Thomasine Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hvor henvender man seg når man vil snakke om barn som opplever vold hjemmet? Dvs. når barn opplever vold hos dene ene forelder... Skal man først kontakte helsesøster på skolen? Barnevernet? Barneombudet? I første omgang er det samtale man er ute etter. Og volden gjelder ikke på barnet direkte, men på mor - og det foran barna! Og indirekte er jo dette vold på barna, eller...? :klø: Har prøvd å finne noen linker jeg kan gi til den det gjelder, men ikke lett...
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Det er riktig at barn kan skades psykisk av å være vitne til vold. Dessverre er ikke hjelpetilbudet særlig bra for disse barna. Barnet kan få samtaler ved Bup og ved ATV. Barnevernet involverer seg sjelden i slike saker, men du kan gjerne kontakte dem. Fastlegen kan henvise barnet til Bup. Noen barn er lojale mot den voldelige forelderen og er derfor ikke særlig åpene om volden. I noen tilfeller må den voldelige forelderen samtykke i at barnet får behandling og har innsyn i saksdokumentene. Tror behandlerene vurderer dette i hvert enkelt tilfelle. Bor barnet fortsatt sammen med den voldelige forelderen eller har samvær? Fungerer barnet bra? Virker fornøyd og klarer å konsentrere seg om skolearbeidet? Noen holder det inni seg og fremstår som snill og flink pike, andre får problemer med temperament, depresjoner, selvskading, konsentrasjonsproblemer, lar seg utnytte av andre.... Storberget jobber for å bedre tilbudet til disse barna. Tror det skal opprettes et kompetansesenter som heter "Barnehuset" eller noe sånt... Fint at du stiller opp for barnet.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Her er litt info om Barnehuset: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/presse....html?id=487863
Kosemose Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Mange voldsforskere hevder at det å være vitne til at far slår mor er mer skadelig for barn enn om det var de selv som ble utsatt for vold. Hvis et barn har to omsorgspersoner og er vitne til at den ene omsorgspersonen blir slått av den andre.. du kan jo tenke deg selv hvordan det virker inn på et barn Mulig jeg misforstår deg ts, men er det slik at du ønsker terapi for dette barnet for å bearbeide at den ene slår den andre men at barnet fortsatt er vitne til dette? I såfall tenker jeg at det viktigste er at barnet slipper å være vitne til dette mer. Om barnet vil trenge eller er mottagelig for behandling på BUP vil nok være veldig individuelt. I første omgang kan du kanskje be helesesøster eller psykiatrisk sykepleier om å ta noen kartleggingssamtaler? Og la de vurdere om barnet trenger terapi? Jeg mener også at dette er en klar henvisningsgrunn til barnevernet og politi. Barnehus som er nevnt over er under oppretting flere steder i landet. Hittil er det opprettet et i Bergen og et på Hamar. Det er et sted hvor avhør, behandling og undersøkelse av barn kan foregå. Jeg tror ikke privatpersoner kan ta kontakt med Barnehuset, men at det må gå via barnevern, politi eller lignende.
Thomasine Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2008 Mor og far her bor ikke sammen. Mor er ei høyst oppegående dame, men er litt "blind" når det gjelder hva egne barn tåler og makter. Det ene barnet har uforholdsmessige raseriutbrudd, blir raskt sur og lei, og er som det andre barnet veldig ukonsentrert. Det andre barnet er i tillegg sengevæter (MÅ jo ikke ha noen sammenheng her...), men bryr seg i alle fall når mor får seg en kilevink eller to... Barn nr.1 lukker øyne og ører... Disse hendelsene skjer ikke så ofte lengre da de ikke bor sammen, siste gang var i jula. Ingen unnskyldning mener jeg, disse barna vil lukke seg mere og mere... Skal sende mor link til Barnehuset. Takk for tilbakemeldinger.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 (endret) Jeg lurer på om det var en artikkel om det Kosemose skriver om i en avis nylig. At man nå regner med at en del barn tar mer skade av å være vitne til vold enn å bli utsatt for vold, i motsetning til det mange tror. Med tanke på det, burde det absolutt være en sak for barnevernet. Jeg tenker også på hvordan det må være for barnet dersom det får hjelp til å takle det som skjer, samtidig som ingen gjør noe for at volden opphører. Jeg lurer på om det er mulig at en voldsutøver får krav om at volden opphører dersom h*n ønsker samvær med barna sine? Endret 28. januar 2008 av Frk Åberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå