Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gutt 19
Skrevet

Er en gutt på 19 og er sammen med ei jente på 17 og vi har det veldig fint sammen. Vært sammen i ca et år.

Var for en stund siden på julebord på jobben, og ei veldig ålreit dame i 30-åra begynte å igle seg på meg og skulle danse. Vi danset ganske tett flere ganger den kvelden og endte med "uskyldig roting". (Vi var veldig fulle begge to)

Samvittigheten nager meg litt, men vil ikke risikere alt bare på grunn av fylletull.

Bør jeg si det, eller vil det bare skape unødvendige konflikter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fristende å skrive at "ærlighet varer lengst" - og at du absolutt må fortelle kjæresten din hva som har skjedd.

Allikevel - tror det kan knuse en 17-åring å få vite hva du har gjort. Om det er slik at du virkelig, virkelig angrer og VET at det ikke vil skje igjen, kan du kanskje skrive det av på erfaringskontoen under "lev og lær". Det forutsetter selvsagt at du har lært av din dårlige samvittighet, og at du vet at dett ikke gjentar seg ved neste korsvei.

Skrevet

Synes du burde si det jeg. Hva om noen andre så deg, og hun faktisk får vite det av andre? Tror det kan ødelegge langt mer, enn om hun hører det fra deg.

Skrevet

Jeg syns ikke det er nødvendig å si det jeg - du skal da ikke gjøre det igjen og du angrer.

Legg det bak deg og gjør noe hyggelig for henne, fortsett å være en god kjæresten og IKKE GJØR DET IGJEN. Regner med at du har lært...

Gjest Cataliina
Skrevet

Jeg ble mektig provosert av å lese det her, kanskje fordi jeg er en jente på 17 og har en kjæreste på 19 og vi har vært sammen 8 mnd...! "Uskyldig roting"???? Dummeste jeg har HØRT!!! :kjefte: Utro, heter det.

Fortell kjæresten din hva du har gjort, så hun selv kan bestemme om hun vil fortsette å være sammen med deg eller ikke. Noe iallfall JEG ikke ville vært!

Skrevet
Jeg ble mektig provosert av å lese det her, kanskje fordi jeg er en jente på 17 og har en kjæreste på 19 og vi har vært sammen 8 mnd...! "Uskyldig roting"???? Dummeste jeg har HØRT!!! :kjefte: Utro, heter det.

Fortell kjæresten din hva du har gjort, så hun selv kan bestemme om hun vil fortsette å være sammen med deg eller ikke. Noe iallfall JEG ikke ville vært!

Signerer denne jeg!! Er også jente på 17, sammen med gutt på 19. Har vært sammen i 16 mnd. Hadde jeg vært dama di, hadde det vært over med en gang.

Når du er utro så tidlig i forholdet, viser det (etter min mening) at du ikke klarer å holde deg borte fra andre damer. Hadde dere vært et gammelt ektepar på 50 år og godt gift, hadde det vært noe helt annet deriomet.

Skrevet
Hadde dere vært et gammelt ektepar på 50 år og godt gift, hadde det vært noe helt annet deriomet.

Hvorfor det?? Hva er forskjellen?

Skrevet

Litt fylleroting kan du vel holde for deg selv om du ikke har planer om å gjøre det til en fast greie.

Gjest Britt Banditt
Skrevet
Hadde dere vært et gammelt ektepar på 50 år og godt gift, hadde det vært noe helt annet deriomet.

Hvorfor det? Burde man finne seg i utroskap bare fordi man er eldre og har vært sammen lenge?

Skrevet

Jeg synes du skal si det til kjæresten din jeg. Da kan hun velge om hun tilgir deg eller går videre uten deg. Hun fortjener å ta det valget. Dessuten slipper du å være plaget av dårlig samvittighet, du har fortalt henne sannheten.

Skrevet
Når du er utro så tidlig i forholdet, viser det (etter min mening) at du ikke klarer å holde deg borte fra andre damer. Hadde dere vært et gammelt ektepar på 50 år og godt gift, hadde det vært noe helt annet deriomet.

Så det er greit å være utro når en er 50 og godt gift, og kanskje har et barn eller tre som blir påvirket av utroskapen, men ikke når man er 19 og bare har seg selv å tenke på?

Greit å vite... det skal jeg huske på når jeg blir 50 om 10-12 år, og føler meg fristet av en ung jypling. :ironi:

Håper du også husker at du skrev denne setningen når du blir 50.

Men jeg vet jo at ingen elsker som tenåringer, og at eldre mennesker ikke vet hva kjærlighet er... :ironi:

Det er hva 16/17-åringer fortalt sine foreldre siden tidenes morgen.

Til trådstarter.

Hva ønsker du å oppnå ved å fortelle sannheten til kjæresten din?

Ønsker du å lette din egen samvittighet, få hennes tilgivelse, for så å fortsette forholdet som om ingenting har skjedd?

Hvis du elsker henne mener jeg at din straff må være å leve med at du har sviktet hennes tillit, og jobbe resten av tiden dere er sammen for å gjøre opp for den feilen du gjorde.

Skrevet

Hva er "uskyldig roting"?

Jeg vet at finnes nok av mennesker som er av den oppfatning at man kan komme med et par hvite løgner for å "beskytte" sine nærmeste. Personlig mener jeg de kun "beskytter" seg selv fordi de er redd for konsekvensene av sine handlinger. Gjør det til et poeng å være så ærlig som overhodet mulig i alle situasjoner. Det kommer til å gi deg integritet og en genuinitet som de fleste mennesker setter pris på, med mindre du tuller til den minste ting selvsagt.

Skrevet

Jeg vet at finnes nok av mennesker som er av den oppfatning at man kan komme med et par hvite løgner for å "beskytte" sine nærmeste. Personlig mener jeg de kun "beskytter" seg selv fordi de er redd for konsekvensene av sine handlinger. Gjør det til et poeng å være så ærlig som overhodet mulig i alle situasjoner. Det kommer til å gi deg integritet og en genuinitet som de fleste mennesker setter pris på, med mindre du tuller til den minste ting selvsagt.

Godt sagt!

Synes du burde si det jeg. Hva om noen andre så deg, og hun faktisk får vite det av andre? Tror det kan ødelegge langt mer, enn om hun hører det fra deg.

Dette er noe jeg tror du bør vektlegge litt. Hvis dere var såpass fulle og dere var på julebord så regner jeg med at rotingen ikke var så diskré akkurat.

Skrevet

Sant nok. Jeg tror det er lett å lære seg å skjule og unnskylde for seg selv både det ene og det andre om man først begynner å tenke sånn. Om man bestemmer seg for å være ærlig blir ofte terskelen for å "tulle og rote" høyere også, enn om man mer eller mindre kan leve et dobbeltliv. Ikke for det - i noen situasjoner er det greit å la være å si noe, f eks om man er på vei ut av forholdet synes jeg ikke man nødvendigvis trenger å fortelle at man har rota med en annen. Men i et forhold som fungerer er gjensidig ærlighet noe som styrker forholdet.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur du skal tenkje godt gjennom kvifor du skal seie det til ho: kva vil skje om du seier noko? Viss du seier noko berre for å lette samvitet ditt så meiner eg det er egoistisk - meiner du noko med dama di kan du vel skåne ho for å få vite. Nokre gonger er ordtaket om "det ein ikkje veit..." riktig klokt. Seier du noko så er ho nøydd å arbeide seg gjennom det fordi du har gjort noko dumt, og ho vil sikkert bli uviss. Tenk deg godt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...