Gjest KristinK Skrevet 6. april 2002 #1 Skrevet 6. april 2002 I dag har jeg oppdaget 3 eddekopper i huset hos oss. Vi hadde også i fjor en del edderkopper, og da er det ikke de små uskyldige, men skikkelig store og ekle. Jeg er overbevist om at man faktisk kan se hårene på kroppen deres om man kikker litt nøye etter og de står i ro. Grøss! Jeg har riktignok ikke edderkoppskrekk, men jeg synes heller ikke det er så koselig når disse dukker opp både her og der. Jeg har nå sprayet med insektspray, men er redd dette kanskje ikke hjelper så mye. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan bli kvitt sånne kjempe-edderkopper? Blir veldig glad for råd vi kan prøve ut. Vi har spesielt en litt "uggen" kjeller hvor de trives godt... Kanskje dere kan hjelpe oss? _________________ KristinK - Vi gifter oss 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-04-06 18:49 ]
Gjest Lea Skrevet 6. april 2002 #2 Skrevet 6. april 2002 Det er lurt å sparkle/tette alle sprekker i muren (hvis det er murvegger på kjelleren). Klippe vekk planter og gress som er i kontakt med muren og fjern alle edderkopper med støvsuger hvis du kan. Tøm posen etterpå. Med maus hjelper det å helle spillolje utenfor veggen der de kommer inn. Kanskje dette hjelper mot edderkopper også? Usj... hårete edderkopper er der verste jeg vet! 12
VinterFru Skrevet 6. april 2002 #3 Skrevet 6. april 2002 Slkie har jeg bodd sammen med også. Og jeg var redd for edderkopper.... Så tro meg jeg har forsøkt alt! Fant til slutt ut at det bare var slik. De kommer om våren og om høsten, ellers i året var de stort sett borte. I ettertid har jeg kommet over et superbra middel mot mindre edderkopper ( har ikke testet det på de store) I hagebutikk kjøper du en gul sprayboks som heter Fluespray. Dette er en form for nervegass som fungere utolig bra! Sprayet leiligheten 2 ganger i året og så aldrig mer små rare kryp. Følg bruksavnvisning på boksen.12
Gjest KristinK Skrevet 7. april 2002 #4 Skrevet 7. april 2002 Takk for tilbakemeldingene iallfall. Jeg fanget iallfall 3 edderkopper i går og får vel fortsette jakten innimellom. Sprayet veggene i går med JIF-spray i håp om at de kanskje skal rømme. Men det hjalp sikkert ikke. Det har seg sånn at vi leier bare her vi bor nå, så jeg tror ikke vi gidder å gjøre noe revolusjonerende med huset bare for å bli kvitt disse edderkoppene. Dessuten er det så mye sprekker og åpninger i kjelleren at det nok er håpløst og få tettet alle. Men takk for tipset. Hva er forresten spillolje og hvor får man kjøpt det? Det er jo verdt å prøve mener jeg. Man blir rimelig desperat av å ha slike kryp i huset, men det er tydeligvis ikke så enkelt å bli kvitt dem...12
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #5 Skrevet 8. april 2002 Heisann! Vi hadde MASSE store ederkopper før, og regnet med at det måtte vi bare leve med. Men hvis man er glad i dyr og har tid og mulighet, så har i allefall katten vår eliminert problemet!!
Jenny Skrevet 10. april 2002 #6 Skrevet 10. april 2002 Hei Jeg vet at det med å være redd for eddekopper er irrasjonelt (:noe man ikke styrer selv), men det er et veldig nyttig dyr, på mange måter. Og i normale mengder så hjelper de deg til og med (uten at jeg vet hva som skjer hvis det opptrer i unormale mengder:-)). Jeg har hage - og mange potteplanter - og dyrker eddekopper som mine hjelpere. Har du edderkopper i huset tyder det også på at du har et sunt hus, med god ventilasjon. Det er mange hus de ikke kan leve i på grunn av det er for tett - og tenk da på at det bor mennesker i sånne hus! Håper du etterhvert blir mindre engstlig for dem og mer glad i dem. Jenny1212[ Dette Innlegg er endret av: Jenny den 2002-04-10 23:04 ]
Gjest KristinK Skrevet 11. april 2002 #7 Skrevet 11. april 2002 Edderkopper gjør meg egentlig ingenting, men disse store edderkoppene er bare ekle og ubehagelige. Greit å ha edderkopper i huset man ikke ser hele tiden, men disse dukker opp i tide og utide. Skulle gjerne vært kvitt problemet uansett, og det ser faktisk ut til å ha hjulpet litt etter at jeg sprayet veggene hjemme. Får håpe det varer!12
Indira Skrevet 11. april 2002 #8 Skrevet 11. april 2002 Dæsken! Da hadde jeg en meget sunn hybel for et par år siden! Det var skikkelig store edderkopper, og jeg har totalt angst for de skapningene! Jeg var sikker på at jeg hadde fått med meg noe rart i bagasjen hjem fra India. For jeg har aldri før sett så store edderkopper i Norge! Jeg sov med Radar insektsspray under armen! Jeg gasset de ekle greiene med den, men de løp like fint avgårde! De må har krepert etterhvert, for jeg fant hvertfall masse edder-lik når jeg skulle vaske ut leiligheten.
Cassandra Skrevet 21. april 2002 #9 Skrevet 21. april 2002 På jern varen går det an å kjøpe noe som du stikker i kontaktene. De sender ut en lyd som skal holde eddisene borte. Jeg har snakket med sviger mor og hun hadde problemer med eddiser før, men nå er de en saga blott. Jeg har også hørt om andre som har blitt mer eller mindre edderkopp frie etter de anskaffet seg disse greiene. Jeg vet ikke hva det heter, men de vet det hos f.eks Claes Olhson....hm... er sikkert ikke slik det skrives...*s* Jeg ER dødelig redd eddiser!! Jeg skal snarest kjøpe sånne dingser og ber om at det skal hjelpe!! Jeg klarer ikke en gang å støvsuge dem. Jeg blir helt paralysert og rømmer huset hvis det ikke er noen som kan redde meg. Huff. Fra nå av og til vinteren er jeg helt paranoid. Jeg må sjekke vegger i alle rom... kan ikke vaske klær bare sånn uten viderøe... må sjekke sjekke sjekke sjekke sjekke sjekke..... Er jammen slitsomt å ha edderkopp skrekk.12
MissiS Skrevet 22. april 2002 #10 Skrevet 22. april 2002 Åååååhhhhh! De er så EKLE! Jeg er liiivredd... Sprayer ukentlig på utsiden av hele leiligheten med Radar og Permetrin (veldig effektivt, iallefall permetrinen ute). Forrige uke når jeg vaska på badet, satt det en liten (STOR)j.... oppi hjørnet og kikka på meg. Han var 3 cm lang. Jeg holdt på å dø... Heldigvis hadde jeg Radar i hus, så jeg fikk drukna han i det. Nei, grøss og gru...
aniN Skrevet 22. april 2002 #11 Skrevet 22. april 2002 *grøsse* Sånne store med hår på kommer på besøk hos meg og. Vi bor i sokkelleilighet og det kryr av disse store.. Hakke sett en vanlig edderkopp på de åra jeg har bodd her nå, men de store er overalt. Uææ at det går ann å bli så redd for dem.. Jeg har prøvd radar spray på dem, men de vil ikke dø!! åhhh de bare løper vekk og holder pusten ser det ut som. Det eneste jeg har finni ut som hjelper er en skikkelig SEIG hårspray! Da kommer de ikke langt og dør ganske fort! Det har vært det mest effektive for meg, bare husk å vask vegger og gulv etterpå.. for det blir klissete 12
Gjest KristinK Skrevet 23. april 2002 #12 Skrevet 23. april 2002 Ja, kanskje vi må prøve hårspray. Bruker du da en sånn med gass da eller? En ting er jo å drepe de som allerede finnes, men jeg er overbevist om at det finnes en hel masse som aldri titter frem og som kun rusler rundt når vi ikke ser dem. Grøss!12
ivanka Skrevet 23. april 2002 #13 Skrevet 23. april 2002 mine foreldre har sånne hårete kjelleredderkopper i underetasjen, de har vært der i 15 år siden huset ble bygget. syntes ikke de var særlig trivelige da jeg bodde hjemme, men jeg har blitt litt tøffere med årene. i huset jeg bor i nå har vi både sukkermaur, importerte majorstubiller som vi tok med på flyttelasset fra oslo, og edderkopper, men de vi har her er mindre. tar det med knusende ro, og er egentlig litt overrasket over at det ikke kommer flere småkryp inn i huset, for i hagen kryr det.
