Gjest Rosin Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Ref artikkel http://www.yeye.no/helse/article1560624.ece som jeg fant via nettavisen. Er dette noe dere tenker på i hverdagen? Jeg har blitt litt obs på det den siste tiden. Jeg har alltid brukt lite sminke, og prøver nå å kutte ned på andre kosmetikkprodukter som bodylotion og kremer etc. Dette både av hensyn til egen helse og miljø. Jeg har også gått over til fast sepe fra flytende sepe. Hva med dere? Er det jeg som er overhysterisk?
Tabris Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 (endret) Det er slett ikke overhysterisk å være bevisst, og jeg synes det er trist hvis man faktisk blir stemplet slik - eller selv tror man er det - bare fordi man tenker litt lenger enn hva reklamen vil man skal gjøre. Selv bruker jeg minimalt av slike produkter, og bortimot kun det jeg trenger for å opprettholde vanlig hygiene. Jeg bruker f.eks ingen kremer eller sminke i hverdagen, og det jeg bruker kjøper jeg i helsekostbutikker eller på The Body Shop. Endret 28. januar 2008 av Tabris
Kraistin Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er også skeptisk til mye...Jeg bruker vanlig sminke, men så klæsjer jeg heller ikke på med foundation ol. Vurderer å kjøpe meg mineralfoundation.Men ellers bruker jeg Dr. Hauscka til ansiktet. Foreløpig bruker jeg en body lotion fra Body Shop, som ikke inneholder parebener eller andre skadelige stoffer. Har funnet ut at de "rene" produktene er bedre for huden min og, den har aldri sett bedre ut! Venninna mi jobber på Helios, og når de var på et seminar og lærte om Dr. Hauschka, fikk de vite at "man skal ikke smøre noe på huden, som man ikke kan spise!" Dermed måtte de spise kremer fra Dr. Hauschka, og ingen fik varige mén:P
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Jeg tenker på det, og bruker endel produkter uten parabener, plantebaserte og gjerne med miljøvennlig(ere) emballasje. F eks dusj- og håndsåpe og bodylotion fra Jason, rensemelk fra dr Hauscka og sjampo og balsam som helst ikke inneholder verre parabener enn methylparaben (bruker for tiden produkter fra John Frieda - noen inneholder ikke parabener, andre gjør det - fordi jason-sjampoen fungerte heller elendig over tid). Av ansiktskrem bruker jeg akkurat nå A-creme (uten parfyme), har ellers brukt Jason det siste året. Akkurat ansiktskrem trenger jeg, har prøvd å klare meg uten over tid, men får tørr eksem... Bruker ikke så ofte sminke fordi jeg jobber hjemmefra, men er ikke så bevisst på hvilke merker jeg bruker annet enn at jeg bruker endel mineralsminke og unngår produsenter som tester på dyr. En av grunnene til at jeg er delvis bevisst på dette er nok egentlig at jeg ikke trivdes med de "vanlige" dusjsåpene etc som tørker ut huden og lukter sterkt. Etter å ha lest litt om parabener etc har jeg begynt å handle mer på helsekost eller i hvert fall blant de mildeste produktene de har i butikken. Ellers kunne jeg ønske meg at det ble mer bevissthet rundt emballasje. (forresten inneholder mange Body Shop-produkter parabener og andre mindre bra ingredienser, det eneste positive med BS er at de ikke tester på dyr og har endel rettferdig handel-prosjekter)
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Er decleor ille? De skal være noen av de mest naturlige produktene på markedet...
Gjest StockDama Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Det har jeg faktisk aldri tenkt på, og bekymrer meg ikke nevneverdig, men jeg ville ikke krangla om de fjernet de skadelige produktene fra markedet totalt.
Gjest Rosin Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 (forresten inneholder mange Body Shop-produkter parabener og andre mindre bra ingredienser, det eneste positive med BS er at de ikke tester på dyr og har endel rettferdig handel-prosjekter) Ja, dette har også jeg lagt merke til. F.eks. fant jeg Cyclomethicone på innholdsfortegnelsen på et produkt der. Det samme gjelder forøvrig krem fra apoteket (cosmica serien). Er decleor ille? De skal være noen av de mest naturlige produktene på markedet... Hm, jeg mener jeg har lest at de ikke blant de sunneste produktene. Men jeg har nettopp kvittet meg med div decleor produkter som jeg hadde stående, så jeg har ingen innholdsfortegnelser å sjekke. Og på nettsidene deres er det ikke fullstendig oversikt over ingredienser, bare utvalgte ingredienser under menyen "composition". Kanskje ikke så tillitsvekkende? Hvis de var så rene ville jeg iallfall publisert hele listen, slik at folk kunne se det og sammenligne. Godt å høre at det er flere som tenker i samme baner, og at jeg ikke er overhysterisk. Det er nok vanskelig å totalt unngå produkter som ikke inneholder noe skadelig (eller noe som man tror er skadelig). Jeg har iallfall ikke nok kunnskap om hva som er skadelig, men bruker gronnhverdag.no som mitt oppslagsverk. Nøkkelen er vel å minimere forbruket av produkter generelt. F.eks. har egt kroppen behov for bodylotion, eller er det noe man innbiller seg. Og det å ikke dusje så ofte, det er jo også i tråd med hva hudleger anbefaler. Er det forresten noen som vet om rene oljer fra apotek eller helsekost, f.eks. jojoba og hvetekimolje er "problematisk" å bruke? Jeg skulle jo ikke tro det. Hvis det står på flasken at det kun inneholder (kaldpresset) olje, så er vel dette 100% naturlig, eller ?
Gjest StoreSky Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Jeg bruker lite sminke til dagling (kun maskara) Men når det gjelder body lotion så går jeg for parfyme og annet dritt-fritt. (skjønner ikke halvparten av parabener og gud vet hva )
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Er det forresten noen som vet om rene oljer fra apotek eller helsekost, f.eks. jojoba og hvetekimolje er "problematisk" å bruke? Jeg skulle jo ikke tro det. Hvis det står på flasken at det kun inneholder (kaldpresset) olje, så er vel dette 100% naturlig, eller ? Det hender oljer er tilsatt konserveringsmidler - noen oljer er mer nedbrytelige enn andre, men da skal det stå. parabener tror jeg brukes mest i produkter som inneholder både fett og vann, for å holde på emulsjonen. (forresten; jeg har en Decleor-maske, grønnleire og urter, og den inneholder kun 3% leire, og alle slags parabener. Hva de resterende noen og nitti prosentene er husker jeg ikke, men spesielt "ren" tror jeg nok ikke den er. Men den funker bra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå