Anniej Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 (endret) Noen som så dokumentaren Reflektor: Velkommen til Norge?!? Følger en familie fra kongo gjennom hele prosessen med å flytte hit til norge? En av de mest fantastiske dokumentarene jeg noen gang har sett, og for noen herlige mennesker. Jeg blir nesten flau over oss nordmenn, hvordan vi velger å møte nye landsmenn! Mennesker som er ressurserke og har lyst til å integrere seg blir behandlet som ingen ting.... Ønsker den familien lykke til..... Om programmet Endret 28. januar 2008 av Anniej
Munachimso Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Så den ja. Var ordentlig trist å se barna komme gråtene hjem fra skolen pga mobbing og lærere som ikke brydde seg. Ingen tvil om at det er tøft å komme til et nytt land og lære seg kultur og språk, og Norge er spesielt vanskelig tror jeg, siden vi er så lukkede. Ønsker dem alt godt i framtida
Kanutten Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 JEg fikk også med meg dokumentaren. Synes det er skikkelig trist hvor kalde og rserverte vi normenn er. Ett morshjerte gråter når man ser barn har det vondt pga mobbing, som man skal ha ulltolleranse for på skolen. Ønsker familien lykke til
Anniej Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2008 Ja vi nordmenn er noen skruer.... Er jo så lite som skal til, ett vennlig smil og noen gode ord! Men er jo ikke rart barn oppfører seg sånn på skolen, når man ser hvor reservert de voksene var for å ta kontakt med familien.... Man lærer jo mye av å se på sine foreldres oppførsel! Nettopp kommet hjem fra USA, og der startet man små samtaler med alle, over alt. Noen ganger veldig overfladisk, men syns nå det er bedre enn bare å snu hodet og ikke interessere seg noe.... Forhåpentligvis ordner det seg for dem.....virket ikke som de ville gi seg:)
treningsjenta Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Jeg så også på denne og brant meg ved de stakkars barna som blir utsatt, de er j totalt uskydlige. MEN jeg reagerte litt på noen små ting, var det Norge som hentet dem? siden det var intervju og slikt? på en annen side virket det som de fikk alt servert på gullfat, men å kjøpe seg adidas jakker og slikt hadde de råd til. Mor gråt over at hun ikke visste hvordan hun skulle klare jobb og barn samtidig, noe som mange klarer.. men servere grandiosa gjorde hun (nå var dette kanskje bare et enkelt tilfelle da) sist men ikke minst, de var så ulykkelige og rasende over staten Norge som ikke hjalp dem med familien. Men reagerte også på nordmenn ja, hvordan de så kalde tok dem imot. Gikk på andre siden av gaten. ikke hilste på dem eller noe slikt...
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Jeg så også på denne og brant meg ved de stakkars barna som blir utsatt, de er j totalt uskydlige. MEN jeg reagerte litt på noen små ting, var det Norge som hentet dem? siden det var intervju og slikt? på en annen side virket det som de fikk alt servert på gullfat, men å kjøpe seg adidas jakker og slikt hadde de råd til. Mor gråt over at hun ikke visste hvordan hun skulle klare jobb og barn samtidig, noe som mange klarer.. men servere grandiosa gjorde hun (nå var dette kanskje bare et enkelt tilfelle da) sist men ikke minst, de var så ulykkelige og rasende over staten Norge som ikke hjalp dem med familien. Men reagerte også på nordmenn ja, hvordan de så kalde tok dem imot. Gikk på andre siden av gaten. ikke hilste på dem eller noe slikt... De var vel kvoteflyktninger tipper jeg, siden de ble valgt ut fra en flyktningeleir. Så de ble vel "hentet" av Norge. Penger til adidasjakker har de tatt fra introduksjonsstønaden sin. Omtrent 120000kr i året (+ barnetrygd og evt andre tillegg de får - bostøtte feks). Koblingen mellom å klare barn og jobb, og servere grandiosa tok jeg ikke... De var da ikke akkurat rasende på staten for at de ikke hjalp dem med lillebrødrene, var vel mer dypt fortvilet og deprimert. Klart det er forferdelig å ha mindreårige familiemedlem langt vekke fra deg, som du frykter kan dø. Bra det ordnet seg til slutt. Nordmenn har litt å lære av afrikanere med det å ta i mot fremmede i nabolaget. En ting jeg synes var litt rat, var at staten avslo første familiegjenforeningssøknad pga manglende jobb. Det er jo ikke meningen at flyktninger skal ha en fast/fulltids jobb i introduksjonsprogrammet, det skal de forhåpentligvis bli kvalifisert til etter de 2 årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå