Gå til innhold

sykemelding for å trene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

En venn av meg er relativt overvektig (ca 30 kg overvektig) og har vært så heldig å få hjelp. Derfor har h*n nå tilbrakt 14 uker på et "behandlingssted" og fått hjelp til å legge om kosthold og få hjelp med trening. Alt dette er vel og bra og jeg synes det var fint at h*n fikk dra på dette (altså bli sykemeldt fra jobben). Dette er nå en stund siden, det ga gode resultater MEN h*n er fortsatt sykemeldt 20%.. for å "få tid til å trene"!

Er det bare jeg som synes noe skurrer når folk får "betalt" for å gå og trene, noe vi andre gjør slett ikke fordi vi har lyst, men fordi vi skjønner at vi må?

Det hører med til historien at vi jobber på samme sted, og mens h*n har egen bil og bruker ca 1 time mindre til og fra jobb, og som bor 10 min unna treningssenteret h*n trener på, bruker jeg 1,5 til og fra jobb og bruker 40min til nærmeste treningsenter. Og mange jeg kjenner har mye vanskeligere treningsforhold.

Noen vil sikkert si jeg er misunnelig eller at jeg ikke unner h*n hjelpen, men det er bare tull. Jeg er veldig glad i h*n, og jeg er glad h*n fikk hjelp i "tide", men her synes jeg det syes puter under armene på folk, for ikke snakke om hva skattepengene skal gå til... :nei:

Er det urimelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rannva i.i.
Skrevet

Jeg er enig, dette høres rart ut. 20% er faktisk ganske mye. Det er en hel arbeidsdag i løpet av uken. Andre kan ha enda større behov for fri til å trene, men skaffer seg ikke sykemelding for det.

På mannen min sin jobb får alle tilbud om en halvtime fri (husker ikke om det er hver dag eller 3 dager/uken, har variert litt) og det synes jeg er et supert tilbud. Men da er det likt for alle og ingen sykemelding i bildet.

Gjest Tigress
Skrevet

Dæven , det skulle eg hatt - fri ein dag i veka for å trene! Hui! Tru om ikkje eg har nokre vondtar her og der, jau, eg har litt vondt i ræva, slik at eg kan sjukemelde meg??

Skrevet

Det høres rimelig spesielt ut, med mindre personen har eneansvar for barn eller noe.

Man kan få sykemelding for trening i behandlingsøyemed, men neppe hvis treningen ikke krever en behandler som må være tilstede i arbeidstiden, f.eks fysioterapeut.

Saken er kanskje at din bekjente ikke kommer seg igang med trening i tillegg til full jobb i startfasen etter oppholdet. Da kan det være en god investering å sykemelde h*n til trening i en periode, for å prøve å få personen inn i en god sirkel, der h*n etter en tid kan ta ansvaret helt selv.

Det er grunner til at h*n ble overvektig, og grunner til at h*n trengte et institusjonsopphold for å ta fatt i det. H*n trenger kanskje mye støtte for å stå i det. Alternativet, å skulle klare seg helt selv, betyr kanskje å legge på seg 30 kg til de neste 10-15 årene. Det blir det mer sykemeldinger av.

Skrevet

Synes det er litt rart, men ikke helt urimelig. Det er aksept av overvekt som en sykdom, noe som helt klart er tilfelle hos denne personen.

Skrevet

Kanskje h*n følger spesielle timer for overvektige som kun foregår i vanlig arbeidstid?

Skrevet

nei, treningen er ikke spesiell, h*n går på et helt vanlig treningsenter og det er ikke noen spesielle opplegg der. Det er heller ikke en dag i uka, men 1,5 time "fri" hver dag, noe som også gir merarbeid for oss andre, da ledelsen ikke vil/kan ansette en vikar for 1,5 time jobb hver dag.

H*n er singel og har ingen barn, så det er ikke tid som spiller noen rolle. Jeg hadde skjønt det om det var de første par ukene bare det dreide seg om men nå har det vært sånn i over en måned og det virker som det skal fortsette en stund. Før eller senere må man vel regne med at h*n skal ta ansvar selv?

Skrevet

Jeg har en ide! Hva om vedkommende bryr seg om sitt, og du bryr deg om ditt?

Gjest Tigress
Skrevet

Vel, la meg gjere eit sjeldant forsøk på å vere postiv: det kan vel vere at både legen og arbeidsgivaren tenkjer at det er betre om han får fri til å trene enn at han ikkje gjer det og endar som sjukemeldt - det blir jo dyrare i lengda.

Eg skjønar godt at du reagerer, det verkar som om nokon berre skal få sleppe å ta noko ansvar for livet sitt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hvis det betyr merarbeid for de andre, så blir det jo ts sin sak.

Jeg syns det høres rart ut. Om overvekt er en sykdom, tja, jeg syns hvertfall at man burde fokusere på at det å være overvektig delvis er et valg på et eller annet plan, og at man har selv mulighet til å bidra for å endre vekten. Det nytter ikke å sette seg ned og forvente at noen skal fikse en, eller at det ikke krever egeninnsats. Jeg syns det er litt drøyt å forvente at man ikke skal ofre noe, i form av å gjøre den innsatsen det er å trene utenom arbeidstid. Det er dyrt å ha folk sykemeldt på den måten over lengre tid. Det eneste jeg kan komme på, er dersom denne personen har en spesiell helsetilstand som gjør at h*n ikke klarer å trene hvis h*n har normal arbeidsdag.

Skrevet

jeg bryr meg om 'mitt' for dette går utover min jobb.. det er jo jeg som sitter igjen og må gjøre jobben for vedkommende!

Gjest StoreSky
Skrevet

Man kan få trening på grønn resept! Istede for piller (tilfellet her slankemed.) så får man trening! Ikke rarere enn det.

Er endel sykdommer som sikkert kunne vært bedre av at man fikk trening på grønn resept sammen med sykemelding. Ofte er jo alternativet sykemelding uten krav til "egen aktivitet for å bli frisk".

Skrevet
Vel, la meg gjere eit sjeldant forsøk på å vere postiv: det kan vel vere at både legen og arbeidsgivaren tenkjer at det er betre om han får fri til å trene enn at han ikkje gjer det og endar som sjukemeldt - det blir jo dyrare i lengda.

Eg skjønar godt at du reagerer, det verkar som om nokon berre skal få sleppe å ta noko ansvar for livet sitt.

hvis h*n selv hadde valgt å gå ned til 80% stilling fordi h*n ville ha bedre tid til å trene.. men vi snakker om en som sier "åh legen min er så snill han" og "jeg får jo betalt for å trene"!

Ganske provoserende!

Skrevet
Hvis det betyr merarbeid for de andre, så blir det jo ts sin sak.

Bryr du deg like mye om alle sykemeldinger, eller bare de du personlig synes høres "rare" ut? Vi vet tross alt null og niks om vedkommendes andre problemer, og det gjør vel egentlig ikke trådstarter heller. Alt trenger ikke være slik som det ser ut som.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Bryr du deg like mye om alle sykemeldinger, eller bare de du personlig synes høres "rare" ut? Vi vet tross alt null og niks om vedkommendes andre problemer, og det gjør vel egentlig ikke trådstarter heller. Alt trenger ikke være slik som det ser ut som.

Nei, det kan være andre ting som ligger bak, som jeg også nevnte. Jeg kan tenke meg at f.eks. for personer med ME, psykiske problemer eller andre lidelser som ikke er så synlige for andre, så er det ikke noe særlig å gå rundt og bli mistenkeliggjort av de andre. Men hvis man får inntrykk av at personen bare er fornøyd med et ekstragode som ikke skyldes sykdom, så skjønner jeg at det kan virke provoserende.

Gjest Gjest_positiv_*
Skrevet

All honnør til denne legen som viser evne og vilje og forståelse for et stort problem for denne personen.

Skrevet

Hvorfor er det sånn at hver eneste gang noen blir overrasket eller provosert av noen 'rare' ordningen andre har fått, da MÅ det jo være noe i tillegg i bakgrunn? Det kan jo absolutt ikke være at noe faktisk er urimelig?

Spesielt hvis en da tar at vedkommende kommenterer på jobb at 'legen er så snill'?

Gjest Gjest_sommernatt_*
Skrevet

Jeg kjenner mange som "forgyller" sykemeldingen sin rett og slett fordi de egentlig syns det hele er litt flaut. Det ligger nok helt sikker mer bak en at "legen min er snill og gir meg fri til å trene"....

Skrevet

Jeg synes forslaget om at alle passer sine egne saker, er et godt forslag. Det blir merarbeid for mine kolleger når jeg er hjemme med migrene, sykt barn, vrikket ankel også, det betyr ikke at de skal bry nesa si med noe som helst.

Jeg kjenner noen som har vært på opplegg som NIMI har, Ebeltoft, Tonsåsen etc. Og hvis man mobiliserer en bitteliten tøddel av empati og forståelse for hvor mange år som syk og svært overvektig man må ha for å få dekket slike opphold av trygdeetaten, hva som ligger bak, hva dette koster - ikke minst i "ettervern" og videre oppfølging, så handler dette virkelig IKKE om "lubne" folk som får tid til å trene sånn uten videre.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...