Gå til innhold

Likestilling på kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

Gjest Får du middag?
Skrevet

Hvem lager middagene hjemme hos dere?

Hvis han lager ofte eller mest, har han alltid laget mye mat, eller har du gjort noe for å inspirere ham?

Er det forskjell på hvor ivrig din kjære er på å lage hverdagsmat i motsetning til kosemat/festmat?

Når han lager mat, tar han da også initiativ i forhold til menyen?

Nevn eksempler på noe din mann kan lage, som plasserer ham på en skala fra grandiosa til 7-retters gourmet :)

Hva kan jeg trene ham opp til? :kokk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler:

Han lager hver dag. Han var nemlig så dum å klage en gang for mye på min mat (risen bekom ikke herren), og siden det har jeg nekta å lage noe utover å varme opp ferdigmat til han. Det er noen år siden nå. Jeg sniklager mat når han ikke er hjemme... Da vi flyttet sammen hadde vi en intensjon om å dele noenlunde likt på matlaging.

Men han er flink til å lage mat og liker å gjøre det, mens jeg mye heller besørger oppvasken. Han liker å lage festmat og er litt lei av å lage hverdagsmat, men det må man jo. Han har alltid likt å lage mat, og inviterte meg på gedigen, hjemelaget middag uka etter at vi ble kjærester - da var han bare 19. Imponert da!

Begge to bestemmer menyen, ut fra hva vi har lyst på. Festmeny er opp til han, med forbehold om at han styrer unna ingredienser fruen ikke kan fordra.

Hvis han fikk frie hender og ubegrenset med penger kunne han nok forsøkt seg på en 7-retters gourmetmiddag, men han er egentlig mer på trerettersnivået for ikke-så-gourmeter.

Gjest Eurydike
Skrevet

Hos oss lager vi alltid mat sammen, uansett ukedag. Vi har for en stor del også lært oss matlaging i fellesskap, noe som innebærer at ingen av oss fungerer optimalt på kjøkkenet uten den andre. Det er en fin ting. :)

Jeg planlegger, fordi jeg har størst glede av den delen.

Forøvrig er vi to individer som hverken inspiserer hverandre eller trener den andre opp til å gjøre kjøkkenkunster på kommando. ;)

Skrevet

Hvis han lager ofte eller mest, har han alltid laget mye mat, eller har du gjort noe for å inspirere ham?

Er det forskjell på hvor ivrig din kjære er på å lage hverdagsmat i motsetning til kosemat/festmat?

Når han lager mat, tar han da også initiativ i forhold til menyen?

Nevn eksempler på noe din mann kan lage, som plasserer ham på en skala fra grandiosa til 7-retters gourmet :)

Ingen av oss har mer ansvar for middag enn den andre. Tidligere var det nok mitt ansvar, men etter at vi begge kom ut i full jobb er det ganske likt. Jeg har ikke gjort noe for å inspirere ham, han har sine retter og jeg har mine. Han var ganske flink til å lage mat da jeg møtte ham forøvrig. Han syns nok det er mest stas å lage festmat, syns ofte han ender opp med litt vel kjappe/lettvinte hverdagsmat-løsninger, men jeg klager ikke. Han lager på sin måte, jeg lager på min. Initiativ til menyen?? Hva mener du med det spørsmålet? Om han selv bestemmer hva han skal lage mener du? I såfall er svaret ja. Den som lager middagen bestemmer. Han er ikke veldig innovativ og eksperimentell på kjøkkenet, men hvis jeg skal lage noe avansert hjelper han til.

Eksempler på middag han lager:

Lasagne (veldig godt)!

Ferdigpizza

Hjemmelaget pizza (veldig god)

Pinnekjøtt, ribbe, etc i jula (veldig flink!!!)

Diverse fiskeretter (kokt torsk etc)

Lutefisk

spagethi og kjøttsaus (greit nok)

Spagethi carbonara (god)

koteletter (litt kjedelig for han dropper ofte grønnsaker til)

pølse med brød

risengrynsgrøt og rømmegrøt

Indisk curry (det er han veldig god på)

++

Skrevet

Lovende, lovende :-D

*noterer* Benytt anledningen hvis han klager på min mat.

Skrevet

Mannen min er absolutt i stand til å lage mat, men jeg er ganske mange hakk mer interessert i, og har større glede av, matlaging enn ham, så det er stort sett bare jeg som lager middag alene eller vi lager sammen. Han lager så godt som aldri middag alene. Det passer meg utmerket og jeg har ingen som helst planer om å involvere ham mer i middagslagingen så fremt han ikke ønsker det selv. Jeg koser meg alene på kjøkkenet. Derimot er vi alltid to om å bestemme ukemenyen, det er fint med innspill og diskusjoner om hva vi har lyst på. :)

Skrevet

Men kan du ikke bare si fra at du syns dere skal dele på å lage middag da? Med mindre du er hjemmeværende er vel det fair enough? Han klarer vel å kjøpe frosne karbonader og koke ris om ikke annet?

Skjønner ikke hvorfor du må lære ham opp eller samle overtalelsestriks, hvis han er voksen og har flyttet hjemmefra og ikke har en hjemmeværende kone må han lage middag. Sånn er det bare ;)

Skrevet

Vi lager middag litt sånn som det passer seg, de dagene han er hjemme først så lager han mat og motsatt. Han er veldig flink til å lage mat, er nok bedre enn meg på hverdagsmat, men stort sett er det jeg som lager mat når vi skal ha gjester... Det er nok mest fordi jeg elsker å holde på med slikt, og han kan fint lage "fænsi" mat om det passer seg sånn :)

Vi setter opp ukesmeny sammen, men jeg bruker nok kokebøkene for å finne inspirasjon oftere enn han :)

Skrevet
*noterer* Benytt anledningen hvis han klager på min mat.

For ordens skyld, han hadde klaget MANGE ganger før jeg ble forbanna og opplyste at nå kan det være nok. Det hadde vært en kilde til krangel lenge, fordi vi har litt ulik oppfatning om en del ting (for eksempel ris, som han liker mer tørrkokt enn jeg gjør, så han syntes risen min var konsekvent for soggy).

Jeg er nesten helt sikker på at jeg aldri har klaget på tilberedingen hans, bare på vonde ingredienser. Og så har det hendt at han klager selv på egen tilbereding og jeg sier meg enig :ler:

Det er en stor og grunnleggende forskjell på han og meg, og det er at jeg spiser for å leve mens han lever for å spise. Altså er det han som har det mest gøy på kjøkkenet også.

Skrevet

Hos oss er det definitivt jeg som lager mest mat, men jeg har også vesentlig mer interesse for det og mer overskudd (jobber i praksis mindre). Oftest bestemmer jeg også menyen, men han kommer med forslag ganske jevnlig, og jeg ønsker ikke å være negativ selv om han av og til foreslår ting jeg synes er litt kjipe (poseretter o.l til hverdags). Noen ganger lager han mat, stort sett ting han har bestemt og er flink til å lage, alt fra egg og bacon til biff og julemat egentlig. Han er flink til å steke kjøtt, mindre kreativ med grønnsakene.

Av og til lager vi mat sammen også, blant annet pizza og andre bakevarer, eller hvis det er mange ting som skjer samtidig (saus, steking, koking av grønnsaker osv). Vi har også snakket om å lese i kokebøker og planlegge måltider sammen oftere, men foreløpig har det ikke blitt så mye av det. Forresten tror jeg at jeg er litt "tøffere" enn ham til å prøve nye oppskrifter, han har lettere for å tro at han ikke liker en ingrediens enn meg. Resultatet er selvsagt at jeg bommer litt av og til, men samtidig får jeg jo utviklet kokke-egenskapene mer...

Skrevet (endret)

Jeg lager 95% av maten for nå, men det er fordi jeg studerer og er derfor litt mer fleksibel med tiden. I tillegg er det bare enklere - for ham betyr matlaging flere timers planlegging osv, så det er bare enklere for meg å få det gjort ;)

Han er ikke særlig flink med krydder og lignende, så hvis han lager mat, blir det som oftest rett etter oppskriften eller noe halvferdigmat.

Jeg har ingenting i mot å lage mat (i motsetning til å vaske opp etterpå :-D), jeg kunne nesten tenke om det som en hobby, jeg liker å eksperimentere og utforske osv. Jeg er bare gla i god mat og jeg liker at han setter pris på det og skryter over det. :mrgreen:

Vi er begge klare over at da jeg kommer meg til en fast jobb blir det mer deling, fordi det kommer til å bli litt stress og pendling for meg og jeg får ikke så mye tid overs.

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest Julie
Skrevet

Trene opp?! Han klarer å lære seg selv/melde seg på matkurs/lese matbøker?

Det må vel ligge en slags frivillig interesse i bunnen hos denne mannen din?

Jeg tar for gitt at menn er gode på å lage mat.

Skrevet

Her er det mannen som lager middag og baker - i 95% av tilfellene. Han er mye mer interessert i matlaging enn meg så det er nok derfor. Jeg skyr kjøkkenet om jeg kan.

Skrevet

her er det som regel jeg som lager mat i hverdagene, og han i helgene.

Skrevet

Min mann lager middag i uken for han kommer hjem over en time før meg. Og så lager jeg middag i helgene.

Vi er ikke helt på nett når det gjelder mat for han er glad i den tradisjonelle norske middagen mens jeg liker lettere varianter. Og de tre barna har jo også sine favoritter. Jeg klager ikke for jeg er glad til at han lager middagen, men tipser om at det må være grønnsaker til - enten salat eller kokte.

Gjest Badiane
Skrevet

Vi lager som regel middag sammen. Av og til blir det slik at den ene lager middag mens den andre gjør andre ting på kjøkkenet, som f.eks. å bake brød eller kjeks, grille og ta skinnet av paprika, koke kraft, osv. Samboeren min er veldig flink til å lage mat - flinkere enn meg, selv om jeg har mine sterke områder også. Å lage mat sammen er kvalitetstid for oss.

Skrevet

Det er nok jeg som lager mest mat på hverdagene, men det er ganke enkelt fordi jeg jobber deltid og han jobber rundt ti timer hver dag. I helgene deler vi på matlagingen,og han er fantastisk flink syns jeg, hakket mer "gourmetistisk" enn hva jeg er- jeg er litt mer bondsk i stilen enn han.I tillegg lager han alltid dessertene, det har han et fantastisk håndlag med.

Skrevet

Mannens kokkeevner begrenser seg til Joikakaker, Grandiosa og wienerpølser, :fnise: så her er det jeg som lager mat.

Skrevet

Min kjære er flink å lage mat. Men siden jeg er hjemme og han jobber, synes jeg det er logisk at jeg skal ha middagen klar til han kommer hjem, iallefall de dagene det lar seg gjøre. Men ellers (ferier, helger, høytider) er han superflink å kokkelere. Vi bruker egentlig å sammarbeide om matlagingen vi, da vi begge synes dette er koselig å gjøre sammen. Men han har overrasket meg med deilig mat flere ganger, noe jeg syns er koselig!

Gjest Får du middag-gjest
Skrevet

:fnise: Jeg skal ikke dressere ham, men han innsmigrer seg og kommer med du-lager-så-god-mat ;) Det kan jo han også gjøre, hvis han bare leser en oppskrift!

Hvis han bare vil lage grandiosa og løvbiff, så slipper han unna mye av matlagingen, jeg føler meg ikke vel hvis jeg spiser det flere ganger i uken. Ikke han heller, men strategien er å fri til meg for å få noe annet. Så han må inspireres ;)

Jeg lar meg ikke lure til å tro at mannen som er voksen, har god utdannelse og krevende jobb, ikke er i stand til å lære seg et anstendig utvalg av retter :fnise:

Det er veldig hyggelig når vi lager mat sammen, men med varierende arbeidstider fungerer ikke det alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...