Gå til innhold

hvilken farge til trehvitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en ganske fin hytte hvor alt går i trehvitt. vel, etter mange år har det begynt å gulne, men.. problemet er at mine foreldre begynte på et maleprosjekt som de aldri har gjennomført, så enkelte dører og vinduskarmer er blå, sånn halvferdig gjort. lite pent med andre ord.

så. planen er nå å fullføre dette, men hvilken farge er fin til trehvitt? møblene er i typisk hyttestil, men det kunne jeg tenke meg å gjøre noe med etterhvert.

hva med mørkegrå? hvitt? brunt eller beige? takker for innspill!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange farger som kan gå til trehvitt, kommer an på smak og behag ;) Noen ønsker å bevare hytten mest "hyttete", og da kan de tradisjonelle fargene passe godt til, det vil si bondeblå, grønt og bonderødt. Da hører også rosemaling, messing og slikt til, og man kan også lasere en del for eksempel lister, gerikter eller kjøkkeninnredning.

Ønsker man å få det lysere, kan det å lute det trehvite være en idé, men vær obs på at du da må avlute det senere om du ønsker å gjøre noe med det. Eller du kan bruke litt lysere farger. En helt lys grønnfarge kan være bra, eventuelt en lysere variant av treverket, altså en lysere gul, f.eks 1005 Y20R.

Ellers så går jo det som sagt i smak og behag, selv om det er enkelte ting som går mens andre overhodet ikke fungerer. Jeg vil anbefale deg å sette deg en langsiktig plan på hvordan du ønsker det skal se ut om noen år når du er ferdig. På den måten er det lettere å få en helhet, og man kan da overleve med typiske hyttemøbler over en tid. Om du ikke liker møblene, så er det jo mulig å ha noen tepper/trekk over de i mellomtiden :)

Personlig ville jeg malt vinduene hvite slik at lyset reflekteres best mulig inn i hytta, men ville ikke malt dørene hvite før jeg evt gjorde noe med veggene/panelet. Dette fordi lyse dører i et lite rom hvor "alt annet" er mørkt, vil bli veldig synlig og man oppfatter rommet som litt mer rotete.

Du kan finne en del tips og ideér på ifi

Lykke til!!

vi har en ganske fin hytte hvor alt går i trehvitt. vel, etter mange år har det begynt å gulne, men.. problemet er at mine foreldre begynte på et maleprosjekt som de aldri har gjennomført, så enkelte dører og vinduskarmer er blå, sånn halvferdig gjort. lite pent med andre ord.

så. planen er nå å fullføre dette, men hvilken farge er fin til trehvitt? møblene er i typisk hyttestil, men det kunne jeg tenke meg å gjøre noe med etterhvert.

hva med mørkegrå? hvitt? brunt eller beige? takker for innspill!! :)

Skrevet

en litt lun gårfarge til det blåe?

Skrevet (endret)

Jeg vil foreslå at dere laserer treverket i en typisk hyttenyanse av blått eller lysegrått. Da ser en strukturen igjennom fargen, og bevarer hyttepreget.

Meget fint :)

Endret av Vici
Gjest Marillia
Skrevet (endret)

Noe konkret råd til deg, har jeg dessverre ikke, men her er en link til en reportasje på Hyttelivs hjemmesider: Nyoppusset tradisjonshytte. Ellers er det masse fine tips å få om man surfer litt på Finn, og ser på hytter til salgs.

Ellers er Aftenspostens Hyttemagasinet også vel verdt en titt på!

Jeg tror jeg hadde tenkt litt langsiktig om jeg skulle malt noe på ei hytte. Og da valgt farger etter en plan. Ønsker du på sikt å bytte ut den røde hyttesofaen med en brun skinnsofa, er brunt eller hvitt bedre enn blått til vinduskarmer og lister. Gardiner er i dag billig, og om du låner med deg forskjellige fag, og noen puter, ser du lettere hvilke farger som passer. Det hele kommer an på hvor mye du vil legge i dette nå, og hvor langt frem du tenker resten av utskiftingen.

Lykke til!

Endret av Marillia
Skrevet

tusen takk for svar alle! :)

og fine linker. den nyoppussa hytta ligna faktisk på vår, men vår er enda høyere under taket. siden jeg er alene om interessen for å fikse den opp, bør jeg kjøre det enkelt, dvs kun ta dører og vinduer for å får en slags helhet. men å male alt hadde vært lekkert ja.

så fine skinn forresten! hvor får man kjøpt sånne da, og hva koster de?

foreløpig tenker jeg kanskje hvite vinduskarmer og grå dører. hmm.. det blir ikke rotete inntrykk når ikke alt går i samme farge da?

Gjest Marillia
Skrevet

Skinnene er kjøpt på Living, men jeg aner ikke noe om pris.

Gjest Marillia
Skrevet

Her er link til hjemmesiden til Living og der er også prisene på forskjellige skinn.

Skrevet
Her er link til hjemmesiden til Living og der er også prisene på forskjellige skinn.

takk! :)

fine skinn og de kosta ikke så mye heller. bare så synd at vi ikke har living her i trondheim. får ta meg en runde, kanskje andre kjeder har skinn til en ok pris. ikea har jo hvite. men jeg likte de som var grå og hvit i den reportasjen. også de grå på living, og de brune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...