Gå til innhold

Sterillisere hunkatt som muligens er gravid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hunkatt som blir veldig fort gravid. Vi bestemte oss for å sterillisere henne etter endt svangerskap, men ville la henne få gi melk til kattungene sine først i 5-6 uker. Så skjedde det dumme; hun ble gravid igjen med små kattunger som dier. Vi lar henne få dette kullet også og er leie oss for at det ble slik; men det jeg lurer på:

Kan vi sterillisere henne når hun har kattunger på 5-6 uker? Og om hun skulle bli gravid igjen før vi rekker det? Hva da? Blir det spontanabbort? Konsekvenser for katten vår? Sterillisere tidligere? Hva da med kattungenes melkebehov? Noen med tips? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe problem å kastrere en katt som allerede er drektig. For jeg regner med du mener kastrering og ikke sterilisering her.

Når man kastrerer fjerner man hele livmora, og fostrene blir abortert samtidig.

For den stakkars kattemorens skyld bør du ikke la henne få enda flere kull, men ta henne med til veterinær med en gang.

Abortert er helt udramatisk, man tillater abort på mennesker også, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal gjøre det på katter også. Kattemora har ikke noe ønske om å få unger, hun blir jo bare utslitt av alle disse ungene.

Skrevet

Min lille pus tok abort når hun skulle steriliseres. Gjorde begge inngrep samtidig. Helt uproblematisk.

Skrevet
Det er ikke noe problem å kastrere en katt som allerede er drektig. For jeg regner med du mener kastrering og ikke sterilisering her.

Hannkatter blir kastrert. Hunnkatter blir sterilisert.

Skrevet

Hunkatter blir også kastrert, dvs at man fjerner livmora m/eggstokker. Om du bare hadde sterilisert katten din ville den fortsatt fått løpetid, bare ikke blitt drektig.

Jeg synes også trådstarter bør få utført inngrepet mens katten er drektig nå; å få kull så fort etter hverandre er slitsomt for katten. Det er uansett vanskelig å sikre alle kattungene gode hjem, så en kombinert abort og kastrering er en god løsning.

Skrevet

Det er en utbredt misforståelse og for å skille i dagligtale bruker man ofte betegnelsen sterilisering når det er snakk om hunnkatter, men faktum er at det mest vanlige er at hunnkatter også kastreres. D.v.s. at livmor og eggstokker fjernes helt. Hadde man nøyd seg med å kutte over egglederene (Noe som også kan gjøres, men de fleste veterinærer anbefaler det visstnok ikke), er det snakk om sterilisering. Det inngrepet gjesten beskriver er utvilsomt en kastrering.

Skrevet
Det er en utbredt misforståelse og for å skille i dagligtale bruker man ofte betegnelsen sterilisering når det er snakk om hunnkatter, men faktum er at det mest vanlige er at hunnkatter også kastreres. D.v.s. at livmor og eggstokker fjernes helt. Hadde man nøyd seg med å kutte over egglederene (Noe som også kan gjøres, men de fleste veterinærer anbefaler det visstnok ikke), er det snakk om sterilisering. Det inngrepet gjesten beskriver er utvilsomt en kastrering.

Har allerede innrømt mine feil :-)

Skrevet
Har allerede innrømt mine feil :-)

Vi var visst flere som skrev samtidig, ja :) ... Forresten er det ingen feil. Betegnelsene brukes slik du skriver i dagligtale og jeg hører selv veterinærer snakke om kastrering og sterilisering.

Skrevet

Jeg ville valgt og sterlisere henne nå, og ta abort på kattungene. Det kan blir ganske mye for henne om hun får to sånne kull oppå hverandre, og er du uheldig kan hun rett og slett bli lei av de nye kattungene pga mas. Katter blir også lei etterhvert, slik som oss mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...