Gå til innhold

Oppskrift på focaccia-brød som blir luftig og godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt å lage dette før, men da synes jeg det ble ganske flatt og uten luft. Hos en venninne har jeg spist et som ble skikkelig luftig og godt, men hun har ikke oppskriften lengre.

Har noen av dere en god oppskrift på lur? :) Jeg skal lage en god middag til mannen min i morgen, så jeg setter pris på all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke oppskrift på focacciabrød, men prøvde oppskriften til Tine på chiabattabrød som ble svæææært godt!!

Mulig focacciabrødet deres er like godt??

Lykke til!!!

Jeg har forsøkt å lage dette før, men da synes jeg det ble ganske flatt og uten luft. Hos en venninne har jeg spist et som ble skikkelig luftig og godt, men hun har ikke oppskriften lengre.

Har noen av dere en god oppskrift på lur? :) Jeg skal lage en god middag til mannen min i morgen, så jeg setter pris på all hjelp!

Skrevet

Takk for forslag, det hørtes veldig godt ut :)

Er det noen som har en oppskrift de har prøvd ut?

Gjest _Leela_
Skrevet

Har ikke oppskrift her, men vårt triks er å ikke ha i for mye mel. Dvs at når jeg sette deigen til heving er den fremdeles ganske seig og klissete. Blir veldig luftig og knallgodt. Har testet dette på pizza og bolledeig også og innser nå at jeg før knadde altfor mye mel inn i deigen slik at den rett og slett ble litt tung.

Gjest nextlife
Skrevet

Har ikke akkurat noen oppskrift, men slik gjør jeg det :

5-6 dl hvetemel

3/4 av en pakke tørrgjær

flaksalt, grovmalt pepper, timian

1/2 dl olje (oliven, raps e.l)

lunket vann til passe konsistens

Bland tørrgjær og krydder i melet(du kan bruke annet krydder, eller la være om du vil)

Bland inn olje,- og vann til deigen blir passelig. Jeg har digen ganske løs, men ikke klissete (om du skjønner)

La deigen heve ca 30 min.

Elt deigen, og trykk den ut til en firkant. Denne oppskriften er ganske liten, og passer til ei ildfast form (lasagneform e. l)

La den heve seg godt opp.

Jeg stikker hull i deigen, fyller litt olje i disse hullene. Dette gjør jeg når den har hevet litt, men ikke ferdig.

Pensle med olje, strø på ønsket krydder, flaksalt samt gjerne oliven, soltørket tomat e.l lignende

Stekes i ca 15-20 min ved 200 grader.

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet

Mitt beste tips er å kna deigen skikkelig, minst 10 minutter.

Da utvikles glutenet og deigen hever godt og blir luftig.

Når du skal bake den ut kna minst mulig på den, bare trykk den lett ut på plate eller i form og la deigen etterheve.

Pulverheksa ii

• 1 år senere...
Skrevet
Denne oppskriften har jeg brukt flere ganger:

Verdens beste foccacia

Og den blir alltid like vellykket :)

Har også laget den noen ganger. Den er fantastisk!!! Beste jeg har smakt :)

Skrevet
Denne oppskriften har jeg brukt flere ganger:

Verdens beste foccacia

Og den blir alltid like vellykket Happy.gif

Har også laget den noen ganger. Den er fantastisk!!! Beste jeg har smakt Happy.gif

Jeg må også gi min stemme til denne oppskriften. Blir veldig bra! Jeg foretrekker en ganske mild olivenolje og elter ikke noe særlig, bare rører den klissete deigen sammen. Tror den smaker like godt for det, men må spises med en gang, evt. fryses.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...