Gjest KristinK Skrevet 6. april 2002 #1 Skrevet 6. april 2002 I dag har jeg oppdaget 3 eddekopper i huset hos oss. Vi hadde ogsÄ i fjor en del edderkopper, og da er det ikke de smÄ uskyldige, men skikkelig store og ekle. Jeg er overbevist om at man faktisk kan se hÄrene pÄ kroppen deres om man kikker litt nÞye etter og de stÄr i ro. GrÞss! Jeg har riktignok ikke edderkoppskrekk, men jeg synes heller ikke det er sÄ koselig nÄr disse dukker opp bÄde her og der. Jeg har nÄ sprayet med insektspray, men er redd dette kanskje ikke hjelper sÄ mye. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan bli kvitt sÄnne kjempe-edderkopper? Blir veldig glad for rÄd vi kan prÞve ut. Vi har spesielt en litt "uggen" kjeller hvor de trives godt... Kanskje dere kan hjelpe oss? _________________ KristinK - Vi gifter oss 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-04-06 18:49 ]
Gjest Lea Skrevet 6. april 2002 #2 Skrevet 6. april 2002 Det er lurt Ä sparkle/tette alle sprekker i muren (hvis det er murvegger pÄ kjelleren). Klippe vekk planter og gress som er i kontakt med muren og fjern alle edderkopper med stÞvsuger hvis du kan. TÞm posen etterpÄ. Med maus hjelper det Ä helle spillolje utenfor veggen der de kommer inn. Kanskje dette hjelper mot edderkopper ogsÄ? Usj... hÄrete edderkopper er der verste jeg vet! 12
VinterFru Skrevet 6. april 2002 #3 Skrevet 6. april 2002 Slkie har jeg bodd sammen med ogsÄ. Og jeg var redd for edderkopper.... SÄ tro meg jeg har forsÞkt alt! Fant til slutt ut at det bare var slik. De kommer om vÄren og om hÞsten, ellers i Äret var de stort sett borte. I ettertid har jeg kommet over et superbra middel mot mindre edderkopper ( har ikke testet det pÄ de store) I hagebutikk kjÞper du en gul sprayboks som heter Fluespray. Dette er en form for nervegass som fungere utolig bra! Sprayet leiligheten 2 ganger i Äret og sÄ aldrig mer smÄ rare kryp. FÞlg bruksavnvisning pÄ boksen.12
Gjest KristinK Skrevet 7. april 2002 #4 Skrevet 7. april 2002 Takk for tilbakemeldingene iallfall. Jeg fanget iallfall 3 edderkopper i gÄr og fÄr vel fortsette jakten innimellom. Sprayet veggene i gÄr med JIF-spray i hÄp om at de kanskje skal rÞmme. Men det hjalp sikkert ikke. Det har seg sÄnn at vi leier bare her vi bor nÄ, sÄ jeg tror ikke vi gidder Ä gjÞre noe revolusjonerende med huset bare for Ä bli kvitt disse edderkoppene. Dessuten er det sÄ mye sprekker og Äpninger i kjelleren at det nok er hÄplÞst og fÄ tettet alle. Men takk for tipset. Hva er forresten spillolje og hvor fÄr man kjÞpt det? Det er jo verdt Ä prÞve mener jeg. Man blir rimelig desperat av Ä ha slike kryp i huset, men det er tydeligvis ikke sÄ enkelt Ä bli kvitt dem...12
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #5 Skrevet 8. april 2002 Heisann! Vi hadde MASSE store ederkopper fÞr, og regnet med at det mÄtte vi bare leve med. Men hvis man er glad i dyr og har tid og mulighet, sÄ har i allefall katten vÄr eliminert problemet!!
