Gå til innhold

Egg - vanlig, frittgående, eller økologisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags egg kjøper du - "vanlige", frittgående eller økologiske? (Og eventuelt hvorfor velger du denne typen...?)

Videoannonse
Annonse
Gjest Audrey Horne
Skrevet

Jeg kjøper kun økologiske egg fra lokal leverandør. Hvorfor? Kortreist mat, dyrevennlig og bedre smak :).

Skrevet (endret)

Jeg kjøper også kun økologiske egg. Hovedsaklig av dyrevennlige hensyn da jeg synes burhøns (vanlige egg) har det helt horribelt, og frittgående ikke særlig mye bedre. Men også for miljøet sin del. :)

Endret av Tabris
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Kjøper kun okologiske egg fra utegående høner. Til nød vanlige fra frittgående høner.

Skrevet (endret)

Frittgående. Det er helt tilfeldig, for det er den typen som har størst brett i butikken vi handler i. Kan ikke si jeg noen gang har merket smaksforskjell mellom noen av de tre typene med egg.

Endret av Arkana
Skrevet
Hva slags egg kjøper du - "vanlige", frittgående eller økologiske? (Og eventuelt hvorfor velger du denne typen...?)

Jeg kjøper egg som ligger stille. Aldri om jeg hadde spist egg som går fritt omkring.

Gjest Badiane
Skrevet

Vi kjøper utelukkende økologiske egg. Dette på grunn av dyrevernhensyn, men også fordi de smaker mye bedre.

Skrevet

Økologiske fra utegående høner, hovedsaklig fordi de smaker mye bedre. Vanlige egg har ofte en litt ekkel bismak av fisk. Kommer vel av alt fiskemelet som brukes i foret.

Gjest nextlife
Skrevet

Det viktigste for meg er at hønene kun får vegetabilsk fòr, og ikke vanlig for som inneholder fiskemel.

Skrevet

Økologisk eller frittgående, avhengig av hva de har på butikken jeg handler i, stort sett. Men så handler jeg tidvis i en butikk som ikke har det største utvalget da, og når jeg bare vil ha de minste pakkene (vi bruker ikke mye egg) hender det at det blir vanlige også.

Skrevet

Vi kjøper alltid økologiske.

Skrevet

Kjøper så godt som alltid økologiske, en sjelden gang om ikke disse er å få tak i (var f eks utsolgt før jul) kjøper vi til nød fra vanlige frittgående. Av dyrevernhensyn.

Skrevet

Helt vanlige egg. Av det jeg kjenner til eggproduksjon så er ikke den typen verre for hønsa enn alt annet.

Skrevet
Helt vanlige egg. Av det jeg kjenner til eggproduksjon så er ikke den typen verre for hønsa enn alt annet.

Hvorfor ikke?

Skrevet

Vi kjøper solegg. Det er vel ikke et spesielt bevist valg, mer gammel vane.

Skrevet

Det er et ganske ignorant utsagn. De fleste norske egg produseres av burhøns, som sitter i så trange bur at de ikke engang kan slå ut med vingene. Hver høne disponerer et areal på størrelse med et A4-ark!

Såkalt "frittgående" høner har det faktisk ikke særlig bedre, og å kalle dem "frittgående" vil jeg påstå er villedende markedsføring. (I tillegg kommer disse eggene gjerne i kartonger med bilde av en høne som tripper rundt på tunet - noe som er fryktelig langt fra realitetene!) "Frittgående" høner holdes i store produksjonshaller (5000 høner er helt vanlig) der hver høne faktisk ikke har særlig mer plass enn burhøns. 9.5 høner per kvadratmeter er tillatt.

De eneste eggene som produseres under noenlunde ok forhold, er økologiske. Økologiske høner er de eneste som opplever dagslys, de skal ha muligheten til å gå ut hver dag. Det stilles også strenge krav til inneområdene, arealet per høne er større, i tillegg til at lokalene skal "være tilpasset dyrenes behov". (Vaglepinner, sandbad etc) Disse får også økologisk for.

Etter min mening er det eneste akseptable å kjøpe økologiske egg.

Skrevet

Jeg kjenner godt til burhøns da familien har drevet med dette så lenge jeg kan huske. Jeg kjenner også til frittgående høns, noe jeg i de fleste tilfeller synes er verre enn burhøns. Kall meg gjerne ignorant.

Skrevet

Nettopp, frittgående høns har det ikke bedre enn burhøns. Begge driftsformer er særdeles kritikkverdige.

Økologiske høner har det i det minste noenlunde levelige forhold.

Skrevet

Fullstendig enig med gjest her. Jeg er helt enig med Dru i at frittgående ikke nødvendigvis har det noe særlig bedre enn burhøns. Men det sier bare noe om hvor dårlig både burhøns og frittgående egentlig har det, og at - som gjest sier - kun økologiske høns har det sånn noenlunde bra.

Skrevet

Hvorfor er det ikke noe bedre for hønene å være frittgående?

Hvorfor har økologiske høner det bedre? At de produserer økologiske egg har vel med maten hønene spiser, ikke "bosted"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...