Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hei skilte foreldre til konfirmanter... På trygdekontoret sa de for 7 år siden at "taket" på konfirmasjonsutgiftene var 8000,- og skulle deles på foreldrene, nå er regelen forandret og de sier at utgiftene til en konfirmasjon skal være innenfor rimelighetens grenser uten å kunne definere det nærmere enn til at man ikke får bunad innenfor rimelighetens grenser. Er det noen som sitter med erfaringer om dette?? Skal utgiftene deles likt mellom foreldrene eller etter 6.deler?? Noen som har en link til reglene?
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 For å utdype litt: Er 20, 40, 60, 80 gjester til middag inenfor rimelighetens grenser? Lage mat selv eller få andre til å gjøre det? Hva om far og mor stiller med veldig forskjellig antall gjester, at den ene parten velger å invitere mange venner? Hvis barnet har 30 stk tanter, onkler og søskenebarn til sammen på den ene forelderens side(både biologisk og stefamilie) er det innenfor rimeligheten grense at alle blir invitert til middag i tillegg til besteforeldre, stebesteforeldre, faddere osv? Hva med klær, kjole til 1000,- eller 4000,- Osv
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Hva er problemet her? Hvem av foreldrene skal betale mest? Dele likt selvfølgelig. Visste ikke at man kunne få støtte til å feire noe som var frivillig. Det er jo helt utrolig hva jeg som skattebetaler skal være med på å kjøpe for folk....
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er usikker på om det deles likt eller etter 6-delmodellen. Antall gjester fra hver side er ikke relevant. Det er mange fedre som har blitt avkrevd mange tusen kroner uten at far eller noen i fars slekt har fått være gjester i konfirmasjonen, og selv om samme far har holdt eget konfirmasjonsselskap for konfirmanten og farsslekten. Er det ikke mulig å snakke med far om hva han finner rimelig? Han ønsker vel også en fin dag for konfirmanten?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hva er problemet her? Hvem av foreldrene skal betale mest? Dele likt selvfølgelig. Visste ikke at man kunne få støtte til å feire noe som var frivillig. Det er jo helt utrolig hva jeg som skattebetaler skal være med på å kjøpe for folk.... Ååååh, sorry! Jeg misforsto! Trodde det var trygdekontoret man fikks tøtte gjennom, så var det deling mellom foreldre bare. Jeg som ikke leste nøye nok her... Jeg syns det er naturlig å dele likt jeg, så lenge man inviterer fra begge familiene..
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Dersom det skal gå igjennom nav så teller visst x/6-deler. Regningene forfaller og foreldes etter ett år. Dette betinger at den andre parten har inntekt. Den komfirmasjonen jeg holdt så betalte ikke far en krone. Slekten som kom var stort sett på faren sin side. Ble en god dag for konfirmanten. Vi hadde selskapet privat og jeg lagde maten. Faren bidro med ikke noe.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Takk for svar Jeg vil gjerne gjøre dagen så bra som mulig for konfirmanten, og da firer jeg gjerne på noe:) Men når økonomi skal diskuteres, så er "innen rimelighetens grenser" veldig forskjellig for mange, og økonomi er det ømmeste punktet mellom oss foreldre.. Jeg har lest meg frem til at sjettedeler er gjeldene her, og god eller dårlig økonomi også er gjeldene. Men er 60 personer til middag og fotograf/bilder til 5000,- innenfor rimelighetens grenser ifølge TK? Er det innenfor rimelighetens grenser å invitere 20 av den ene forelderens venner til middag i barnets konfirmasjon, må den andre part være med på den regningen? Blir det tatt hensyn til den ene forelderen får store reiseugifter + oppholdsutgifter? Er det noen her som har latt trygdekontoret/nav stå for innkrevingen av utgiftene - og som vil dele erfaringene med meg? Jeg finner det vanskelig å planlegge økonomien rundt dette så lenge TK ikke kan gi meg mere konkrete svar..
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Hei skilte foreldre til konfirmanter... På trygdekontoret sa de for 7 år siden at "taket" på konfirmasjonsutgiftene var 8000,- og skulle deles på foreldrene, nå er regelen forandret og de sier at utgiftene til en konfirmasjon skal være innenfor rimelighetens grenser uten å kunne definere det nærmere enn til at man ikke får bunad innenfor rimelighetens grenser. Er det noen som sitter med erfaringer om dette?? Skal utgiftene deles likt mellom foreldrene eller etter 6.deler?? Noen som har en link til reglene? av de 13000 kronene jeg betalte så ble far pålagt å betale 4000 av dem. Nav betaler dem ikke til deg hvis far ikke betaler inn. Vi hadde leid lokale og var 29 stykk tillsammen........ Faren i mitt tillfelle betalte ikke inn ei krone,men han kom heldigvis i konfirmasjonen med 6 av sine egne til dekka bord og oppførte seg skikkelig. grrrrrr.... he he....fint for sønnen vår at faren kom ,men inni hodet mitt koker det litt, med dette her er snart 5 år siden nå.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var ikke klar over at det var regler for dette. Da min sønn ble konfirmert, delte faren og jeg alle utgifter helt likt, og vi ga han gave fra oss i sammen. Men så har vi alltid samarbeidet særdeles godt, og han har alltid betalt meg bidrag rett på konto. Ikke noe har gått gjennom trygdekontoret her, heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå