Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på, er om man i et gitt tilfelle ville fått lån.

Leiligheten koster mellom 1,6-1,8 millioner, og har tilsvarende verditakst. Bygget på 60-tallet, helrenovert med helt nytt bad og kjøkken (arbeid utført av fagfolk og kan dokumenteres). 68m2, to soverom.

Vi ønsker å kjøpe den sammen, der person 1 har grunnlønn på 380.000 (offshorearbeid, altså en hel del tillegg), og person 2 har grunnlønn på ca 280.000 men er kun vikar. Person 2 har imidlertid fått løfter om fast arbeide, og vil være vikar til det blir en ledig stillig der h*n jobber.

Ingen egenkapital, full finansiering må til.

Ville dette kvalifisert til et lån?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet
Det jeg lurer på, er om man i et gitt tilfelle ville fått lån.

Leiligheten koster mellom 1,6-1,8 millioner, og har tilsvarende verditakst. Bygget på 60-tallet, helrenovert med helt nytt bad og kjøkken (arbeid utført av fagfolk og kan dokumenteres). 68m2, to soverom.

Vi ønsker å kjøpe den sammen, der person 1 har grunnlønn på 380.000 (offshorearbeid, altså en hel del tillegg), og person 2 har grunnlønn på ca 280.000 men er kun vikar. Person 2 har imidlertid fått løfter om fast arbeide, og vil være vikar til det blir en ledig stillig der h*n jobber.

Ingen egenkapital, full finansiering må til.

Ville dette kvalifisert til et lån?

Da jeg var ansatt som vikar opplevde jeg at flere banker ikke ville gi meg lån enda jeg også hadde løfte om fast jobb. Til sammen vil dere fint få det lånet dere trenger, men det er ikke sikkert de vil gi det før person 2 har fast jobb. jeg opplevde også at jeg trengte 10% eller 20% (avhengig av banken) da jeg skulle låne 1 mill. og hadde 350 000 i inntekt.

Gjest Pupsilure
Skrevet (endret)

Vi fikk lån på 1,7 selv om jeg var uten fast jobb(ekstravakt som håpet på mer). De gikk ut fra den forrige jobben min, og kalkulerte med at jeg ikke ville ta en jobb med mindre lønn (300 000). Samboeren tjener ca 330 000. Vi hadde ingen/lite egenkapital.

Edit: Dette var dnbnor

Endret av Pupsilure
Skrevet

Vi var i omtrent samme situasjon som dere i fjor sommer. Jeg hadde et vikariat som var i ferd med å gå ut, men hadde fått vite at jeg var innstilt på førsteplass til en stilling jeg hadde søkt på - men jeg hadde altså ingen papirer på dette. Samlet inntekt for oss var da ca det samme som dere har. Vi ble tilbudt å låne 2,5 mill, men det virket ikke som det skulle være noe problem å få mer heller. Vi hadde heller ingen egenkapital. Også her var det snakk om lån i DnbNOR.

Skrevet (endret)

Har du kun jobbet noen måneder som vikar så kan du få problemer med å få lån. Kan du vise til stabil inntekt over en lenger periode så blir det straks mye enklere. Spesielt når den andre lånetageren har fast jobb. Er dette deres første bolig vil det også kvalifisere til førstehjemslån og da kan dere få lånt hele kjøpesummen til en gunstig rente.

Det høres ut som er prosjekt som burde være mulig å få til. Ta kontakt med banken (eller aller helst flere banker) for å få et tilbud.

Endret av Alison
Gjest barelillemeg
Skrevet

Det avhenger litt av utdanning også. Vi opplevde å få inntil 1.7 i lån (uten problem) i en situasjon der jeg hadde en 8 ukers sommerjobb, og samboeren min ikke hadde løfte om fast jobb der han flyttet... Grunnlaget var at vi begge hadde høy utdannelse og ville få oss jobb. Vi fikk tilbud om ett års avdragsfrihet inntil arbeidsforholdene var på plass. Ellers full finansiering, slik at vi kunne bruke de oppsparte penger til oppussing (boligen trengte renovering).

Nå har det gått oss godt - vi har begge jobb, boligen er doblet i verdi etter oppussing, og vi har betjent lånet (og vel så det i ekstra innbetalilnger) punktlig.

Skrevet

Ja, jeg tror ikke dere vil få noe problem med å få lån.

Skrevet

Litt på siden, men jeg visste ikke at det var så vanlig å få fullfinansiert bolig, trodde man måtte ha noe egenkapital (eller kvalifisere til husbanklån e.l på toppen). Ikke at det er noe større problem når man har inntekt godt innenfor sikkerhetsmarginene for størrelsen på lånet egentlig (og det har jo trådstarter og samboeren), men når jeg sjekker lånekalkulatorer tar de stort sett utgangspunk til 60-80 % lånefinansiering.

Skrevet
Litt på siden, men jeg visste ikke at det var så vanlig å få fullfinansiert bolig, trodde man måtte ha noe egenkapital (eller kvalifisere til husbanklån e.l på toppen). Ikke at det er noe større problem når man har inntekt godt innenfor sikkerhetsmarginene for størrelsen på lånet egentlig (og det har jo trådstarter og samboeren), men når jeg sjekker lånekalkulatorer tar de stort sett utgangspunk til 60-80 % lånefinansiering.

Ved 1. hjemslån kan du få fullfinansiert boligen. Ved senere kjøp må du stille med ekstra sikkerhet i form av pant i annen fast eiendom eller ved hjelp av kausjonist.

Skrevet

Vi fikk lån til bolig på 1,8. Jeg er student og samboer tjener 280 000.

Skrevet
Ved 1. hjemslån kan du få fullfinansiert boligen. Ved senere kjøp må du stille med ekstra sikkerhet i form av pant i annen fast eiendom eller ved hjelp av kausjonist.

Tror det kommer litt an på. Vi fikk fullfinansiert vårt andre kjøp uten spørsmål, uten kausjonist eller egenkapital. Da hadde vi solgt leiligheten vår med tap og hadde en rest på det lånet i tillegg.

Skrevet

3xårslønn er sånn standard gjerne litt mer før, å heller mindre nå. nå sier jo bankene at de har slutta å låne ut 100% men ikke sikkert det gjelder alle.

ellers går det jo i endel banker(der rådgiverne selv bestemer) mye på tryne faktor og hvor lave utgifter du får dem til og tro at du har. bør jo også vurdere om du vil låne så mye hvis det er tvil om du får lånet, de tviler jo ikke for morros skyld. må jo betales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...