Gå til innhold

Deltidstilling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Missy_*
Skrevet

Jeg er i en deltidstilling, og trives greit med det. Men orker ikke å jobbe fulltid, da jeg sliter litt med depresjoner og blir veldig utbrent. Økonomisk er jo dette litt tøft, så er det mulig å få noe stønad ved siden av?

Er det noen som er i samme situasjon eller som vet?

Setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har dessverre ikke krav på noe mer. Hvis du blir syk og ufør og bare har f.eks 50% stilling får du bare utbetalt 66% av 50% stilling. Har vært i samme situasjon og vet at det er en økonomisk utfordring.

Skrevet

Jeg har detpå samme måte og klarer å jobbe max 80%. Må ha litt tid å komme meg på etter en dag med jobbing.

Jeg har innfunnet meg med situasjonen, og at det er et valg jeg har tatt av fri vilje. Det er hardt økonomisk, men det går med god støtte fra mannen min :) Og håper at jeg en dag kan finne tilbake til energien min og det gode humøret mitt slik at jeg slipper de tunge dagene med depressive tanker og lite energi..

Skrevet
Jeg er i en deltidstilling, og trives greit med det. Men orker ikke å jobbe fulltid, da jeg sliter litt med depresjoner og blir veldig utbrent. Økonomisk er jo dette litt tøft, så er det mulig å få noe stønad ved siden av?

Er det noen som er i samme situasjon eller som vet?

Setter pris på svar:)

Du bør jo snakke med din lege/psykolog. Det skjer jo ikke noe før du gjør noe....

desverre vil du komme dårlig ut av det økonomisk om du skulle bli syk. Det kan hende du har krav på uføre eller delvis rehabilitering.

Du kan også bestille time på Nav...de kan hjelpe deg på veien.

det kan hende ting er tungt for deg nå,men de kan bidra med mye for deg.

Skrevet

Dersom lege og nav kommer fram til at du ikke har 100% arbeidsevne kan du ha rett på å få uførepenger utover lønna di, men da må du gjennom en ganske lang prosess med sykmelding, attføring/rehablitering og kartlegging av restarbeidsevne. Snakk med legen din, hvis du har en sykdomshistorie kan det hende veien ikke er like lang, ikke vet jeg.

Men jeg tror nok ikke du har rett på noen stønad uten videre om du selv vurderer det til at du ikke orker jobbe mer enn deltid.

Skrevet
Dersom lege og nav kommer fram til at du ikke har 100% arbeidsevne kan du ha rett på å få uførepenger utover lønna di.

Dette stemmer dessverre ikke. Du får ingenting utover lønnen i 50% stilling. Hvis du blir 50% ufør nå får du enda mindre utbetalt enn du har i dag. Det er mange kvinner i helsevesenet som rammes hardt økonomisk den dagen de ikke klarer arbeidspresset mer. I helsevesenet er det mange som ikke orker å jobbe full stilling. Det er også mange som ikke får full stilling selv om de ønsker det selv.

Skrevet
Dette stemmer dessverre ikke. Du får ingenting utover lønnen i 50% stilling. Hvis du blir 50% ufør nå får du enda mindre utbetalt enn du har i dag. Det er mange kvinner i helsevesenet som rammes hardt økonomisk den dagen de ikke klarer arbeidspresset mer. I helsevesenet er det mange som ikke orker å jobbe full stilling. Det er også mange som ikke får full stilling selv om de ønsker det selv.

Er du sikker på dette? Man kan jo være prosentvis ufør (men det står noe om minst 50% nedsatt inntektsevne), se her og her.

Skrevet
Er du sikker på dette? Man kan jo være prosentvis ufør (men det står noe om minst 50% nedsatt inntektsevne), se her og her.

Det stemmer at man kan være prosentvis ufør. Det kan TS også hvis h*n oppfyller kriteriene, men det betyr at TS får enda mindre utbetalt enn h*n gjør nå. Hvis TS hadde jobbet 100% stilling og ble 50% ufør ville h*n fått mer enn i 50% stilling nå uten å være ufør.

Skrevet (endret)
Det stemmer at man kan være prosentvis ufør. Det kan TS også hvis h*n oppfyller kriteriene, men det betyr at TS får enda mindre utbetalt enn h*n gjør nå. Hvis TS hadde jobbet 100% stilling og ble 50% ufør ville h*n fått mer enn i 50% stilling nå uten å være ufør.

Er nok redd for at du har rett ja...

Prosentene regnes av den stillingen man HAR (er ansatt i), ikke hva man "kunne ha hatt".

Man får nok ikke mere enn det man "i utgangspunktet" hadde..

Endret av Ugla
Gjest Gjest_Missy_*
Skrevet

Det må da telle for noe at jeg ikke er helt inaktiv i abeidslivet...at jeg prøver å være der ute, men ikke takler 100% stilling...

Nå skal jeg til lege i dag og prate om det og se hva som kan gjøres....egentlig er de dagene jeg jobber forferdelig tunge. Er så utbrent og sliten...huff...trodde jeg skulle takle alt dette, men jeg føler jeg er i ferd med å bryte sammen...

Skrevet
Det må da telle for noe at jeg ikke er helt inaktiv i abeidslivet...at jeg prøver å være der ute, men ikke takler 100% stilling...

Det teller jo. Hvis du blir så utbrent at du ikke kan jobbe og blir ufør, får du utbetalt 66% av den lønna du har nå.

Skrevet

Spørsmålet er om du ER ansatt i 100% stilling, og 50% sykemeldt. Eller ansatt i "bare" 50%?

Jeg var igjennom "samme prosess" for noen år tilbake. Orket ikke min 100% stilling, men kunne tenke meg ca 60%.

Fikk anbefalt å IKKE si opp, men søke om permisjon, for å fortsatt ha mine rettigheter "fullt ut".

Men alt det du lurer på, bør du kunne få svar på, ved å kontakte NAV.

Lykke til, TS.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...