Gå til innhold

Tegnefilmserie om norrøn mytologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som husker dette?

Jeg blir snart gal av ikke å vite hva den heter. Jeg var ganske liten, så jeg husker bare småglimt, men hadde en klar formening om at det hadde med norrøn mytologi å gjøre. Jeg må ha vert i tidlig barneskolealder, siden vi lærte mye om dette da. Muligens mellom 1993 og 96?

Lurer på om den gikk etter BarneTv. Husker iallefall at jeg synes det var skummelt og fengslende å se på. Og jeg mener det var på kav nynorsk. Ønsker så veldig å få se den igjen, siden det vekket en interesse som fremdeles blomstrer.

Kan hende jeg var liten og ukritisk, og at det egentlig var skikkelig dårlig, men det er fremdeles nostalgi på høyt plan. Noen her med god hukommelse som kan hjelpe meg?

Skrevet

Den filmen hadde jeg på vhs da jeg var liten! Elsket den. En veninne har funnet den på DVD, så den skal anskaffes snart.

Tusen takk for godt tips, men det er nok ikke den jeg tenker på. Synes å huske at dette var noe mer seriøst, og kanskje litt dystert.. Kan det ha vert "Heimskringla..etellerannet.."?

Skrevet
Kan det ha vert "Heimskringla..etellerannet.."?

Heimskringla er ihvertfall navnet på boka Snorra skrev med de norske kongesagaene.

Skrevet

Aha, da er det nok jeg som surrer litt med begrepene. :) Det er altså ikke "Heimskringla" det er snakk om da.

Har spurt mange jeg kjenner, men ingen husker dette her. Begynner å lure på om jeg har drømt det..

Skrevet

Mener også å ha sett dette en gang. En gutt som skulle reise i viking for første gang på farens skip... Noe fikk meg til å tro at han kanskje het Viggo... men tror egentlig ikke det.

De reiser nedover en elv og møter forskjellige ting på vegen - husker ikke om de når havet til slutt - men det gjør de sikkert.

Nå har jeg det!!! Ulme!! Var det ikke det han gutten het???

Skrevet

Jeg vet jeg har sett denne serien, men jeg må ha vært ganske liten. Husker ikke navnet, jeg heller... hmmm. :klø:

Skrevet
Mener også å ha sett dette en gang. En gutt som skulle reise i viking for første gang på farens skip... Noe fikk meg til å tro at han kanskje het Viggo... men tror egentlig ikke det.

De reiser nedover en elv og møter forskjellige ting på vegen - husker ikke om de når havet til slutt - men det gjør de sikkert.

Først tenkte jeg at dette er filmen Catzy linket til, men kanskje ikke det er det allikevel? Hmm..

Hadde jeg bare husket handlingen litt bedre.. :murvegg:

Kan ikke ha vert så veldig populært dette her.. :fnise:

Skrevet

Åh, den husker jeg også. Er ikke den samme som Catzy linket til. Mener å huske den serien du nevner originalt var en svensk produskjon, for jeg husker den serien på svensk, og ikke på norsk.

Gjest Gjest_Kristian_*
Skrevet

Husker også denne serien! Den gikk etter barne-tv, og før distriktsnyhetene når jeg var mindre. Dvs. NRK. Husker litt hvordan den var tegnet, og at den var veldig interessant og skummel. Gikk for en 7-10 år siden tror jeg.

Skrevet

Nope, ikke den. :)

Husker også denne serien! Den gikk etter barne-tv, og før distriktsnyhetene når jeg var mindre. Dvs. NRK. Husker litt hvordan den var tegnet, og at den var veldig interessant og skummel. Gikk for en 7-10 år siden tror jeg.

Det er nok den ja. Hehe, den var skummel! :fnise: Husker ikke tilfeldigvis navnet?

Gjest Gjest_Kristian_*
Skrevet
Nope, ikke den. :)

Det er nok den ja. Hehe, den var skummel! :fnise: Husker ikke tilfeldigvis navnet?

Nei, men tror jeg skal kjenne det igjen om det blir foreslått noe. :P Æser og Jotner i Midgard eller noe sånn noe kanskje. Ikke noe for fancy. (Vet det var menneskene som var i Midgard).

Du kan ikke sende en mail til nrk da?:P

Skrevet
Nei, men tror jeg skal kjenne det igjen om det blir foreslått noe. :P Æser og Jotner i Midgard eller noe sånn noe kanskje. Ikke noe for fancy. (Vet det var menneskene som var i Midgard).

Du kan ikke sende en mail til nrk da?:P

Nå begynner det å demre her ja. Fikk iallefall noen nye ord å google nå. :juhu: Takker så masse! :kys_2:

Har vurdert å sende en mail, men ville bare se om denne tråden bar frukter først. (og siden det er så få som husker dette her så lurte jeg en stund på om det er noe jeg har drømt..)

Skrevet

Det var denne serien jeg også tenkte på da jeg leste beskrivelsen. Den gikk riktignok som gjesten sier på svensk TV men jeg er temmelig sikker på at den ble vist på NRK også. Men jeg finner veldig lite info om den, bortsett fra at den er fra 1986.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Kenneth_*
Skrevet
Nå begynner det å demre her ja. Fikk iallefall noen nye ord å google nå. :juhu: Takker så masse! :kys_2:

Har vurdert å sende en mail, men ville bare se om denne tråden bar frukter først. (og siden det er så få som husker dette her så lurte jeg en stund på om det er noe jeg har drømt..)

Du har nok ikkje drøymt, nei. Eg hugsar serien eg òg, og ja: han var på kav nynorsk! Men eg hugsar diverre ikkje tittelen eg heller.

Har du sendt mail til NRK?

• 1 måned senere...
Gjest Skoglys
Skrevet
Du har nok ikkje drøymt, nei. Eg hugsar serien eg òg, og ja: han var på kav nynorsk! Men eg hugsar diverre ikkje tittelen eg heller.

Har du sendt mail til NRK?

Husker serien jeg òg. Veldig godt faktisk. Men ikke tittelen !!! Utrolig frustrerende... Har prøvd Google og Youtube uten hell... Men jeg håper ennå å finne det ut. Bra at andre også leter :)

• 7 år senere...
Skrevet
Den 28.1.2008 at 5.22, Filur skrev:

Noen som husker dette?

Jeg blir snart gal av ikke å vite hva den heter. Jeg var ganske liten, så jeg husker bare småglimt, men hadde en klar formening om at det hadde med norrøn mytologi å gjøre. Jeg må ha vert i tidlig barneskolealder, siden vi lærte mye om dette da. Muligens mellom 1993 og 96?

Lurer på om den gikk etter BarneTv. Husker iallefall at jeg synes det var skummelt og fengslende å se på. Og jeg mener det var på kav nynorsk. Ønsker så veldig å få se den igjen, siden det vekket en interesse som fremdeles blomstrer.

Kan hende jeg var liten og ukritisk, og at det egentlig var skikkelig dårlig, men det er fremdeles nostalgi på høyt plan. Noen her med god hukommelse som kan hjelpe meg?

Tror kanskje det er denne du mener: https://no.wikipedia.org/wiki/Nordisk_mytologi_%28serie%29

Har også desperat lyst til å se denne serien igjenn^^ Har sendt mail til NRK på arkivsidene deres men har enda ikke fått noe svar:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...