Christinelinn Skrevet 29. januar 2008 #1 Del Skrevet 29. januar 2008 Noen som har tips om blomstertyper innendørs som overlever det meste? Elsker potteroser og hortensia, men de dør jo med en gang jeg kommer i nærheten... :gråte: Hadde en fredslilje en gang som overlevde torturen, men det kom jo aldri blomster på den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 29. januar 2008 #2 Del Skrevet 29. januar 2008 sånn er jeg og, til og med potteplantene mine dør til tider. så jeg henger meg på her jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 29. januar 2008 #3 Del Skrevet 29. januar 2008 Svigermors tunge - tåler absolutt ALT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 29. januar 2008 #4 Del Skrevet 29. januar 2008 Hos meg trives det meste av sukkulenter, synes det finnes mange fine innen den sjangeren. Andre planter dør fort hos meg, men disse trenger ikke vann mer enn kanskje et par ganger i måneden. Orkideer har også gått overraskende bra, har ikke klart å kverke dem enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 29. januar 2008 #5 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg synes det er pent med blomster, men har overhodet ikke kunnskap eller interesse for å holde dem i livet. Det som overlever her i huset er de som godtar å få vann når jeg finner det for godt, og det er ikke ofte. Pr. nå har jeg 2 fredsliljer (uten blomster) 2 papaplyplanter, 4 orkideer (uten blomster)og 4 jeg ikke aner hva heter. Prøver heller å være flink å kjøpe buketter med roser, tulipaner o.l å pynte opp med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 29. januar 2008 #6 Del Skrevet 29. januar 2008 Svigermors tunge - tåler absolutt ALT! Jeg klarte å ta livet av en Svigermors tunge Sukkulenter og orkideer er de eneste jeg klarer å holde liv i . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 29. januar 2008 #7 Del Skrevet 29. januar 2008 Potteroser syns jeg er vanskelig å få til inne også, men plant dem sammen meg eføy feks i krukke ute til sommeren så kan du ha potteroser da og ha glede av de. Flamingoblomstene (røde og hvite) overlever jo lett. Får de nok lys kommer det nye blomster. http://www.plantonline.nl/catalog/images/Anthurium%20wit.jpg Zamioculcas også kalt garderobeblomst skal du fint få til. Den tåler igrunn det meste. http://www.westcoastnurseries.com/images/w..._z/zz1410n6.jpg Orkide (Phalaenopsis) er også greit. I et vest eller østvendt vindu får de fint med lys. Gjennomvann en gang pr uke og la den renne av seg før du setter den på plass. http://www.groen.net/uploadedImages/phalaenopsis_hybrid.jpg Ellers sukkulenter som er nevnt her, finnes mange fine. Yuccapalmer og andre som ligner er heller ikke vanskelige. Guzmania http://articulos.infojardin.com/plantas_de...as/guzmania.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirilltunge Skrevet 29. januar 2008 #8 Del Skrevet 29. januar 2008 Novemberkaktus, denne klarer dere mest sannsynlig ikke ta livet av om dere steller den bittelitt. Jeg har 3 stykker, og to av dem er to år gamle og store og fine. Blomstrer ikke hele tia, men to ganger i året får jeg blomster på dem. Grønnrenner kan også få fine små søte blomster, men dem må stå/henge litt lyst, gjerne i vinduet. Selve planta tåler masse. Men blir fyldigere når den passes regelmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Del Skrevet 29. januar 2008 Grønnrenner, særlig de som er ensfarget grønne. Liker ikke tørr og veldig varm luft, så bør ikke henge over en panelovn, men overlever alt - den kan bare bli litt brun i tuppene. Sukkulenter - så lenge du ikke vanner dem for ofte. Den mest hardføre vi har holder ut glemt bak en gardin på samboers rom hvor vi vanner den tre-fire ganger i året Møllplante, men den kan nok bli stygg etter et års tid. Elefantfot. Gullranke (jeg vet om en som lever på et kontor/studio fullstendig uten dagslys). Jeg innbiller meg at jeg er flink med planter, men fakta er at jeg kun har valgt å omgi meg med hardføre arter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #10 Del Skrevet 29. januar 2008 Fredsliljer synes jeg er geniale. Selv om de henger med bladene, bare vanner jeg de litt, og vips så er de fine igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. januar 2008 #11 Del Skrevet 29. januar 2008 Hortensia og potteroser som TS refererer til er jo noe av det som er vanskeligst å få til inne da. De skal ha mye vann, men samtidig skal de aldri stå i vann. Potteroser har jeg faktisk aldri hørt om at står noe særlig mer enn 2 uker hos noen (inne). Ildtopp er gjerne en favoritt blant de som ikke har grønne fingre, det samme er phalanopsis (orkidè). Ellers sukkulenter som nevnt over og til dels andre grønnplanter, men det kan jo bli litt kjedelig med bare grønne planter da. Guzmania som noen nevnte over er genial, kommer med eget "vanningssystem", bare husk å fylle på og vann jorden innimellom! Dessuten har den jo en slags blomst, så den blir ikke så kjedelig som grønnplanter. Det var i grunn disse tingene jeg anbefalte når jeg jobbet i blomsterbutikk til de som sa de ikke hadde grønne fingre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grissini Skrevet 29. januar 2008 #12 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg har tre blomstrende orkideer i vinduskarmene. Trenger bare vann en gang i uken - perfekt for meg som heller ikke har grønne fingre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christinelinn Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 30. januar 2008 Takk for mange gode tips, folkens! Ut og kjøpe blomster! Nå skal jeg slutte å ta meg vann over hodet med vanskelige sorter... Er det noen som forresten vet om blomstene på kjeder som "Plantasjen" holder like godt som hos blomsterhandelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 30. januar 2008 #14 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har mange planter fra Plantasjen. Har god erfaring med de. Vet ikke hvor i landet du bor, men her på østlandet kan du ha hortensia ute i hagen. Lettere å få til der. http://www.bogront.no/tema/manedens/september.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå