sauer.

Men di har heldigvis mat hele tiden, noe hunden til denne eieren ikke har. Der gjør hun det slik at hun gir kattemat når det er tomt for hundemat, hun er ikke så flink å komme på å kjøpe ny, siden hun i følge seg selv har en stresset hverdag. Kan det gå utover hundens helse at den blir foret med kattemat av og til i noen døgn i strekk? Hunden er 11 år, hun er i god form, springer å logrer, hun elsker lange turer.

Vann blir aldri skiftet før det er helt tom i vannskålen uansett hvor mye mat eller dyrehår det er kommet i vannet. Men leieboeren skifter vann hver dag til hunden. Leieboeren vasker og skifter vann til kaninene også. Leieboeren har tilgang hele tiden til der hunden er når husverten er på jobb. Leieboeren sier fra flere ganger at det må komme ny hundemat i huset, men alikevel kan det gå noen døgn før den nye maten kommer i hus.

Husverten eeeeeeeeeeelsker dyrene sine, sier hun. Hun legger ut om hvor glad hun er i de og hvor redd hun er for å miste de en dag. Men høres det slik ut?

Hadde dette vært mine dyr eller min venn sine dyr (som er leieboeren), hadde vi hverfall ikke gjort tingene på denne måten, vi hadde gitt dyrene maten som er bra for de, og rengjort kaninburet minst 2 ganger i uka. Å hadde passt på at det aldri gikk tomt for mat. Vi er begge irritert over at husverten ikke er bedre med stell av dyrene sine. Vi er begge redd for hvordan det skal gå med dyrene når leieboeren flytter ut, da er det ikke sikkert de skal ha noe ny leieboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes slett ikke dette høres ut som et godt dyrehold i det hele tatt, utfra det du skriver.

Hvis hunden får kattemat noen få dager av og til, så gjør ikke det noe. Men hvis det blir såpass mye at det blir en stor bestandel i den daglige kosten, så blir det feil. Jeg kan ikke så mye om kaniners kosthold, men jeg tror ikke brød og sauemat er det beste for dem heller.

Det er mye rart som blir gjort under dekke av "jeg er så glad i dyr".

Skrevet

Ja, her var det mye som var galt! Jeg skal ikke engang begynne å kommentere alt sammen.... Men når det gjelder kaniner er det viktigste foret fint høy av god kvalitet, det er svært viktig for fordøyelsen til kaniner. Grønnsaker, pellets og så videre skal bare være et tillegg til høyet!

Når det gjelder kattefor til hund er det greitt, eller iallefall et av de minste problemene disse dyrene her har! Kattefor er vanligvis av høyere kvalitet enn hundefor (pga at katter har et annet behov for visse aminosyrer), så så lenge hunden fungerer med dette, og ikke blir tjukk er det vel greit nok.

Får håpe noen kan ta ansvar for disse dyrene slik at de kan få det stellet de har behov for!

Skrevet

Sauekraftfor er antagelig bedre for kaninene enn gnagerblanding, da kaninens fordøyelsessystem minner ganske mye om drøvtyggere. Gnagerblanding er ikke så bra fordi dyra ofte velger å spise bare det de liker best, og dermed risikerer å ikke få i seg alt de trenger. Ellers er det viktig at kaninkraftfor inneholder nok trevler (fiber), ellers kan de få forstoppelse. Jeg vet at mange kaninoppdrettere forer med en blanding av drøvtygger- og hestekraftfor. Men det "enkleste" sikre kraftforet er Kalle som du får kjøpt på Felleskjøpet. Kaninen trenger ikke ha tilgang på kraftfor hele døgnet, da det kan medføre at den spiser for mye og blir fet, samtidig som den kanskje ikke gidder å spise nok høy som er viktig for fordøyelse og tannsliping. Ellers skal den _alltid_ ha tilgang på høy og vann. Angående grøntfor høres det helt greit ut (kaniner bør ikke få for mye gulrot o.l da det inneholder mye stivelse og kan være ganske fetende). Brød skal være helt tørt og helst grovt. Kaniner er forresten følsomme for skifte av for, så man bør heller fore med det samme hele tiden enn å bytte plutselig. Man kan også venne dem gradvis til annet for.

Jeg synes det høres ut som hun burde gjøre reint i buret oftere også. En slik kasse er lurt, men den bør etter min mening tømmes før det blir direkte motbydelig for kaninen å bruke den. Å skifte resten av flisa om kaninen ikke gjør fra seg der trenger man ikke gjøre så ofte synes jeg, men er det skitten og vått bør det selvsagt gjøres reint.

Hunder bør ikke få kattefor, det inneholder for mye protein og er ikke bra for nyrene - for en gammel hund er det sikkert ekstra risikabelt. Om det skjer en sjelden gang er det kanskje ikke farlig, men om den får kattemat i dageshvis hver gang det er tomt for hundemat høres det ikke sunt ut. Og dyra skal selvsagt alltid ha tilgang på rent vann - det er alvorlig å ikke følge med på dette.

Skrevet

Det er forresten noen gode tips her, skrevet av en veterinær med mye kunnskap om kaniner. Litt her også.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Ei jeg kjenner gir sine 2 kaniner brød og kraftfor for sauer (mel). Brød liker ikke kaninene noe særlig, di spiser veldig lite av det. Saue kraftforet spiser de, men er det noe for kaniner?

Salat, gullerot og potetskrell gir ho dem også, men sjelden, til tider oftere enn andre ganger. Di får ikke daglig gullerot/salat/potetskrell.

Hender at kanine får kaninmat (gnagerblanding), men det er sjelden. På sommeren fikk de gress og løvetann blad hver dag og friske greiner. Så på sommeren må di nå vel ha det best?

Hvor ofte bør det gjøres rent i buret, hun bruker ikke halm, bare flis. Å hun rengjør 1 - 2 ganger i mnd, av og til sjeldnere. Hun har en balje som hun vil at de skal bruke til do, den er full av flis og avføring, den tømmer hun ikke før den er helt full av avføring.

Hovedsaklig består maten deres av litt gamle brød (ikke myglet) og kraftfor for sauer.

Men di har heldigvis mat hele tiden, noe hunden til denne eieren ikke har. Der gjør hun det slik at hun gir kattemat når det er tomt for hundemat, hun er ikke så flink å komme på å kjøpe ny, siden hun i følge seg selv har en stresset hverdag. Kan det gå utover hundens helse at den blir foret med kattemat av og til i noen døgn i strekk? Hunden er 11 år, hun er i god form, springer å logrer, hun elsker lange turer.

Vann blir aldri skiftet før det er helt tom i vannskålen uansett hvor mye mat eller dyrehår det er kommet i vannet. Men leieboeren skifter vann hver dag til hunden. Leieboeren vasker og skifter vann til kaninene også. Leieboeren har tilgang hele tiden til der hunden er når husverten er på jobb. Leieboeren sier fra flere ganger at det må komme ny hundemat i huset, men alikevel kan det gå noen døgn før den nye maten kommer i hus.

Husverten eeeeeeeeeeelsker dyrene sine, sier hun. Hun legger ut om hvor glad hun er i de og hvor redd hun er for å miste de en dag. Men høres det slik ut?

Hadde dette vært mine dyr eller min venn sine dyr (som er leieboeren), hadde vi hverfall ikke gjort tingene på denne måten, vi hadde gitt dyrene maten som er bra for de, og rengjort kaninburet minst 2 ganger i uka. Å hadde passt på at det aldri gikk tomt for mat. Vi er begge irritert over at husverten ikke er bedre med stell av dyrene sine. Vi er begge redd for hvordan det skal gå med dyrene når leieboeren flytter ut, da er det ikke sikkert de skal ha noe ny leieboer.

En katt og en hund har store forskjeller hva fordøyelse angår. Katter skal ha vesentlig mer proteiner og fett enn det en hund skal ha. Dersom dette er en aktiv og livlig hund bør ikke fettmengden ha mye å si. Men proteiner i så store mengder er slettest ikke bra ettersom hunden tisser ut alt som er til overs. Dette fører igjen til stor belastning på nyrene...

Her var det mye annet som heller ikke var bra... Kanskje det er er en ide å kontakte mattilsynet?

Skrevet (endret)

Hm, jeg hadde en kanin da jeg var liten som fikk kraftfor for sau. Den elsket det, og kom springende når jeg ristet på bøtta (gikk løs i hagen om sommeren).

Endret av murray

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...