aniN Skrevet 23. april 2002 #14 Skrevet 23. april 2002 Ja det er en sånn med gass. Huff skulle lagt meg for lenge siden men når jeg leste de svarene her så oppdaget jeg en edderkopp, ja nettop en slik EKKEL med hår og DIGER! Åhhh *tør ikke ha beina ned på gulvet nei* Huff ja, KristinK, jeg tenker på alle de man ikke ser og.. engang våknet jeg opp med en sånn en på puta.. har aldri kommet meg så fort opp om morran! *grøsser enda* Ja forresten tok bilde av den.. vet ikke om jeg orker å se på den fler ganger.. Iallefall så kan dere se den HER Lykketil *grøsser mer* _________________ Klem fra Nina 1212[ Dette Innlegg er endret av: aniN den 2002-04-23 23:26 ]
Gjest KristinK Skrevet 24. april 2002 #15 Skrevet 24. april 2002 Akkurat sånne edderkopper har vi hos oss også. Grøss og gru!!! Men jeg synes de hos oss er ennå tykkere jeg. Sikkert fordi de har levd lenge i fred og ro og puttet i seg alle mulige innsekter. Grøss!12
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2002 #16 Skrevet 24. april 2002 Ååååhh! sånne edderkopper hadde vi også i kjelleren der jeg bodde før! Kjelleredderkopper... *grøss og gru* Skylte vel ned i do et par hver dag, føltes det ut som. Tror ikke det er noe som hjelper.... De kommer inn uansett. Men kanskje en katt kan være løsningen? -Mira
Gjest Fiona Skrevet 24. april 2002 #17 Skrevet 24. april 2002 Grøss og gru! Takk Gud for at jeg er født og oppvokst i nord-norge! Vi har edderkopper her også (jeg har sinnsykt skrekk!) men ikke så store og absolutt ikke hårete. Jeg hadde aldri turdt å bo med sånne kjeller-edderkopper, de er jo så store og løper så fort. Jeg legger med engang merke til om det er en prikk for mye på veggene og i taket (selv om vi har panel med kvister) har heldigvis innebygd edderkopp radar Jeg skal aaaldri flytte sørover!!!
Gjest tranceman Skrevet 5. juni 2005 #18 Skrevet 5. juni 2005 Nå sporet saken av. Trådstarter spurte om hva som hjelper for å bli kvitt eddiser, men "alle" skriver jo egentlig om sin egen eddisskrekk... Finnes det ingenting i butikkene som tar knekken på disse jævlige udyrene?
Optima Skrevet 6. juni 2005 #19 Skrevet 6. juni 2005 Brukar noko som heiter Kvitt - det er ein slags "kontaktgift". Det er egentlig mot fluger og maur, men det virkar også mot edderkoppar (det tar berre litt lenger tid). Veit ikkje om det er lurt å bruke inne, eg brukar det ute rundt opne vindu, på bosstativ, på tørkestativ og andre stader eg ikkje vil finne desse utyska. Ellers så har eg ein flott mann som kjem springande når eg hyler...
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2005 #20 Skrevet 6. juni 2005 Heisann! Vi hadde MASSE store ederkopper før, og regnet med at det måtte vi bare leve med. Men hvis man er glad i dyr og har tid og mulighet, så har i allefall katten vår eliminert problemet!! Hehe, slik var katten min også. Ingenting er som å se et edderkoppben stikke ut av munnen på en katt. Brr! Sikkert en fin proteinkilde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå