Mari82 Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Er det noen her med lavt stoffskifte som har fått en bra virkning med levaxin? Det er veldig lett å finne de som levaxin ikke har hjulpet på, men ikke så lett å høre fra de som det har en positiv invirkning på. Jeg startet på levaxin for 1mnd siden, og hos meg har det skjedd kjempe forandringer Så jeg lurer på om det er noen andre som har merket dette.. Jeg har fått tilbake meg selv, enda jeg ikke viste at jeg hadde blitt borte Fikk diagnosen ved en tilfeldighet, hadde egentlig ikke trodd jeg var så syk. Men merker nå hvor store forandringer denne medisinen har gitt meg, og kan nå se tilbake at jeg ikke har vært meg selv de siste årene. Snikende sykdom Så jeg er litt spent på om det er noen andre som har erfart dette, eller kasnkje det bare er psykisk
Gjest Gjest_jenny_* Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Jeg har også lavt stoffskifte, og bruker Levaxin. Den har hjulpet meg, så jeg er fornøyd. Hvor høy dose står du på?
Mari82 Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Jeg startet rett på 100 microgram, har hørt det er en veldig høy start dose. Men siden jeg ikke har fått noen symptomer på overdosering, så har jeg fortsatt med den. Skal ta ny blodprøve om to uker og er veldig spent på svarene Har jeg flaks så kan det hende jeg har fått den rette dosen med en gang. Så slipper jeg unna med masse blodprøver, og eksperimentering med dosene Jeg er veldig spent på om jeg kommer til å bli enda bedre over tid når alle prøvene er som de skal. Men er veldig fornøyd med resultatene så langt. Har ikke følt meg så bra på mange år Hva var dine verdier på når de fant ut at du hadde lavt stoffskifte?
honey21 Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Jeg går også på Levaxin og har brukt det i 2 år. Jeg merket tydelig virkning etter 4-5 måneder. Nå er jeg meg selv igjen. Det kjipe er at jeg må ta det resten av livet da. Men det er vel bedre å ta en tablett enn å ta sprøyte en gang om dagen.
Gjest Gjest_jenny_* Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Jeg startet rett på 100 microgram, har hørt det er en veldig høy start dose. Men siden jeg ikke har fått noen symptomer på overdosering, så har jeg fortsatt med den. Skal ta ny blodprøve om to uker og er veldig spent på svarene Har jeg flaks så kan det hende jeg har fått den rette dosen med en gang. Så slipper jeg unna med masse blodprøver, og eksperimentering med dosene Jeg er veldig spent på om jeg kommer til å bli enda bedre over tid når alle prøvene er som de skal. Men er veldig fornøyd med resultatene så langt. Har ikke følt meg så bra på mange år Hva var dine verdier på når de fant ut at du hadde lavt stoffskifte? Jeg hadde veldig lave verdier, og står på maxdose 300 mikrogram. Ble kvitt fedmen, frysninger og konstant trøtthet + depresjoner.
Mari82 Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2008 Ja har tenkt det samme jeg også, heller en tablet hver dag enn en sprøyte. Også er jo tabletten så liten at den merkes jo nesten ikke. Fikk nesten sjokk når jeg så opp i pilleboksen, de er jo nesten søte Bare så dumt at jeg har så problemer med å huske å ta de, bra samboeren min har kontroll på meg Men det går seg vel til det også, blir vel en vane til slutt.
Mari82 Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2008 Hadde du veldig høy TSH da? Er egentlig ikke så sikker på hva høy THS vil si, har hørt om noen som var oppe i 300. I forhold til det har jo jeg kjempe verdier. Lurer egentlig på hvor dårlig jeg var og hva jeg kan forvente framover. Om jeg fortsatt har flere positive ting i vente, hadde dette fikset kilo problemene mine hadde det jo vært kjempe fint Men jeg tror nok ikke det alltid er lavt stoffskifte som er grunnen til de ekstra kiloene, selv om det er lett å ha det som en "unskyldning". Det ser man vel fort hvis man begynner å gå ned i vekt av tablettene. Lov å håpe
Gjest nora gjest Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Vi er på ellers på Sonjas Stoffskifteforum (gjør søk i google) . Vi har lurt på hvor de er som er bra på levaxin, for de er ikke så mye innom der.....så dere som titter innom der, må være obs på at det er de som har det verst som graver og pør en del så ikke vær skremt av postinger med problemer og symptomer. nora
Mari82 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2008 Er medlem der også Men som du sa så er det de som levaxin ikke fungerer så bra på, føler meg nesten for frisk til å skrive der. Men følger alltid med på hva som skjer der
Elodi Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Beklager at jeg blander meg i tråden her med spørsmål om litt andre saker. Jeg var hos legen i dag, var der for en uke siden og tok masse blodprøver. Dette p.g.a langvarige plager med ledd og muskelsmerter, følelse av utbrenthet, prikking i fingre osv osv. Det viser seg at jeg nok har lavt stoffskifte og anti TPO (antistoff mot skjoldbruskkjertel) Verdiene på TPO var over 1000, den skal ligge på 0-15. Legen henviser meg nå til ultralyd av halsen. Er det noen som kan fortelle noe om dette? Kjenner meg helt forvirra etter å ha sittet å lest på nettet store deler av dagen uten å helt skjønne hvilke konsekvenser dettte kan ha... Tok også flere blodprøver i dag og kjenner meg helt uttafor! Har i flere år trodd jeg hadde en form for revmatisme, men har blitt utredet for dette og testet negativt for 3 år siden. Blir helt stressa av dette og håper noen kan gi et enkelt svar på dette med svikt i skjolbruskkjertelen.
Mari82 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2008 Jeg har ikke så mye kunskap selv på dette feltet, så det er litt vanskelig å hjelpe. Har ikke hatt diagnosen i mer en 1mnd så jeg har fortsatt masse å lære. Tørr derfor ikke svare på noe tilfelle dette skulle være feil informasjon. Hvis du googler nettet kan du finne masse informasjon, men det tar en stund å lese alt så man skjønner noe. Skulle gjerne sagt det bare er å spørre legen, men jeg vet at det ikke er så mange som kan så mye om det. Nå virket det jo positivt siden legen sender deg videre til ultralyd. Får håpe det titter noen andre inn her som kankje kan hjelpe deg
Gjest Gjest_jenny_* Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 Men jeg tror nok ikke det alltid er lavt stoffskifte som er grunnen til de ekstra kiloene, selv om det er lett å ha det som en "unskyldning". Det ser man vel fort hvis man begynner å gå ned i vekt av tablettene. Lov å håpe
Mari82 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 30. januar 2008 Neida sant det, men vil være litt forsiktig med å klandre lavt stoffskifte for alt. Nå lever jeg jo ikke verdens sunneste livsstil, så det kan nok være andre årsaker til de ekstra kiloene. Men nå prater jeg om meg, påstår ikke at andre ikke har fått noen ekstra kiloer pga lavt stoffskifte. Men hvis jeg går ned i vekt nå uten å gjøre noe for å klare det, er det vel sannsynlig at lavt stoffskifte er grunnen. Hadde jo vært greit det, slippe å slite for å bli kvitt de
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Beklager at jeg blander meg i tråden her med spørsmål om litt andre saker. Jeg var hos legen i dag, var der for en uke siden og tok masse blodprøver. Dette p.g.a langvarige plager med ledd og muskelsmerter, følelse av utbrenthet, prikking i fingre osv osv. Det viser seg at jeg nok har lavt stoffskifte og anti TPO (antistoff mot skjoldbruskkjertel) Verdiene på TPO var over 1000, den skal ligge på 0-15. Legen henviser meg nå til ultralyd av halsen. Er det noen som kan fortelle noe om dette? Kjenner meg helt forvirra etter å ha sittet å lest på nettet store deler av dagen uten å helt skjønne hvilke konsekvenser dettte kan ha... Tok også flere blodprøver i dag og kjenner meg helt uttafor! Har i flere år trodd jeg hadde en form for revmatisme, men har blitt utredet for dette og testet negativt for 3 år siden. Blir helt stressa av dette og håper noen kan gi et enkelt svar på dette med svikt i skjolbruskkjertelen. Hei Elodi, Høres ut som du har Graves. (det her jeg også). Det betyr at ditt imunforsvar angriper skjoldbrukkjertlen, og skjoldbrukkjertelen svarer tilbake med å vokse større og produserer mere thyroxin. Går ut ifra at du også har høyt stoffskifte? Jeg ble også sendt på ultralyd, det er bare rutine for å sjekke skjoldbrukkjertelen. Jeg var i 4 år på medesinen Neo-Mercazole, jeg var ok så lenge jeg tok medesinen, men hver gang jeg prøvde å gå av den, så kom sykdommen tilbake. I fjor så ble jeg behandlet med radioaktiv jod, som "drepte" min sjoldbrukkjertel, og etter det fikk jeg lavt stoffskifte, og må nå ta medesin for det. For å være ærlig, så synes jeg at det var mye bedre med høyt stoffskifte, og angrer veldig på at jeg hadde behandlingen, men det er noe som varierer fra person til person. Likevel om om jeg ikke lenger har høyt stoffskifte, så har jeg fortsatt Graves, og vil ha det resten av livet. Prøv å søke på internett om Graves, gjerne engelske sider, de har litt bedre informasjon. Håper dette hjelper. Mona
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Ved graves sykdom har man TRAS-antistoffer og ved hashimotso thyreoditt (som nesten alle med lavtstoffskifte har, hvis de ikke har lavt stoffskifte etter radioaktivt jod eller operasjon eller noe annet) har man anti-TPO. Så dette høres ut som hashimotos. Både graves sykdom og hashimotos er autoimmune sykdommer. Man vet ikke hva det kommer av, men visse ting er kjent for å trigge antistoffer, bl.a. stress,røyk, høy TSH, jod, aspartam, MSG, soya, mye karbohydrater, og ting man er lallergisk mot (det er mer graves i allergisesongen, for eksempel) Har man først en autoimmun sykdom er det en økt risiko for å få flere. Man kan godt ha lavt stoffskifte enda prøvene er sånn på grensen, eller fremdeles innenfor "normalen". De forteller om at de har hatt symptomer i årevis på forumene før blodprøvene slo ut. Det fins lange lister med symptomer på nettet. nora
Gjest Gjest_Bolla_* Skrevet 2. februar 2008 #16 Skrevet 2. februar 2008 Jeg var i 4 år på medesinen Neo-Mercazole, jeg var ok så lenge jeg tok medesinen, men hver gang jeg prøvde å gå av den, så kom sykdommen tilbake. I fjor så ble jeg behandlet med radioaktiv jod, som "drepte" min sjoldbrukkjertel, og etter det fikk jeg lavt stoffskifte, og må nå ta medesin for det. For å være ærlig, så synes jeg at det var mye bedre med høyt stoffskifte, og angrer veldig på at jeg hadde behandlingen, men det er noe som varierer fra person til person. Jeg har Graves som deg og har også gått på medisiner i 3-4 år. Har fortsatt aktiv antistoffer og prøver igjen uten medisin. Jeg har tidligere avvist å ta radioaktivt jod fordi jeg som deg synes at det er bedre med for høyt enn for lavt. Har vært for lavt et par ganger pga vanskelig å regulere med medisin. Saken er uansett at du får ikke gå på Neo-Mercazole i det uendelige pga alvorlige bivirkninger på sikt. Ekspertene er uenige om hvor lenge det er forsvarlig. Jeg har nå valgt å bli undersøkt på Endokrinologisk poliklinikk på Aker unniversitetsklinikk. Det er den eneste poliklinikken i landet for denne type sykdom og her finnes landet fremste ekspertise. Det er fritt sykehusvalg så det var greit å få time der. Det å velge radioaktivt jod er et valg for livet og jeg er fortsatt usikker hva som er rett for meg. Denne poliklinikken har jeg tillit til da jeg bl.a. har vært på kurs som Thyreaforeningen hadde der og da ble vi kurset bl.a. av fagfolk fra Aker sykehus. Anbefaler trådstarter å bli medlem av Norsk Thyreoideaforbund samt lese litt på Sonjas Stoffskifteforum. Du trenger kunnskap fordi dette er en sykdom som man som regel har resten av livet og symmptomer kommer snikende.
