Gå til innhold

Øvre aldersgrense på barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er øvre aldersgrense for at noen kan være barnevakt?

I vårt tilfelle er det snakk om ei bestemor på 80 år.

(Utdyper ikke så mye nå, for jeg ønsker en mest mulig åpen diskusjon.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hva mener dere er øvre aldersgrense for at noen kan være barnevakt?

I vårt tilfelle er det snakk om ei bestemor på 80 år.

(Utdyper ikke så mye nå, for jeg ønsker en mest mulig åpen diskusjon.)

Det kommer veldig ann på allemnhelsen til barnevakten. Alder på barnet spiller vel også litt inn. Det er ikke alle 80 åringer som orker å løpe etter en 1 åring :ler:

Skrevet

Hvis barnevakten skal ha med barnet alene på sydentur i en uke, ville jeg tenkt at en 80-åring ikke har garantier for noe to timer fram i tid.

Men ikke hvis det er snakk om å passe en kveld ;)

Skrevet

Det er da helt individuelt. Min morfar på 85 kunne uten problemer sittet barnevakt, mens det finnes nok av 75-åringer som knapt kunne passe på seg selv.

Å gi folk begrensninger etter alder går sjelden annet enn på barn, og selv da er de i beste fall veiledende.

Skrevet

Helt individuelt, ja.

Bestefaren til barnas venner passer dem noen ganger, han er rundt 75 og litt surrete, det synes jeg er litt ekkelt.

Andre 80-åringer klarer det nok helt fint.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

En liten tilleggsinformasjon som jeg sikkert burde ha hatt med i det første innlegget. Barnet er en liten baby, og jeg tenker ikke bare på mens barnet er en liten baby, men også i årene framover.

Skrevet

Hvorvidt hun er i stand til å sitte barnevakt når ungen blir eldre, kan jo hverken du, hun eller vi vite nå. Det er ikke alt som kan planlegges flere år på forhånd...

Skrevet
Hvorvidt hun er i stand til å sitte barnevakt når ungen blir eldre, kan jo hverken du, hun eller vi vite nå. Det er ikke alt som kan planlegges flere år på forhånd...

:) Det har du selvsagt rett i, det var mest informasjon for å vise at det ikke var snakk om en på 80 som skal holde en relativt selvstendig 8-åring med selvskap noen timer, men om en liten baby. Og for å få fram at når barnet er 5 er hun 85 osv.

Men som sagt, jeg vet at dere ikke kan vite det, men mange har sikkert noen tanker om det likevel. Jeg er visst mest ute etter magefølelsen deres. :)

Skrevet
:) Det har du selvsagt rett i, det var mest informasjon for å vise at det ikke var snakk om en på 80 som skal holde en relativt selvstendig 8-åring med selvskap noen timer, men om en liten baby. Og for å få fram at når barnet er 5 er hun 85 osv.

Men som sagt, jeg vet at dere ikke kan vite det, men mange har sikkert noen tanker om det likevel. Jeg er visst mest ute etter magefølelsen deres. :)

Det finnes ingen fasit på dette!

Oldemoren min var for øvrig barnevakt for sine små oldebarn fram til hun var 88 år, da ble hun dement.

Skrevet

Magefølelse har jeg, men det går ikke på alder.

For å sidet sånn, min 81 år galme bestemor: null problem, hun er frisk og oppegående. Mannens kanpt 75 år gamle bestemor? Ikke aktuelt, hun bor på aldershjem pga alsheimers.

Magefølelsen for hva som er ok er derfor ikke alderavhengig i det hele tatt, men avhenger av vedkommendes helsetilstand. Kjenner 90-åringer som kunne passet en baby jeg (men kanskje ikke en 1-2 åring som løper...) men altså også en som ikke har vært akeuell som barnevakt siden hun var 70.

Skrevet

Synes også dette kommer helt an på helt andre faktorer enn hvor gammel barnevakten er.

Hvor sprek er barnevakten?

Hvor aktivt er barnet?

Hvor "klar" er barnevakten?

Hvor selvstendig er barnet?

Hvor lang tid er det snakk om? (Timer, dager? )

Lillegutten min har en bestemor på under 60, som er både klar og flink. Hun passer han mer enn gjerne, men fordi han er en veldig aktiv ettåring, så kan hun ikke ha han for lenge av gangen. Hun har nemlig problemer med hofta.

Altså stoler vi 100% på henne som barnevakt, men vi forsøker å skjerme henne for lange perioder med barnepass alene.

Oldefaren til lillegutten er 85, og han kunne også fint vært barnevakt en liten stund. Men noe ut over det hadde han blitt for sliten av. Kroppen hans fungerer ikke godt nok.

Det er veldig synd, for han har godt lag med barn, og har alltid vært glad i friluftslivet. Men plutselig orket ikke kroppen hans det høye tempoet mer.

Altså må hver person og hver situasjon vurderes for seg. Man kan ikke planlegge hvordan det passer om fem år!

Skrevet

Et merkelig spørsmål i grunn. 80 åringer i dag er ikke det samme som 80 åringer f.eks 30 år siden.

Mange klarer det, mange ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...