Gå til innhold

Abort hos tisper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er veldig mange uhells-valper til salgs bla på finn.no

Er det ikke mulig med abort dersom hunden blir paret ved et uhell?

Hilsen en som ikke kan noe om hunder :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, man kan sette en abortsprøyte dersom man ikke ønsker at valpene skal bli født.

Skrevet

Jo, det stemmer at man kan sette en abortsprøyte. Den kan settes helt frem til det tidspunktet fødselen begynner.

Skrevet
Jo, det stemmer at man kan sette en abortsprøyte. Den kan settes helt frem til det tidspunktet fødselen begynner.

Det kan man, men da er sannsynligheten meget stor for at man bare setter igang fødselen og tispa føder levende valper. Det er ikke etter min oppfatning etisk riktig å utføre abort på fostre som er levedyktige ved en fødsel. Abortsprøyte skal settes så snart man finner ut at hunden er drektig, jo lengre man venter, jo større er sannsynligheten for at tispa føder levende valper. Hilsen en som har satt abortsprøyte på hunden sin alt for sent, og dermed fikk fire levende og to døde valper.

• Liker 1
Skrevet

Ja, selfølgelig bør man sette den med en gang man finner det ut. poenget mitt var at hunder ikke har en etnisk "grense" på så å så langt inni et svangerskap, slik som hos mennesker. Sprøyten kan bli satt uansett hvor langt hunden er på vei. men jeg sier ikke at jeg ville satt den dagen før termin, dersom jeg vet at tispen er blitt tjuvparret..:)

Skrevet

Ja, man kan bruke abortsprøyte. Denne ville jeg fått satt med engang jeg visste at hunden min var blitt parret, senest noen få dager etter parring. Om jeg ikke fikk gjort det innen den tid hadde jeg heller tatt valpene som evnt kom. Dette fordi jeg aldri ville risikert livet til hunden min.

Skrevet

Har også hørt at tispa kan få livmorproblemer etter abortsprøyte. Jeg tror ikke jeg ville valgt sprøyte så sant tispen var ved god helse og kunne føde valpene.

Skrevet
Har også hørt at tispa kan få livmorproblemer etter abortsprøyte. Jeg tror ikke jeg ville valgt sprøyte så sant tispen var ved god helse og kunne føde valpene.

Jepp, det er en av bivirkningene. Det finnes mange flere. Og jeg synes ikke noe om den. Men jeg valgte å bruke den en gang fordi hannen min parret seg med tispen min og de er halvsøsken.

• 3 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke anbefale abort.

Endret av gandalf
Skrevet

Man kan ta sprøyte frem til rundt dag 30 etter parring. Da vil valpene absorberes.

Ellers er det en mulighet om man vet parringsdagen,ta 3 og 5 dag etter parring. Men klart det kan bli valper av det.

Tror flere av de blandings kullene du ser på finn er planlagt- folk tror det er lett tjente penger..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...