Jenny Skrevet 10. april 2002 #6 Skrevet 10. april 2002 Hei Jeg vet at det med Ä vÊre redd for eddekopper er irrasjonelt (:noe man ikke styrer selv), men det er et veldig nyttig dyr, pÄ mange mÄter. Og i normale mengder sÄ hjelper de deg til og med (uten at jeg vet hva som skjer hvis det opptrer i unormale mengder:-)). Jeg har hage - og mange potteplanter - og dyrker eddekopper som mine hjelpere. Har du edderkopper i huset tyder det ogsÄ pÄ at du har et sunt hus, med god ventilasjon. Det er mange hus de ikke kan leve i pÄ grunn av det er for tett - og tenk da pÄ at det bor mennesker i sÄnne hus! HÄper du etterhvert blir mindre engstlig for dem og mer glad i dem. Jenny1212[ Dette Innlegg er endret av: Jenny den 2002-04-10 23:04 ]
Gjest KristinK Skrevet 11. april 2002 #7 Skrevet 11. april 2002 Edderkopper gjÞr meg egentlig ingenting, men disse store edderkoppene er bare ekle og ubehagelige. Greit Ä ha edderkopper i huset man ikke ser hele tiden, men disse dukker opp i tide og utide. Skulle gjerne vÊrt kvitt problemet uansett, og det ser faktisk ut til Ä ha hjulpet litt etter at jeg sprayet veggene hjemme. FÄr hÄpe det varer!12
Indira Skrevet 11. april 2002 #8 Skrevet 11. april 2002 DÊsken! Da hadde jeg en meget sunn hybel for et par Är siden! Det var skikkelig store edderkopper, og jeg har totalt angst for de skapningene! Jeg var sikker pÄ at jeg hadde fÄtt med meg noe rart i bagasjen hjem fra India. For jeg har aldri fÞr sett sÄ store edderkopper i Norge! Jeg sov med Radar insektsspray under armen! Jeg gasset de ekle greiene med den, men de lÞp like fint avgÄrde! De mÄ har krepert etterhvert, for jeg fant hvertfall masse edder-lik nÄr jeg skulle vaske ut leiligheten.
Cassandra Skrevet 21. april 2002 #9 Skrevet 21. april 2002 PÄ jern varen gÄr det an Ä kjÞpe noe som du stikker i kontaktene. De sender ut en lyd som skal holde eddisene borte. Jeg har snakket med sviger mor og hun hadde problemer med eddiser fÞr, men nÄ er de en saga blott. Jeg har ogsÄ hÞrt om andre som har blitt mer eller mindre edderkopp frie etter de anskaffet seg disse greiene. Jeg vet ikke hva det heter, men de vet det hos f.eks Claes Olhson....hm... er sikkert ikke slik det skrives...*s* Jeg ER dÞdelig redd eddiser!! Jeg skal snarest kjÞpe sÄnne dingser og ber om at det skal hjelpe!! Jeg klarer ikke en gang Ä stÞvsuge dem. Jeg blir helt paralysert og rÞmmer huset hvis det ikke er noen som kan redde meg. Huff. Fra nÄ av og til vinteren er jeg helt paranoid. Jeg mÄ sjekke vegger i alle rom... kan ikke vaske klÊr bare sÄnn uten viderÞe... mÄ sjekke sjekke sjekke sjekke sjekke sjekke..... Er jammen slitsomt Ä ha edderkopp skrekk.12
MissiS Skrevet 22. april 2002 #10 Skrevet 22. april 2002 à ÄÄÄÄhhhhh! De er sÄ EKLE! Jeg er liiivredd... Sprayer ukentlig pÄ utsiden av hele leiligheten med Radar og Permetrin (veldig effektivt, iallefall permetrinen ute). Forrige uke nÄr jeg vaska pÄ badet, satt det en liten (STOR)j.... oppi hjÞrnet og kikka pÄ meg. Han var 3 cm lang. Jeg holdt pÄ Ä dÞ... Heldigvis hadde jeg Radar i hus, sÄ jeg fikk drukna han i det. Nei, grÞss og gru...
aniN Skrevet 22. april 2002 #11 Skrevet 22. april 2002 *grÞsse* SÄnne store med hÄr pÄ kommer pÄ besÞk hos meg og. Vi bor i sokkelleilighet og det kryr av disse store.. Hakke sett en vanlig edderkopp pÄ de Ära jeg har bodd her nÄ, men de store er overalt. UÊÊ at det gÄr ann Ä bli sÄ redd for dem.. Jeg har prÞvd radar spray pÄ dem, men de vil ikke dÞ!! Ähhh de bare lÞper vekk og holder pusten ser det ut som. Det eneste jeg har finni ut som hjelper er en skikkelig SEIG hÄrspray! Da kommer de ikke langt og dÞr ganske fort! Det har vÊrt det mest effektive for meg, bare husk Ä vask vegger og gulv etterpÄ.. for det blir klissete 12
Gjest KristinK Skrevet 23. april 2002 #12 Skrevet 23. april 2002 Ja, kanskje vi mÄ prÞve hÄrspray. Bruker du da en sÄnn med gass da eller? En ting er jo Ä drepe de som allerede finnes, men jeg er overbevist om at det finnes en hel masse som aldri titter frem og som kun rusler rundt nÄr vi ikke ser dem. GrÞss!12
ivanka Skrevet 23. april 2002 #13 Skrevet 23. april 2002 mine foreldre har sÄnne hÄrete kjelleredderkopper i underetasjen, de har vÊrt der i 15 Är siden huset ble bygget. syntes ikke de var sÊrlig trivelige da jeg bodde hjemme, men jeg har blitt litt tÞffere med Ärene. i huset jeg bor i nÄ har vi bÄde sukkermaur, importerte majorstubiller som vi tok med pÄ flyttelasset fra oslo, og edderkopper, men de vi har her er mindre. tar det med knusende ro, og er egentlig litt overrasket over at det ikke kommer flere smÄkryp inn i huset, for i hagen kryr det.
aniN Skrevet 23. april 2002 #14 Skrevet 23. april 2002 Ja det er en sÄnn med gass. Huff skulle lagt meg for lenge siden men nÄr jeg leste de svarene her sÄ oppdaget jeg en edderkopp, ja nettop en slik EKKEL med hÄr og DIGER! à hhh *tÞr ikke ha beina ned pÄ gulvet nei* Huff ja, KristinK, jeg tenker pÄ alle de man ikke ser og.. engang vÄknet jeg opp med en sÄnn en pÄ puta.. har aldri kommet meg sÄ fort opp om morran! *grÞsser enda* Ja forresten tok bilde av den.. vet ikke om jeg orker Ä se pÄ den fler ganger.. Iallefall sÄ kan dere se den HER Lykketil *grÞsser mer* _________________ Klem fra Nina 1212[ Dette Innlegg er endret av: aniN den 2002-04-23 23:26 ]
Gjest KristinK Skrevet 24. april 2002 #15 Skrevet 24. april 2002 Akkurat sÄnne edderkopper har vi hos oss ogsÄ. GrÞss og gru!!! Men jeg synes de hos oss er ennÄ tykkere jeg. Sikkert fordi de har levd lenge i fred og ro og puttet i seg alle mulige innsekter. GrÞss!12
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2002 #16 Skrevet 24. april 2002 à ÄÄÄhh! sÄnne edderkopper hadde vi ogsÄ i kjelleren der jeg bodde fÞr! Kjelleredderkopper... *grÞss og gru* Skylte vel ned i do et par hver dag, fÞltes det ut som. Tror ikke det er noe som hjelper.... De kommer inn uansett. Men kanskje en katt kan vÊre lÞsningen? -Mira
Gjest Fiona Skrevet 24. april 2002 #17 Skrevet 24. april 2002 GrÞss og gru! Takk Gud for at jeg er fÞdt og oppvokst i nord-norge! Vi har edderkopper her ogsÄ (jeg har sinnsykt skrekk!) men ikke sÄ store og absolutt ikke hÄrete. Jeg hadde aldri turdt Ä bo med sÄnne kjeller-edderkopper, de er jo sÄ store og lÞper sÄ fort. Jeg legger med engang merke til om det er en prikk for mye pÄ veggene og i taket (selv om vi har panel med kvister) har heldigvis innebygd edderkopp radar Jeg skal aaaldri flytte sÞrover!!!
Gjest tranceman Skrevet 5. juni 2005 #18 Skrevet 5. juni 2005 NÄ sporet saken av. TrÄdstarter spurte om hva som hjelper for Ä bli kvitt eddiser, men "alle" skriver jo egentlig om sin egen eddisskrekk... Finnes det ingenting i butikkene som tar knekken pÄ disse jÊvlige udyrene?
Optima Skrevet 6. juni 2005 #19 Skrevet 6. juni 2005 Brukar noko som heiter Kvitt - det er ein slags "kontaktgift". Det er egentlig mot fluger og maur, men det virkar ogsÄ mot edderkoppar (det tar berre litt lenger tid). Veit ikkje om det er lurt Ä bruke inne, eg brukar det ute rundt opne vindu, pÄ bosstativ, pÄ tÞrkestativ og andre stader eg ikkje vil finne desse utyska. Ellers sÄ har eg ein flott mann som kjem springande nÄr eg hyler...
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2005 #20 Skrevet 6. juni 2005 Heisann! Vi hadde MASSE store ederkopper fÞr, og regnet med at det mÄtte vi bare leve med. Men hvis man er glad i dyr og har tid og mulighet, sÄ har i allefall katten vÄr eliminert problemet!! Hehe, slik var katten min ogsÄ. Ingenting er som Ä se et edderkoppben stikke ut av munnen pÄ en katt. Brr! Sikkert en fin proteinkilde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