Gå til innhold

Ikke hade på film

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Fordi de er uhøfflige =)

(de som skriver manuskriptet, ikke amerikanere generelt...itillfellet noen skulle kverulere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Sier de rett og slett ikke hadet i USA når de snakker i telefonen, eller er det en film-ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på akkurat det samme! Virker så unaturlig å ikke avslutte liksom. Noen som vet hva det kommer av? Høres det "ukult" ut med hadet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det fins "nei-ord" som man ikke bør bruke på film/serier. Ord som hadet har en viss negativitet i seg. Tror de rett og slett bare kutter det ut av slike grunner.

Hei/hallo- blir vel brukt helt uten videre? Iallefall i større grad enn farvel eller hadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadet er et norsk ord. I amerikanske filmer snakker de amerikansk. Da er det jo helt naturlig at de ikke sier ordet "hadet". De sier vel "bye" eller noe slikt istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farao på ferie

http://www.eonline.com/gossip/answer/index...ba-47b1be52c322

"Why include words like goodbye when those precious milliseconds could be filled with an exploding semi, or helicopter chase or scuba-diving cats? Goodbye is a waste. Americans don't want goodbye. We want action! And Carmen Electra! And animals!"

"It's possible that some filmmakers think it slows down the action if characters say things like, hello, goodbye and 'Sorry, I have to commandeer your car for the sake of homeland security'."

Besides, he adds, how come movie and TV characters never close the door when they enter the room?

Story flow, child, story flow. Goodbye sounds natural in real life, but on celluloid, to our sophisticated moviegoing ears, it sounds awkward and unnecessary.

"And amateurish," adds Michele Alexander, a screenwriter[...] "Every word in your script should mean something and move the story along"."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaneren

Aner ikke hvorfor de ikke sier "hadet" på amerikanske filmer, men vanlige folk sier det ihvertfall når de skal legge på. Vel, de sier selvsagt ikke "hadet" da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Story flow, ja, men jeg irriterer meg alltid så innmari over at de ikke sier hadet (eller tilsvarende på sitt språk), ikke låser bilen, ikke låser døra og så videre og så videre. Kanskje man burde lage en kortfilm hvor hovedpersonen får grisekjeft for bare å legge på, bilen hans blir stjålet og alle andre naturlige konsekvenser av sånne film-utelatelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Story flow, ja, men jeg irriterer meg alltid så innmari over at de ikke sier hadet (eller tilsvarende på sitt språk), ikke låser bilen, ikke låser døra og så videre og så videre. Kanskje man burde lage en kortfilm hvor hovedpersonen får grisekjeft for bare å legge på, bilen hans blir stjålet og alle andre naturlige konsekvenser av sånne film-utelatelser.

:fnise: Har også lagt merke til at hvis noen banker på en dør i en film så åpnes døren innen et par sekunder, som om personen innenfor alltid står rett bak døra og venter på at noen skal banke. Hvis noen mot formodning ikke åpner øyeblikkelig så betyr det gjerne at de er bevisstløse, døde eller kidnappet :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg kjenner opptil flere amerikanere som ikke sier hadet når de legger på, heller noe som "aight, talk to you later", "see you soon", "have fun", "aight, thanks" eller hva som passer seg å avslutte akkurat den samtalen med. Evt andre ord som brukes som hadet, men som ikke akkurat er "bye", om du forstår.

Men vet ikke om det var sånn du mente, kanskje du heller mente å bare legge på uten noen form for avslutning? For det kan jeg ikke huske å ha sett så innmari ofte på film. Men så legger jeg ikke så veldig godt merke til sånne ting heller da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe jeg har også tenkt på dette mange ganger. Litt irriterende fordi det er så unaturlig, men skjønner jo at det er av grunner som Farao på ferie siterte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sitatet, Farao. Jeg synes nå den begrunnelsen som var gitt der var noe tåpelig, da, men det er nå meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Sånt henger jeg meg også opp i!

Og når damene blir pult bak i taxien på vei til fint selskap - at de orker å gå rundt med sæd rennende nedover lårene! Det må jo lukte skikkelig kjønn av dem under finkjolen???

Ta bilkjøring på film; hvordan har det seg at de alltid greier å holde seg på veien når de aldri ser på den, men på sidemannen?

Når de avtaler å møte noen på en kafè e.l. bestiller de gjerne både mat og drikke, men smaker ikke ikke på det engang før de må avgårde!

Tror dette kunne blitt en langfilm, jeg... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ta bilkjøring på film; hvordan har det seg at de alltid greier å holde seg på veien når de aldri ser på den, men på sidemannen?

Jeg har hørt at alle slike bilscener blir gjort på "skinner", dvs at det er sjåføren ikke faktisk kjører bilen selv. Dette fordi det visstnok skal være uhyre vanskelig å spille samtidig som man kjører.

Når de avtaler å møte noen på en kafè e.l. bestiller de gjerne både mat og drikke, men smaker ikke ikke på det engang før de må avgårde!

Dette har jeg sett mye av - sløs av både penger og ressurser. Det irriterer! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg har hørt at alle slike bilscener blir gjort på "skinner", dvs at det er sjåføren ikke faktisk kjører bilen selv. Dette fordi det visstnok skal være uhyre vanskelig å spille samtidig som man kjører.

Joda, jeg vet jo det, men det irriterer meg likevel veldig, for det ser ikke troverdig ut. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kunne blitt en langfilm, jeg... :fnise:

Det plager meg også!

Skal hovedpersonen gjennom frokost, lunsj og middag blir det nok en langfilm, ja.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...