Elodi Skrevet 2. februar 2008 #17 Skrevet 2. februar 2008 Hei Elodi, Høres ut som du har Graves. (det her jeg også). Det betyr at ditt imunforsvar angriper skjoldbrukkjertlen, og skjoldbrukkjertelen svarer tilbake med å vokse større og produserer mere thyroxin. Går ut ifra at du også har høyt stoffskifte? Jeg ble også sendt på ultralyd, det er bare rutine for å sjekke skjoldbrukkjertelen. Jeg var i 4 år på medesinen Neo-Mercazole, jeg var ok så lenge jeg tok medesinen, men hver gang jeg prøvde å gå av den, så kom sykdommen tilbake. I fjor så ble jeg behandlet med radioaktiv jod, som "drepte" min sjoldbrukkjertel, og etter det fikk jeg lavt stoffskifte, og må nå ta medesin for det. For å være ærlig, så synes jeg at det var mye bedre med høyt stoffskifte, og angrer veldig på at jeg hadde behandlingen, men det er noe som varierer fra person til person. Likevel om om jeg ikke lenger har høyt stoffskifte, så har jeg fortsatt Graves, og vil ha det resten av livet. Prøv å søke på internett om Graves, gjerne engelske sider, de har litt bedre informasjon. Håper dette hjelper. Mona Tusen takk for svar, Mona! Jeg skal finne ut mer om Graves:-)
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 5. februar 2008 #18 Skrevet 5. februar 2008 Saken er uansett at du får ikke gå på Neo-Mercazole i det uendelige pga alvorlige bivirkninger på sikt. Ekspertene er uenige om hvor lenge det er forsvarlig. Hei Bolla, Jeg er bosatt i England, og blir behandlet av endrikolog her (Alexandra private hospital).Siste gang jeg var av Neo-Mercazole, så gikk min T4 opp til >100 og det var da jeg ble anbefalt radioaktivt jod, men jeg fikk valget enten jod, operasjon eller ta an lav dose (5mg) av Neo-Mercazole for resten av livet... Legen anbefalte radioaktivt jod, men valget var mitt, og før jeg fikk dosen, så måtte jeg skrive under masse papirer på at jeg ville ha behandlingen osv. Det er mulig det er andre regler i Norge, men hvis du ikke vil ha behandling med radioaktiv jod/operason så kan de jo ikke tvinge deg... Etter behandlingen så gikk mitt stoffskifte rett ned, og jeg må nå ta 175microgram med levothyroxine. Har lagt på meg 10kg :gråte: (likevel om jeg trener og spiser sundt), plages av forstoppelse, masse hårtap de 6 første måneder, tørt hår og hud og føler meg mentalt treig. Min T4 er på 21, så jeg kan ikke ta høyere dose.
Gjest Gjest_Bolla_* Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Saken er uansett at du får ikke gå på Neo-Mercazole i det uendelige pga alvorlige bivirkninger på sikt. Ekspertene er uenige om hvor lenge det er forsvarlig. Hei Bolla, Jeg er bosatt i England, og blir behandlet av endrikolog her (Alexandra private hospital).Siste gang jeg var av Neo-Mercazole, så gikk min T4 opp til >100 og det var da jeg ble anbefalt radioaktivt jod, men jeg fikk valget enten jod, operasjon eller ta an lav dose (5mg) av Neo-Mercazole for resten av livet... Legen anbefalte radioaktivt jod, men valget var mitt, og før jeg fikk dosen, så måtte jeg skrive under masse papirer på at jeg ville ha behandlingen osv. Det er mulig det er andre regler i Norge, men hvis du ikke vil ha behandling med radioaktiv jod/operason så kan de jo ikke tvinge deg... Etter behandlingen så gikk mitt stoffskifte rett ned, og jeg må nå ta 175microgram med levothyroxine. Har lagt på meg 10kg :gråte: (likevel om jeg trener og spiser sundt), plages av forstoppelse, masse hårtap de 6 første måneder, tørt hår og hud og føler meg mentalt treig. Min T4 er på 21, så jeg kan ikke ta høyere dose.
Gjest eli kristofferse Skrevet 31. desember 2011 #20 Skrevet 31. desember 2011 Beklager at jeg blander meg i tråden her med spørsmål om litt andre saker. Jeg var hos legen i dag, var der for en uke siden og tok masse blodprøver. Dette p.g.a langvarige plager med ledd og muskelsmerter, følelse av utbrenthet, prikking i fingre osv osv. Det viser seg at jeg nok har lavt stoffskifte og anti TPO (antistoff mot skjoldbruskkjertel) Verdiene på TPO var over 1000, den skal ligge på 0-15. Legen henviser meg nå til ultralyd av halsen. Er det noen som kan fortelle noe om dette? Kjenner meg helt forvirra etter å ha sittet å lest på nettet store deler av dagen uten å helt skjønne hvilke konsekvenser dettte kan ha... Tok også flere blodprøver i dag og kjenner meg helt uttafor! Har i flere år trodd jeg hadde en form for revmatisme, men har blitt utredet for dette og testet negativt for 3 år siden. Blir helt stressa av dette og håper noen kan gi et enkelt svar på dette med svikt i skjolbruskkjertelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå